Navigera dig fram här   Onsdagen den 27:e januari 2021
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15184  
  Antal nyheter: 5578  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 6440 st  
  Igår: 8350 st  
  Denna månad:
187636 st
 
  Föreg. månad:
225445 st
 
  Totalt: 75803867 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. scom851
2. FrankJScott
3. sunnne
4. willamqjw
5. ylq
6. Erika05
7. CSCCCA
8. profibrahim
9. Porroofficii
10. Utdstuiaolup
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 1
 
Välj nummer:

NR 1-2021

Snön ligger djup på många platser just nu och snön är lika djup i detta nummer! Tre mycket aktuella smidiga skotrar ställs mot varandra: Blast 4000 LT mot Tundra 600 LT och Transporter Lite 400. Plus att vi ställt 2 ledpiskare mot varandra: Rave RE mot 850 Indy VR1!
Bosse talar om hur man tar hand om sin variator rem och Stefan Frisk har två retromaskiner som vi gillar: Scorpion Whip och Northway Interceptor 440.
Profilen i detta nummer är Miss Freerider, Tanja Nordfjell.
Vi fortsätter med vårt Khaos projekt, denna gång kortar vi tunneln. Mer nyheter är nya skotrar till försvaret och mycket mycket mera. Sa vi snö? Det har vi i mängder =)

[ REPORTAGE ]
[1] WHIP - DEN BÄSTA SCORPION MODELLEN
Scorpion snöskotrar har sina rötter i företaget Trail-A-Sled Inc., Crosby, Minnesota, USA som redan 1963 byggde sin första Trail-A-Sled snöskoter. Senare under det året döpte man om snöskotrarna till Scorpion. Under resten av 1960-talet koncentrerade man sig på snöskotertillverkning och företaget växte för varje år. 1970 fick man nya ägare och företaget bytte namn till Scorpion Inc. Allting såg så lovande ut, man hade vuxit till en av de större tillverkarna, då det kom ett antal tunga år för branschen i början av 1970-talet med oljekris och gröna vintrar. 1974 bytte man ägare igen och de insåg att man behövde förnya sitt modellprogram.
[2] RETRO Northway Interceptor 440
I många kanadensiska städer fanns det snöskotertillverkning när snöskotern slog igenom ordentligt i brytningen mellan 1960- och 1970-talet. I Montreal-området fanns det särskilt många, men vad får en etablerad företagare i bildelsbranschen att sälja sitt företag och helt satsa på snöskotertillverkning? Stan McRobert i Dorval, en förort till Montreal, Quebec tog i alla fall det beslutet och startade företaget Norway Snowmobiles istället.
[3] Presentation TOBE kläder
TOBE är en tillverkare av skoterkläder som verkligen gjort en grym resa. Målmedveten satsning på bra kläder av högsta kvalitet och genomtänkt marknadsföring har tagit märket från lokal företeelse till global succé. I dag är TOBE en av branschens ledande tillverkare av skoterkläder. Därför ska det bli mycket intressant att testa och utvärdera följande uppsättning TOBE över säsongen.
[4] Intressanta prylar
Här väljer Mikael "Otto" Ottosson saker som han inte kan sluta att gilla. Nyheter och lite mindre nya men heta saker för mer eller mindre kalla dagar helt enkelt.
[5] HUR TAR JAG BÄST HAND OM MIN VARIATORREM
I takt med att snöskotrarnas motorer har blivit starkare och starkare har variatorernas, liksom variatorremmarnas, utveckling gått hand i hand. Man kan inte göra det ena om man inte följer upp med det andra, vilket i detta fall gäller variatorremmen (hädanefter i denna artikel kallad v-rem). Detta betyder dock inte att v-remmarna inte kräver omvårdnad och omtanke. Tvärtom så kan man med fog säga att v-remmen kräver mera omtanke ju starkare motor den aktuella snöskotern har, oavsett om man har en utvecklad och anpassad v-rem för den aktuella skotermodellen. Dessvärre så har ju även priserna på v-remmarna till de motorstarkare skotrarna dragit iväg till en nivå som gör plånboken åtskilligt lättare eller bankkontot avsevärt tunnare eftersom en ”värstingrem” kan dra iväg en bra bit över 2 000 kr!! Som kuriosa kan jag nämna att när jag 1968 behövde en ny variatorrem till min Ockelbo 300 kunde jag köpa en Trelleborg variatorrem nästan varsomhelst för under 100-lappen och om jag inte höll full gas längre än 100 m så kunde remmen säkert hålla 50-75 mil. Med tanke på de ovan nämnda faktorerna kan det därför vara väl använd tid att ägna den nya (och dyra) variatorremmen några extra minuter som garanterat är mycket välbetald tid. Notera att detta även gäller din nyss levererade nya skoter eftersom serviceverkstan knappast har lagt ner den extra tid som krävs för just detta. Men vad är då orsaken till detta kanske någon, eller säkert många, undrar? En ny variatorrem skall väl inte behöva servas, den är väl bara att kränga på och ge full gas?
