Navigera dig fram här   Onsdagen den 14:e november 2018
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14574  
  Antal nyheter: 5259  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 639 st  
  Igår: 7147 st  
  Denna månad:
129912 st
 
  Föreg. månad:
1400805 st
 
  Totalt: 69863683 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. eroac
2. scom851
3. WilliamL
4. abbe63
5. AARLEI
6. Beppoe
7. dithichard
8. JaneSander
9. ombreprom
10. abinalerander
 
 
Här är du: I tidningen: 2018, nr 5
 
Välj nummer:

NR 5-2018

Stort testnummer med de senaste testerna av bland annat Polaris heta 850 SKS 155, Lynx Xterrain RE 3700 850 E-TEC. Vi har även satt två helt olika typer av mountainmaskiner mot varandra. Helt olika trots att de delar samma chassi. Turboladdade Yamaha Sidewinder M-TX 162 LE med sin magiska motor mot Arctic Cat Alpha One M8000 165. Så lika men enda så olika. Plus en massa mer aktuella tester.
Kolla även din försäkring. Mycket pengar att spara vilket vi har tagit reda på.
Bosse tar en närmare titt på Rotax nya 600R E-TEC.
100 Sidor snöskoter!

[ REPORTAGE ]
[1] Plasthuset i Hoting
Under årens lopp har vi åkt omkring med skotrar och hängt fast en ryggsäck längst bak. Väl fastbunden med rep och remmar samt fylld med allehanda saker man vill ta med sig. Med åren har Touringmaskiner kommit och fått ett avsett lastutrymme baktill då oftast försett med ett räcke som man kunna slå rep och öglor i för att behålla ryggsäcks- eller lådlasten man tog med sig. Där i ryggsäcken samsas utrymmet tätt packat med smörgåsar, termosar, maggots, fiskeredskap och en och annan skiftnyckel, mejsel och tändstift. Inte lätt att gräva fram vad man för tillfället behöver få tag på.
[2] Se över dina försäkringar
Nu när skotersäsongen börjar köra igång är det dags att se om sina snöskotrar med service, justeringar och kärlek inför att den första snön skall komma. Det är också viktigt att se över sitt försäkringsskydd, har man rätt försäkring och hur ser premien ut jämfört med föregående år. Varje år gör försäkringsbolagen en genomgång av skadeläget inom varje kategori av fordon, samt även ned till fordonstyp. Är det ett fordon som varit mycket olycksdrabbat är det stor sannolikhet att denna modell eller kategori får höjda premier. Det kan även skilja mycket mellan varje försäkringsbolag i vilken premie som du får. Så även om premien ligger kvar på samma nivå som ifjol så kan det vara läge att göra en rundringning till en del olika försäkringsbolag och se vad andra erbjuder.
[3] TEKNIK Rotax 600R
2-taktsmotorerna har genom åren alltsedan snöskoterns barndom dragits med ett antal negativa egenskaper som varit svåra att bortse ifrån ända fram till sista åren på 1990-talet då saker och ting verkligen började hända. Men för rättvisans sak skall man kanske gå tillbaka till slutet på 1980-talet då vi fick rörliga avgasportar som gav 2-takts motorerna ett bredare arbetsvarvtalsområde och förbättrad bränsleekonomi såvida man inte utnyttjade hela motoreffekten så att avgasportarna öppnades för fullt. De kanske mest besvärande egenskaperna har varit bristande driftsäkerhet och begränsad livslängd, relativt hög ljudnivå, hög bränsleförbrukning som i sin tur också genererat höga doser av orena rökfyllda avgaser.
[4] Polaris museum
I somras hade jag tillfälle att besöka Polaris fabriker i den lilla staden Roseau, som ligger i den nordligaste delen av staten Minnesota, bara några kilometer från Canadagränsen. Där startade de två svenskättlingarna Edgar Hetteen och David Johnson upp sin verksamhet, främst då riktad mot att reparera och konstruera detaljer för jord- och skogsbruk. Befolkningen nyttjade på sin fritid naturen runt om i form av jakt och fiske. Svårast var det att ta sig ut till jakt- och fiskemarkerna vintertid.
