Polaris 2023 - Nya motorer och mer Matryx
 |
9R! Polaris 2023
|
Matryx kommer på bredfront och även två nya motorer. 9R som har hela 7 % mer kraft än 850-motorn och Prostar 4S som är en fyrtaktare som skall vara klassledande under 100 hästar. Sedan ser vi också att SKS är tillbaka!
9R – Big Bore, Big News
Bokstaven R skall ge oss en förståelse att den har racing respons och att den är en lätt motor. Siffran 9 är att det är en 900 kubikare. Exakt 900 kubik för att vara precis. 7 % mer kraft än 850-motorn skall sättas i proportion mot att boosten (turbo-modellen) har 10 % mer vid havsnivå. Detta betyder att kriget mellan Polaris och Ski-Doo inte är över. Nu ger Polaris inga exakta siffror mer än 7 % mer effekt. Men det borde betyda att hästkraftsantalet landar norr om 170 hästar.
 |
9R - 900 kubik
|
(171,2 för att var exakt). Blir spännande och se dynosiffror på denna längre fram.
Men det är inte bara kraft som Polaris siktat på utan även respons och minskad vikt. Man har minskat den roterande massan och gjort hela motorn ett halvt kilo lättare. Mer är att man nu har 12 % mer vridmoment. Gasresponsen borde vara mycket direkt vilket vi ska titta på när vi testkör modellerna i början på mars.
För att särskilja motorn på utsidan har Polaris valt att ha cylindertopparna i Polarisblått, ser så fint ut!
Nästa stora nyhet Pro Star S4
Nu levererar Polaris en fyrtaktare som landar i Titanchassiet och Nordic Pro som tillval. Klassledande effekt under 100 hästar ser vi i presskitet. Vi återkommer mer om detta när vi tittat djupare in i motorn. Det vi vet är att motorn bygger på samma Pro Star arkitektur som vi ser på fyrhjulingssidan med en stor skillnad. Denna motor är gjort för snöskotrar. Detta är en motor som visat bra tillförlitlighet genom åren. Den kommer med en intuitiv gaskontroll och är intigrerad med både Matryx chassiet och Axys.
650 SKS 146
Matryx chassiet har nu fått tillökning med den i skandinaven så populära SKS, Snow King Special. Vi ser att motorvalet är begränsat till 650-motorn men det är ingen dum idé. Prisvärd och kraftfull. Högre ruta och Matryx fina ergonomi gör ledkörningen trevlig. Bredvid är 146 tum och 5 cm höga kammar rätt bra för framkomligheten. Vi ser 146 IGX boggin i SKS vilket borde passa den som handsken.
 |
650 SKS 146
|
Snow Check
Vill man få tag på modellerna med 9R-motorn är det Snow Check som gäller. Två modeller får den. 9R RMK KHAOS SLASH 155 och 9R RMK KHAOS SLASH 146
Boost
Turboladdade motorn som kom ifjol med 10 % mer effekt än 850-motorn och hela 50 % mer vid 3 000 meter över havet kommer till fler modeller. Vi ser VR1 137 och Swichback Assault 146. Fortfarande endast tillgängliga genom Snow Check.
Ingen vanlig RMK
När vi ser utvalet som kommer till Norden ser vi att det inte kommer någon reguljär RMK utan att det är RMK Khaos som gäller.
Ytterligare en nyhet är att man även i Norden kommer att kunna bygga och lägga till ett stort antal tillbehör såsom väskor, bågar, skydd belysning etc. direkt i byggverktyget.
Snowcheck
9R RMK KHAOS SLASH 155
9R RMK KHAOS SLASH 146
PATRIOT BOOST SLASH RMK KHAOS 155
PATRIOT BOOST INDY VR1 137
850 INDY VR1 137
850 INDY XCR 136
650 INDY XCR 136
PATRIOT BOOST SWITCHBACK ASSAULT 146
850 SWITCHBACK ASSAULT 146
650 SWITCHBACK ASSAULT 146
Regular lineup
850 RMK KHAOS SLASH 155
850 RMK KHAOS SLASH 146
650 RMK KHAOS SLASH 146
850 RMK KHAOS 155
650 SKS 146
120 INDY®
PROSTAR S4 TITAN ADVENTURE 155
800 TITAN ADVENTURE 155
PROSTAR S4 NORDIC PRO 146
650 NORDIC PRO 146
Vi grottar ner oss än mer i nästa nummer av tidningen Snöskoter. Vi ska strax ut och testa lite.
 |
Titan med fyrtakts motorn Pro Star 4S
|
Mikael Ottosson
|