[6] PROFILEN Tanja Nordfjell - Miss Freerider
Vi hörde av oss till Arctic Cat föraren Tanja Nordfjell. Hon är 29 år från Vålådalen i Västjämtland. Mer känd som Miss Freerider på sociala medium. - Jag är nog en tjej som vill kunna allt och vara med överallt där det händer. Trivs bäst ute i skog och mark, oavsett om det är med ett gevär på axeln, skidor på fötterna, på en motorcykel bakom mina renar eller klättrande efter en bergsida med skoter.
[7] Polaris Khaos Projekt maskinen
Kapning av tunnel - Lynx var först med en “shorty” tunnel, sen kom Ski-Doo och nu har Arcitc Cat Riot också kommit med en 141” tunnel på ett 146” drivband. Polaris har inte riktigt följt med den här trenden än, men det kommer inte stoppa oss från att bygga vår egen shorty. Efter mycket prat fram och tillbaka med olika åkare och återförsäljare har vi valt att kapa vår skoter med 18 cm då vi tror det kommer vara optimalt för vår användning av maskinen. Allt mellan 15 cm till 22 cm funkar också, det enda som stoppar är dina preferenser. Vi valde samtidig att bygga vår egen extra kylare för att få maskinen att gå kallt under hela säsongens gång. Så häng med när vi mäter, kapar och svetsar allt för den här stora förändringen på maskinen.
[8] KITTY CAT- TURNINGPOINT
Enligt Murphys lag, den om tingens djävlighet, ni vet, är saker helt enkelt ämnade att gå snett. Så även för oss. När man tror att man har tänkt på allt, visar det sig att, nej du, det har du inte alls och ibland kan det vara de minsta detaljerna som stjälper hela lasset. Men oavsett så känner vi nu hur medgångens vindar blåser i garaget och vändpunkten är passerad. Vis av erfarenheter från tidigare projekt har undertecknad lärt sig, den hårda vägen, att inte sikta för högt. Därför sattes ingen direkt deadline när de första skruvarna skruvades ur den lilla katten i våras. Förhoppningen var dock att den skulle bli klar någon gång under hösten, för att sedan kunna bjuda på en spektakulär avslutning i julnumret av tidningen då det färdiga projektet summerades. Nu blev det inte riktigt så… Orsakerna och förklaringarna till detta är många. Vissa har nog säkert redaktörn själv kunnat påverka med ett större fokus och koncentration, medan andra omständigheter helt legat utom ens egen kontroll. Men eftersom det inte arbetats på heltid med projektet, och livet som bekant består av mycket annat än en Kitty Cat på operationsbordet, så har tiden runnit iväg.
[9] FÖRSVARSMAKTEN MODERNISERAR SKOTERFLOTTAN
Till nästa vinter uppdaterar Försvarsmakten sin snöskoterflotta. Dagens trotjänare, som till största delen består av Lynx Yeti V-800 kan då äntligen se fram emot pensionen. Vissa av dessa köptes in redan 2007 och åren och milen börjar ha satt sina spår. Två modeller satsar man på, varav den ena är ett synnerligen intressant nytillskott.
[10] Aspect 16 lavinryggsäck
Vid första ögonkastet ser denna lavinryggsäck riktigt smidig ut. Den har många olika fack man kan packa ned saker i och den har totalt hela 16 liters utrymme att ta med sig utrustning i. Aspect 16 väger endast 1 280 gram. Själva ryggsäcken har 4 fack, samt ett separat för själva bagen som blåses ut och som sitter längst in mot ryggen. Facket längst ut är ett typ av halvt fack där man kan packa in extra handskar, ett mindre värmande plagg, samt lite mat. Relativt rymligt och det går upp halvvägs på ryggsäcken.