[5] GoPro Hero 7 Black
Nu har GoPro kommit ut med en ny version av sin actionkamera. Det är version 7 som ser dagen ljus. När föregående version lanserades fanns det en massa nya och fina funktioner med. Vi skall ta en dykning i denna nya version och se vad den erbjuder. Hero 7 kommer i tre olika versioner, White, Silver och Black. Hero 7 Black är flaggskeppsmodellen som bygger vidare på Hero 6 Blacks prestanda med G1-chippet. Det uppgraderade RAM-minnet gör att kameran kan spela in video i upp till 4K 60fps och 1080p 240fps. Den högre prestandan medför att man får en bättre uppkoppling med 5,8GHz WiFi vilket gör det möjligt att tillsammans med en mobiltelefon streama live på Facebook. Du kan numera även dela dina ögonblick direkt via GoPros applikation till Instagram. Det nya GP1-chippet, tillsammans med det utökade RAM-minnet, har även möjliggjort en förbättrad bildkvalitet och en mer avancerad bildstabilisering i form av Hypersmooth (dock inte optisk), hyperlapsfunktionen Timewarp. Detta medför även att du kommer att få en jämnare video än med tidigare GoPro-modeller och du behöver inte längre använda en gimball för att få ett stabilt material! Detaljrika actionscener Genom att man kan spela in filmen i upp till 4K 60fps eller 1080p 240fps ger det 8x slowmotion vid uppspelning i realtid, vilket ger mycket detaljrika actionscener. Upplösningen smittar även av sig på stillbilderna då upplösningen blir 12 MP och man kan även fotografera i RAW. I det nya SuperPhoto läget optimeras bilderna genom intelligent användning av HDR, lokal nyansmappning och brusreducering. Kameran kommer även med fototimer vilket gör att man kan fota sig själv eller en grupp på ett enklare sätt. Kameran går även att tilta i vertikalt läge för att skapa material i stående läge och då följer även menyerna med i displayen på baksidan så att man kan läsa dem rättvända.
[6] Ur en ledentusiasts vardagsnoteringar
Jag Ingvar Göransson, är ledansvarig för HSSK - Haverö Snöskoterklubb - och har frivilligt ställt upp med 24 år av ideellt arbete. Timmarna som lagts ner vinter som sommar blir svindlande många. Jag har fått mycket beröm för fina skoterleder under åren som gått. HSSK har behövt förnya arbetsmaskinen 7 gånger under dessa 24 år. Skotrar och skoteråkning är och har varit ett av mina största fritidsintressen. Då jag är skogsarbetare i grunden så stortrivs jag att vara ute i naturen och tycker om mark- och skogsvård vilket har gjort att jag tycker ledansvarsbiten för HSSK har varit otroligt givande och roligt även om det varit tungt arbete ibland. För mig är det intressant och det ger mig livskvalitet att få lägga upp och bereda och underhålla lederna under sommarhalvåret. Det är det förberedande arbetet som gör att lederna håller för tryck och slitage under vintern, tyvärr är det inte många som förstår vikten av det arbetet. Jag känner glädje i att se att lederna har använts till såväl spark- och skidåkning, promenader med hundar utöver all skoterkörning. Det har funnits en allmännytta för de som bor i turingebyarna då skoterlederna också används som både vandrings- och orienteringsleder under sommarhalvåret och i jakttider. De senaste åren har varit tuffa men framförallt har årets säsong särskilt sig och har varit den jobbigaste under dessa 24 år pga. snömängden och den förändrade attityden bland skoterförare. Utan min vän, Gunnar Högbergs engagemang under de senaste tiotal åren känns det som jag hade slutat engagera mig för flera år sedan. Gunnar har gett av sin fritid och använt sin egen skoter och dragit sladd 100 tals mil utan att få något i ersättning – inte en droppe bensin har han fått eller begärt. Gunnar har även varit den som hjälp till att handskotta de 23 vägöverfarter vi har längst vårt ledsystem och förstår vad det innebär. Det är sådana insatser som jag kallar ideellt arbete och som jag personligen och HSSK är otroligt tacksamma över. Förändringar under de 24 åren. Det har skett stora förändringar inom skogsbruk, inom skotervärlden och skotermarknaden från tidigt 90 tal, både till det bättre som till det sämre. Jag använder själv uttrycken att vi har blivit ”angripna av ledvirus” För några år sedan dök ”Slirus Optimalus” och ”Slirus Brutalis” upp på våra leder. Maskiner med hög prestanda och med högre kammar vilket gör snöhögar i lederna som fryser och som blir svåra att arbeta bort. De senaste åren har ännu ett virus drabbat oss som är än värre: ”Grävus Sorkus Katastrofalus” Motorstarka cross-over maskiner för friåkning i djupsnö och branter med 150 hk eller mer som gör en halvmeter djupa diken, hålor och krumelurer i skoterleden. Detta virus har skoterleden som start och landningsbana. Kör utanför och korsar leden fram och tillbaka och gör djupa slir-spår in på leden vilket gör att det bli farligt för den ”vanliga” skoterföraren.