[11] Lillhärdals SSK 50 år
Runt om i vårt avlånga land finns det en mängd snöskoterlubbar, föreningar och idrottsklubbar som har snöskoter på sin agenda. Det har nu gått ett antal år sedan intresset för snöskoter och snöskoterkörning tog fart. I takt med att snöskoterkörningen ökade såg man ett ökat behov av någon typ av klubbverksamhet. Det behövdes någon som kunde ta ansvar för att leder kom till, att regler skapades för hur man skulle köra snöskoter för att alla skulle vara tillfreds med snöskoterkörning och handhavandet av fordonen. Det blev fler och fler som såg fördelen i att ha körning under ordnade former, att leder kom till och både nytta och nöje kunde bedrivas med skoter som färdmedel. Nu börjar många av dessa föreningar ha några år på nacken. En av dessa är Lillhärdals snöskoterklubb som i början av 2020 hade planerat och förberett för en 50 års fest. Det skulle bli en ordentlig vinterfest i slutet av mars, men så stormade pandemin in och festen blev ställd på framtiden. Klubbens nuvarande kraftfulle ledare, Gunnar Hedin, hade planerat en jubileumsbroschyr som skulle ges ut i samband med ”Snöyran”, som tillställningen skulle hetat, med en sammanställning av klubbens utveckling och uppmärksammade aktiviteter över 50 år. Nu blev det istället en publikation som distribuerades ut i november 2020 till alla medlemmar och andra intressenter. 50 år är en lång tidsrymd som innehåller en massa aktiviteter. Det är både ros och ris som mött klubben på dess 50-åriga väg. Man får ta del av ett tvärsnitt som säkert nära nog varje klubb upplevt under en sådan långvarig period. Vi vet också att en hel del klubbar som bildades för länge sedan inte kunnat existera hela den lång vägen fram till dags dato, utan tvingats lägga ned då klubbarbetet till 100 % bygger på intresse, uthållighet och frivilliga insatser. Vi skall saxa ut en del av de händelserna som skett i Lillhärdals snöskoterklubbs 50-årig historia.
[12] Med Ski Wheels slipper du repor i garagegolvet
Det har funnit många olika lösningar för att slippa repa golvet i garaget när man vill köra in sin snöskoter. Nu finns en helt ny produkt på marknaden som har en konstruktion som gör att den skall pressas fast på skidan och sedan enkelt placera under skidan. Konstruktionen är relativt enkel, där man har två hjul på var sin sida om en platta med uppböjda sidor med spår i som sitter monterad med bultar mellan hjulen. Genom spåren och att det sitter en fjäder mellan hjulen går det enkelt att justera bredden så de passar fler olika skidbredder. De är enkla att montera då det endast kräver att man skruvar ihop de olika delarna med bultar, samt fäster fjädrarna som ser till att bredden blir exakt som på skidan man har på sin skoter. Det är enkelt att placera hjulen under skidan och sedan köra iväg dit man vill så man slipper onödiga repor mot underlaget och gör det även generellt enklare att förflyta skotern då inte skidorna skär fast i underlaget.
[13] Klim Overall
Jag har fått chansen att testa en av Klims nya overaller, “Lochsa One-piece Vivid Blue”. Denna overall har många olika justeringsmöjligheter vilket gör att passformen kan ändras utifrån egna preferenser. Till att börja med finns det hängslen på overallens insida som kan justeras på längden, om man vill att den ska sitta pösigt eller om den ska sitta tight. Dessa hängslen är även avtagbara om man skulle vilja det. När man har kommit i overallen finns det ett justerbart band runt midjan som man stänger med ett spänne. När man kommer till utsidan av overallen finner man två kardborreband vid midjan som man kan justera och ändra på om man vill att den ska sitta tightare runt midjan eller om man vill att overallen ska vara luftig. På utsidan av overallen har man också en avtagbar och justerbar GORE-TEX huva. Overallen har många olika dragkedjor på utsidan och varje dragkedja har ett eget syfte. Det finns fickor med dragkedjor sedan finns det också dragkedjor som fungerar som ventilationsöppningar. Man har två ventilationsöppningar på bröstet, två på biceps, två på rumpan och två på låren. Dessa kan öppnas och stängas beroende på hur varm man blir, vilket väder det är och vilken körstil man har från dag till dag. Overallen har också vadderade knän som ger en skön känsla när man sitter ner på skotern och kör och till exempel stöter i knät mot frontpanelerna. När man kommer längst ner på overallen finns det ett snölås som man drar över skon för att förhindra att det kommer in någon snö. På snölåset hittar man också ett band som kan fästas i skons D-ring så att inte snölåset åker upp om man går i djupsnö.
[14] 509
Istället för att, som tidigare skrivits, testa 509’s Stoke serie denna säsong kommer jag istället att köra i deras Evolve set från Släp in the face och 509. Detta då det strulat med leveranser från USA. I Evolve Serien har 509 utvecklat ett ofodrat skalset med blandade material som ska vara både vattenresistenta och ha god andningsförmåga. Det finns på modellen fler ventilationsmöjligheter än på tidigare jackor och deras 5TECH stretchmaterial gör att setet har en grym passform och ger dig en oslagbar rörelsefrihet, även med kläder och skydd under utan att göra så att du känner dig hoptryckt eller instängd!
[ TESTER ]
[15] Tre smidiga skotrar i lättviktsklassen möts
Arctic Cat Blast 4000 LT 146 Ski-Doo Tundra LT 600ACE Yamaha Transporter Lite 400
[16] Två aktuella ledpiskare möts
Lynx Rave RE 850 E-TEC ES Polaris 850 INDY VR 1 129 I denna head 2 head försöker vi hitta olikheter och likheter mellan en helt ny Polaris och Lynx Rave! Vi tar fram vad de är bra på och vilka egenskaper respektive maskin har, så du som köpare kan få en uppfattning i hur respektive modell passar just din typ av körning. Så häng med!
[17] KLIM Tomahawk, Oculus samt F3 Carbon Fibre ECE
Under juluppehållet fick vi äntligen möjlighet att åka med dessa plagg för första gången. Kikar vi på jackan så har den en bra passform och man kan enkelt ställa justera kardborrebandet runt handleden så mudden på Impact Glove ligger utanpå och skyddar handleder på ett överlappande sätt. För att slippa glipor och snö som kryper in mellan jacka och byxa finns ett typ av midjebälte i stretchbar resår som man kan fästa ihop framtill i midjan. Även om man börjar bli lite rund runt midja känner man inte av att den finns där när man är ute och kör, den tätar effektivt mellan plaggen. Själva dragkedjan är rejäl och skyddas på insidan från att luft skall tränga igenom. Både i midjan och kring halsen kan man dra åt och låsa ett elastiskt snöre för att få tightare passform. På jackans framsida ser det ut att finnas 4 fickor men en av dessa är en öppning för att kunna släppa in luft om det blir varmt under jackan. De tre övriga fickorna är rymliga och har en del finesser där den ena har en putsduk som sitter fast i ett snöre så man inte tappar bort den. I en av de nedre jackfickorna finns ett band med en krok på så man kan fästa sin lavinsändare i den. Jackan har även en innerficka med samma fleecetyg, som i övriga fickor, där det passar bra att lägga in mobiltelefonen. Byxorna har en bra passform och känns rejäla. Själva snölåset runt skon är extra styvt så det skall sitta åt och täta rejält kring KLIM skon. Längst fram på snölåsen har man även bandet med knapp som man trär runt ett av skosnörena eller genom plasthållare om man har det på sin sko, så den håller nere både snölåset och byxorna. Även byxorna har fickor på båda sidorna. Själva passformen och känslan är att tyget känns rejält och tåligt då man rör sig på skotern i kläderna och inte så där sladdrigt som man kan känna i andra plagg med tunnare tyger. Själva Gore-Tex materialet arbetar bra tillsammans med flerlagerprincipen. Det håller kroppen torr mellan transportsträckorna, då man sitter still, tills man hoppar omkring på skotern i lössnöpartierna eller tvingas gräva fram skotern då man kört fast.
[18] Arctic Cat M8000 Mountain Cat A1 154
Arctic Cat's djupsnömodeller har under årens lopp haft en variant med benämningen Hardcore. Det startade med att man tog en vanlig M-modell, finputsade den och gjorde maskinen mer anpassad efter våra skandinaviska förhållanden. Tidigare var den exklusiv för oss, men efterfrågan gjorde att man även släppte den på andra sidan pölen. En M8000 med lite extra för den som vill åka lite hårdare helt enkelt. Specifikationer för Hardcore I sitt originalutförande har M8000 allt för att tackla de flesta situationer, men för den som vill ha ut lite mer är det Hardcore som lockar. De största punkterna som skiljer sig är förstärkta fotsteg, lite av en extra försäkring för den som vill stampa eller smälla hårdare. Även dämparna skiljer sig då man gått från Fox Float 3 QS3 till Fox Float 1,5 ZERO QS3 (QSL bakre dämpare) Coil-Over. Mattan är av samma typ men här hittar vi 3,0 tums kammar istället för 2,6. Hardcore har även ett kuggavstånd på 3,5 tum istället för 2,86. I grunden har vi samma chassi med Alpha skena, men det står tydligt att denna modell har lite extra krut i bagaget.