[7] Rexburg Motor Sports
Den här gången fastnade vi för att hälsa på en större handlare av motoriserade fritidsfordon som snöskotrar, fyrhjulingar och motorcyklar. Rexburg Motor Sports stora, blåa byggnad syns på långt håll i utkanten av staden Rexburg i östra Idaho. Vi väljer en av de många parkeringsplatserna framför den modernt designade byggnaden. Närmast entrén finns parkeringsplatserna för de anställda och absolut närmast är VD:ns plats. Bredvid den platsen finns skylten ”Månadens säljare”. På typiskt amerikanskt vis premierar man den som lyckas. Att man säljer motoriserade fordon syns lång väg. På bägge sidor om entrén står långa rader med fyrhjulingar och snöskotrar. Mycket att välja på På fasaden sitter en mängd neonskyltar med varumärken som slåss om utrymmet inne i motorvaruhuset. Väl inne möts vi av en jättestor butik med maskiner, reservdelar och personlig utrustning överallt. Varje varumärke har en egen sektion av butiken och det finns flera olika säljare att välja emellan ute på golvet bakom sina skrivbord. Vi går en runda i den stora försäljningshallen och hittar de fyra stora snöskoterfabrikaten Arctic Cat, Polaris, Ski-Doo och Yamaha sida vid sida, men det slutar inte där utan här finner vi också Timbersled. En bandsats var monterad på en Yamaha motorcykel. Sommarhalvåret har naturligtvis sina produkter och då saluför man mängder med två-, tre- och fyrhjulingar. Populäras just nu är Side-by-side modellerna och här säljer man Can-Am, Honda, Polaris, Textron och Yamaha. Man säljer vanliga ATV också från Can-Am, Honda, Polaris, Suzuki och Yamaha.
[ TESTER ]
[8] Ski-Doo Backcountry 600R E-TEC
Till i år har Ski-doo försökt göra en lite mer nyanserad indelning av sina två modeller Backcountry och Renegade. Två modeller där vi på tidningen känt att de konkurrerar med varandra även om inte alla detaljer i specifikationerna är lika. Men numera skall Renegaden vara lite mer ledbetonad och Backcountryn lite mer lössnöaktig. Har man verkligen fått den differentiering som efterfrågas?
[9] Yamaha MP 600 XE Transporter
Att japanska Yamaha och amerikanska Arctic Cat har ett samarbete sedan några tillbaka har vi sett via modellerna SR Viper och Sidewinder. De modellerna tillverkas i USA hos Arctic Cat och japanerna har gjort sitt för att särskilja sina modeller från Arctic Cat modellerna, men har också hjälpt till att utveckla dem tillsammans. Nu utökas detta samarbete i och med att Yamaha presenterar sin nya modell MP 600 XE Transporter, som i grund och botten är en ”Yama-fierad” Arctic Cat Norseman X 6000. Denna nyhet, som faktiskt är försedd med en tvåtaktsmotor, ser inte ut att säljas i Nordamerika detta år så vi får känna oss stolta att den hamnar i de skandinaviska länderna till att börja med. Här i Sverige har Yamaha i många år sålt sin Venture Multi Purpose modell som en lättare arbetsmaskin, men även som en passande familjemaskin/uthyrningsskoter. Den modellen har nu mer än 10 år på nacken och börjar kännas lite gammal, men nu kommer alltså en värdig ersättare i MP 600 XE Transporter. Den nya Transporter-modellen vill Yamaha stoppa in i Crossover-segmentet och då kan man fråga sig, ”en hybrid mellan vadå”? Naturligtvis arbetsmaskin men också som en lättkörd spårare. Säg crossover och man tänker på lite längre sportmaskiner för skoterleden och som hyfsat kan ta sig fram i djupsnön. Men det handlar det inte om här kan vi säga.