[19] POLARIS 650 SWITCHBACK ASSAULT 146 CHECKAR IN
Den som väntar på något gott... Äntligen är den långa väntan över. Efter lite turer hit och dit med saknade stötdämpare och allt vad det nu varit, så dök den slutligen upp. Sett till långtestgänget för säsongen, minstingen i gänget. Minsta motorn och kortaste mattan med de lägsta kammarna. Nu har det blivit dags att se om denna, ungefär som de minsta hundraserna, storleken till trots har det största egot. Purfärska Polaris 650 Switchback Assault 146 i sin glänsande nya Matryxkostym har mönstrat på för tjänstgöring.
[20] LÅNGTEST Arctic Cat Riot X 8000 146"
Äntligen fick man möjlighet att fira in det nya året på ett korrekt vis! I ett vinterlandskap tillsammans med vad jag kommer att spendera min mesta tid på denna vinter, Riot X. Snödjupet var överraskande bra, även om den mer utmanande körningen fick vänta så har vi ändå lyckats bekanta oss med varandra. Oavsett vilken typ av före som naturen bjuder på så vet vi alla att säsongens första mil alltid är lika härliga. Riot en gång till Detta kan te sig lite konstigt då vi hade en Riot X som långtest även förra säsongen, så här kommer en snabb förklaring hur vi tänker. Efter att kört den första versionen av modellen pratade vi om hur intressant det skulle vara med högre kammar på mattan, en kortare tunnel samt Alpha skena. Detta var exakt vad som hände nu till 2021, så vi kunde inte låta bli! Det ska bli intressant att under längre tid få köra en uppdaterad modell och jämföra den lite med föregångaren. Under vinterns gång kommer jag sikta på vad som för mig blir ett annorlunda upplägg. Tidigare delade jag upp artiklarna så att jag skrev om hur maskinen var i lössnö i ena numret, gick sedan vidare till ledkörning i nästa och så vidare. Nu kommer jag istället att ge en snabb beskrivning av föret och rapportera den typ av körning vi upplevt mellan varje numer av tidningen. Nog sagt om det, låt oss börja.
[21] 509 Monosuit stoke black ops
Snön har börjat falla och första körningen är gjord. Jag har då fått testa 509 monosuit stoke black ops som jag ska köra med under säsongen och jag har fått mina första intryck. Med första åkningen gjord är det inga tvivel om att kläderna från 509 är riktat till aktiv friåkning. Många smarta funktioner är hittade och jag räknar med fler.
[22] LÅNGTEST Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC
Det är de små detaljerna som gör det. Nu har jag hunnit med runt 20 mil på skotern och kan inte vara mer nöjd så här långt. Visst har den dåliga bärigheten i snön så här långt hindrat mig från att verkligen ta utvärderingen på djupet, men det hinner vi med längre fram. Hämtade ut min Expert i Umeå hos Northbike och redan där började en positiv känsla inträda. Började inkörningen av variatorrem och motorn. Remmen är inkörd som den skall och motorn har lite mer än 60 % kvar på inkörningen. Som ägare idag har man ett eget ansvar att se till att kedjan i transmissionen är spänd, vilket man enkelt gör själv efter cirka 10 mil. Sedan rekommenderas också att man tar en titt på mattspänningen och dess riktning. Jag är lite av en nörd när det kommer till mina maskiner och jag gillar att hålla dem i topptrim. Detaljer som jag gillar så här långt Jag är en nybörjare när det gäller SHOT men gud vad jag gillar det systemet. Det är helt enkelt briljant. Att efter en kort körning ha tillräckligt med kraft i superkondensatorerna att starta motorn med en knapptryckning och samtidigt veta att man inte har ett 10 kg tungt batteri under skalet är enormt tillfredställande. Motorn i sig själv är inte svår att starta med armkraft utan tvärt om. Sedan har vi snabbjusteringen på balataremmen som jag bara har hunnit skrapa på ytan med då snödjupet inte riktigt har gett maskinen den rättvisa den behöver för det ännu. Men mer om detta kommer. Temperaturgivaren på remmen är en bra sak som finns på denna skoter och inte bara turbomodellerna. Har faktiskt denna info uppe på displayen hela tiden, även om jag ännu inte lyckats stressa remmen nämnvärt.