[10] TEST Lynx Xterrain RE 3700 850 E-TEC
Lynx Xterrain RE 3700 850 E-TEC En helt ny modell från Lynx som skall fylla gapet mellan Boondocker DS modellerna och Xtrim. Den skall klara av djupsnö samtidigt som den skall trivas på leden. 50 % på och 50% av leden. Detta har vi tidigare sett att systermärket Ski-Doo gjort med sin nya Backcountry modell. För att klara av detta har Lynx utgått från en Boondocker 3700 RE och valt PPS²-3700 boggin med tre vändhjul baktill. Sportsäte på istället för en smal DS-dyna. Framtill hittar vi en justerbar spårvidd, 975 mm, 996 mm och 1017 mm. Skidorna är Blade XC för att få ett bra bett på leden också.
[11] TEST Arctic Cat M8000 SnoPro 153 ES
Arctic Cats M8000-serie har genom åren gått från klarhet till klarhet och till 2019 så fortsätter man sin framgångssaga med M8000 Sno Pro 153 ES, som ger dem som gillar åkning på de riktigt stora bergen ett mycket bra alternativ till t ex Hardcore EVO. Prismässigt så ligger den också ca 14 000 SEK under Hardcore EVO, vilket gör att den erbjuder en bra kompromiss för de som vill ha en trevlig mountainskoter, men inte vill gå hela vägen upp till Hardcoremodellerna. Första intrycket Mycket känns bekant på denna snöskoter, då den är byggd runt Ascenderchassit och utseendemässigt har stora likheter med Arctic Cats övriga mountainprogram. Det här är en fullstor mountainskoter och den lyser av attityd och prestanda. Den 800 kubik stora motorn mullrar på bra och man får känslan av en robust lössnöskoter för dagar utan kompromisser. Fjädringsmässigt så har den dock en annan bestyckning än t ex Hardcore EVO eller Hardcore Alpha One, vilket ger den lite andra egenskaper och annan manöverbarhet i lössnö och på leden.
[12] Ski-Doo Summit SP 146 600R E-TEC
Säg Ski-Doo Summit SP 146 600R E-TEC och många tror det är en kort, klen klättrare, men där tar ni fel. Den här maskinen och testlaget blev riktiga kompisar på hög höjd i West Yellowstone i våras. Vi hade en riktigt rolig halvdag i den djupa, amerikanska lössnön. Klättrar bättre än man kan tro, men visst, den kan inte mäta sig med Summit SP med 850 E-TEC motor och längre drivband. Att friåkningen tagit över huvuddelen av snöskoterkörningen nu för tiden kan väl inte gått någon förbi. ”Stå-skotrarna” dominerar marknaden nu. På 1960-talet och början av 1970-talet körde man knästående men nu har man alltså tagit steget fullt ut och står upp. Detta har gjort att många gamla skoterledsrävar gått på ”omskolning” och blivit friåkare. Att vara friåkare är definitivt en större utmaning än att sitta ner och låta fjädringssystemen ta hand om guppen.
[13] HEAD 2 HEAD Alpha One M8000 165 mot Sidewinder M-TX 162 LE
Den stora nyheten hos Arctic är Alpha One serien, med sin helt nya boggiekonstruktion. Istället för den traditionella boggien med två slideskenor ser vi nu EN! Konceptet är helt nytt och det är därför svårt att inför testet sätta förväntningarna, man är helt utan referenser och det är med minst sagt stor nyfikenhet man sadlar maskinen. Vi ska inte djupdyka i detaljerna, men för att nämna ett av flera intressanta fakta så har tillverkaren i och med monorailsystemet kunnat reducera boggievikten, då jämfört med andra maskiner inom A/C familjen. Detta gäller dels ”depåvikten” dvs utan snö och påisning, men även ”driftvikten” där ansamling av snö och is har stor betydelse. M8000 Alpha One har enligt tillverkaren en depåvikt som är hela 5,1 kg lättare än likställda A/C, inte illa. Ansamlingen av snö och is ska också vara minimal vilket ger en idealisk driftvikt, lätt förblir nu också lätt under körning. Designen på konstruktionen är också tilltalande rent estetiskt. Det finns annat nytt att berätta om på Alpha One, bl.a nya G2 ProClimb skidor, en ny magnetisk nödstopp etc, men jag tänkte vi skulle fokusera på körupplevelsen i det här First Ride repotaget.
[14] TEST Polaris 850 SKS 155
En av mina personliga favoriter som alltid levererar kommer nu med nya patriot motorn. Det är inte ett gigantiskt kliv framåt även om lite extra kraft aldrig är fel. Samtidigt har Polaris SKS redan en fantastiskt fin grund att stå på och årets upplaga håller fortfarande fanan högt. Patriot gör entré Polaris har med den nya motorn börjat om helt från början, den har varit under utveckling i flera år och det är en helt ny skapelse som vi kommer att få bekanta oss med under 2019. Vi har i dagsläget inga exakta siffror, men Polaris säger själva att nya Patriot har 9% mer effekt än vad Liberty motorn besitter. De marknadsför även den senaste som väldigt pålitlig och hållbar, något vi kommer att få se med tiden, men det står klart att deras fokus ligger på dessa punkter.
[15] Lynx Xtrim SC 900 ACE
Lynx Xtrim presenterar, i och med den nya uppdaterade motorn, en del nyheter till kommande modellår. Numera ger 900 ACE motorn 5 hästkrafter mer än fjolårets motor. Dessa 5 hästkrafter har man främst fått genom att modifiera luftintag och avgassystem. Dessutom har man monterat den nya pDriven och modifierat kalibreringen på denna. Allt detta tillsammans har gett årets motor 5 hästkrafter till. Egentligen hade man önskat att även Lynx fått turbon på motorn. Just detta hade gett Xtrimen ytterligare en nivå ute i lössnön och tagit bort en del av ledstämpeln den fått. Grunden på modellen är Radien-X chassit som är ett välavvägt chassi med bra viktfördelning och lika balans på båda sidor. Sidokåpornas nedre del har dessutom lyfts upp en del i konstruktionen så att snö skall få svårare att pressa sig in genom skarven när man lägger ned maskinen på sidan. På sidorna sitter det monterat vinddeflektorer som även leder bort snö som virvlar upp från framvagnen. En annan detalj som ingår i chassit är den något förhöjda rutan. Den är perfekt när man sitter ned och kör och ser till att fartvinden pressas över huvudet även på längre personer upp emot 190 cm i längd. Här känns även fotholkarna som ett bra komplement att hålla kvar kroppen i rätt position.
[16] Polaris 800 Titan Adventure 155 ES
Polaris Titanserie väckte stor uppståndelse för något år sedan när modellprogrammet lanserades och lovorden kring denna allsidiga modellserie lät inte vänta på sig. 2019 års Polaris 800 Titan Adventure är lite grann av en allätare och kanske är det relevant att kalla den för tre olika snöskotrar i en. För den mångsidige föraren är detta en perfekt match då den förutom utility och touring faktiskt också passar ute i lössnön som ren äventyrsskoter! Polaris har ju ett tydligt fokus mot utflykter och arbete i denna snöskoter, men det går inte att undgå att använda den till lek och nöje också. I synnerhet då manöverbarheten och framkomligheten i lössnö är långt över snittet. Motormässigt så har Titan Adventure Polaris smått klassiska Cleanfire 800 H.O.-motorn monterad och den ger en härlig effekt med sina två direktinsprutade cylindrar som dessutom förstärks av en elektronisk oljepump och elektroniskt styrda avgasventiler. Överlag har Polaris jobbat en hel del med tillförlitligheten på 800 H.O. Cleanfire och det ger både en bättre bränsleekonomi, mer effekt och lägre motorslitage.
[ RACING ]
[17] Petter Nårsa
När vi får tag på Petter Nårsa är han fortfarande hemma i Sverige. Arbetar som vanligt med att hjälpa sin far som har ett par grävare innan han nu i början av november åker över till USA inför säsongen. Under sommaren arbetar Petter när det behövs med att hjälpa sin far med att gräva, men annars fylls dagarna med massor med motorcross och löpning. Löpningen är för att hålla kroppen i trim och så även motorcrossen där Petter tävlar en hel del i bland annat Norrcupen. Att träna tävlingsnerverna är minst lika viktigt och roligt berättar han. Om man frågar Petter om fjolårssäsongen är han rätt nöjd, trots att han trycker att han fick en lite seg start i de två första racen. Det blev bättre efter nyår. Det var ju säsongen med de nya regeländringarna som gjorde Pro maskinerna mer lika Lite. Polaris var innan regeländringarna verkligen en snabb maskin och Petter och hans stallkompis Kody Kamm var lite oroliga hur detta skulle påverka deras tävlingsmaskin, men det gick bara bra. Känslan var ändå bra innan säsongen startade, ungefär som nu berättar han vidare. ”Jag är så förbered som man kan vara och jag vill bara att säsongen skall starta. Det kommer bli spännande att testa nya versionen av Polarisen också. ” Att Tucker Hibbert slutat Att Tucker Hibbert har slutat kommer att öppna upp mycket för förare som Petter Nårsa och andra, men Petter tycker mest det är tråkigt att Tucker Hibbert har slutat. Petter har uppskattat Tucker Hibberts närvaro på banorna även och han oftast har spöat de flesta. Petter Nårsas kontrakt gick ut i våras men det är nu förnyat och det är bara att ordna med det sista på visumet innan allt är helt grönt igen. Till det har Petter Nårsa en beprövad advokat som hjälper honom. Stallet är noga med att allt skall flyta på bra. Hur är det då med stallkompisen Kody Kamm? Bästa stallkompisen man kan ha berättar Petter Nårsa vidare, lugnet själv och kanske raka motsatsen till mig själv. Ingen planering utan bara vaknar och fråga vad nu, på med hjälmen och köra, medan jag behöver lite mer planering och förberedelse för att jag skall känna mig redo forstätter Petter. Om man frågar Petter om vad han ser som höjdpunkterna i karriären så kommer direkt guldet i X-Games fram, men även segern 2012 i Clash of Nations. Att segra i USA är också stort berättar Petter och hänvisar till segern i Nielsen Grand Finale. I år slutade Petter på en fjärde plats totalt. Att de har tagit bort snöskotercrossen från X-Games tycker Petter är lite synd. Det skulle vara grymt kul att få köra i en till final där för det var så stort, avslutar Petter. Första racet går av stapeln nu den 22 november i Duluth. Petter Nårsa kommer vara där uppe och hota, det vet jag. Mikael Ottosson
[18] Miranda
Ingen tävling har varit den andra lik, en sprudlande sommar med drygt 20 svensk race, 5 Finska och en norsk. Eliten Den svenska watercrossen har verkligen nått en professionell nivå. Det händer att jag får frågan om det här är något jag livnär mig på och då kan jag säga att så är inte fallet. Visst, jag tillhör eliten i Sverige men det finns inte ekonomi i sporten för att jag bara ska kunna välja att hålla på med watercrossen, även om det skulle vara drömmen. Alla förare jobbar hårt för att bli bättre och få vardag med tävlandet att gå ihop. Uppskattningsvis tror jag det rör sig om drygt 80 olika svenska aktiva förare, rookies så väl som rutinerade. Endast 34 stycken får chansen att tävla i Svenska Mästerskapsserien. Serier I Sverige har vi ju fyra olika serier att delta i och tyvärr så räcker alla helger inte till för att alla tävlingar ska få en egen tävlingsdag, så många krockar och vi förare tvingas därför dessvärre att välja vilka serier/tävlingar vi vill satsa på. Spridningen av tävlingar sträcker sig från Rättvik i söder och hela vägen upp till Kalix i norr. De främsta förarna har alltid kört SM serien, men jag måste säga att detta år har varit speciellt då jag tycker det har kommit fram så många otroligt duktiga förare som valt att tävla i andra serier på grund av det grafiska läget av tävlingarna. Det har inte funnits någon given som har kammat hem allt. Så här såg topp tre resultatet i alla svenska serier: SM serien 1:a Viktor Stenman 2:a Aki Pesonen 3:a Jonny Johansson Dala Cupen 1:a Jonathan Larsson 2:a Adam Hedin 3:a Martin Gröning North Cupen 1:a Jonny Johansson 2:a Viktor Stenman 3:a Aki Pesonen Sverige Cupen 1:a Staffan Larsson 2:a Kalle Gradin 3:a Andreas Öst Min sommar Jag har aldrig kört så här bra och snabbt som jag gjort denna sommar, det känns otroligt roligt att min egna utveckling får sig en boost. Bygget av en större motor har verkligen hjälp mig att kapa ner tider och vid ett flertal tävlingar har jag hamnat i finalerna. Genom åren så har jag också alltid tillhört de startsnabbaste av alla förare så länge jag inte gjort något misstag bara, det händer. Jag känner mig rätt så självsäker då jag till 110 procent har fokus på just starterna i huvudet, men ibland är jag lite väl het på gasen och drar på startplattan så jag måste lägga mig sist. Det är ju racing, så det är bara att gilla läget och jobba sig uppåt där ute på banan.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se