[23] Ski-Doo Skandic Sport 600 EFI FIRST RIDE
Ski-doo Skandic är en modell som passar många som behöver en modell för fritid och fiske. I år har modellen blivit berikad med den nya 600 EFI motorn som efterträder de fläktmotorer som numera inte får säljas på grund av stramare utsläppskrav. Själva motorn är en bra uppgradering som ger mer effekt än den tidigare 550 fläkt motorn. En effekt som man har bra nytta av främst vid lössnökörning. Motorn känns pigg och ger runt 80 hk vilket är en fördel på denna typ av modell som både skall köras efter led och ute i terrängen. Får komfort efter leden Efter leden fungerar den som man kan förvänta sig av denna typ av framvagn med teleskopdämpare. Man har genom åren blivit bortskämd med de individuella framvagnarna så att ”gå tillbaka” till dessa dämpare kändes initialt annorlunda. Själva konstruktionen gör maskinen smalare och fjädringsvägen är inte den mest optimala efter leden, men det går att till viss del att parera. Ser vi på helheten mellan framvagn och boggi så gör boggin att man kan köra lite mer aggressivt efter leden. Detta innebär att man till viss del neutraliserar framvagnen och ser till att skidorna rider uppe på topparna. Det långa och breda drivbandet ser då till att hålla komforten uppe genom att fjädra komfortabelt. Själva skidorna fungera som man kan förvänta sig efter leden och ger ett grepp så man tar sig igenom svängarna på ett helt ok sätt. Sätet är välpolstrat och ger en bra komfort för långa körningar. Även lastytan bak är väl tilltagen. Där kan man lasta en mängd utrustning med hjälp av Linq fästen. Allt ifrån smått till stora boxar. Det sitter en rejäl ruta som skyddade mycket bra i det småblåsiga väder vi körde i. Backen manövreras på nyckeln Gällande knappar och justeringar så är de placerade nere, under styret, i likhet med på lössnömodellerna. En intressant funktion är att man lägger i och ur backen genom att vrida på startnyckel till backläget. I displayen ser man enkelt all information som visas.
[24] FIRST RIDE Yamaha Sidewinder B-TX LE 153
Yamaha Sidewinder. Smaka på namnet. För oss flygintresserade är det synonymt med en amerikansk missil för stridsflyg och även i Yamahas tappning så finns det vissa likheter. För nog är de rätt extrema de olika Sidewindermodellerna. Men i det storslagna kommer också dess bästa egenskaper och i detta test tar vi crossovermodellen Sidewinder B-TX LE 153 på en åktur! Årsmodell 2021 av denna maskin i Sidewinderserien innebär inte så stora förändringar gentemot 2020, men redan då så var modellen en riktigt kul snöskoter och varför förändra något som fungerat bra? Vi testar en grå/orange variant av Sidewinder B-TX LE 153 denna gång, men Yamaha säljer årsmodell 2021 i blå/orange färgsättning (Yamaha kallar färgkombinationen Blaze Orange). Den här snöskotern har ju Yamahas 998 kubik stora trecylindriga och turbomatade Genesis 180 hästkraftersmotor som fullständigt skriker ut effekt till föraren. Trots maskinens storlek så är det ett rent nöje att ge gas, då man fullständigt kastas iväg efter leden och motorn bara ger och ger, genom hela registret. Crossover är ju alltid ett svårt segment, då man tvingas göra avkall antingen på ledegenskaper eller lössnöförmåga, men i detta fall har faktiskt Yamaha lyckats otroligt bra och vi gläds åt att se att man har lika roligt på leden med denna snöskoter som i lössnön. För min egen del så hade jag precis kört en Yamaha SR Viper innan testet av Sidewinder B-TX och skillnaden i körupplevelse är stor. Sidewindern är en dröm efter leden och håller spår och känns otroligt trygg och stabil, samtidigt som man verkligen känner sig som man precis satt sig på en missil, vars enda uppgift är att erbjuda konstant acceleration! En annan rolig egenskap är att Sidewinder B-TX LE 153 är väldigt lätt att burka med, något som inte alltid är fallet med crossovermodeller. Vi förstår att det kanske inte är denna skoters primära nytta, men den latenta tonåringen i mig ler brett när man kan gå upp på ena skidan under skråkörning och utan större ansträngning hålla maskinen där. Samma sak under burkning, balansen känns exakt och stabil och det är enkelt att manövrera denna snöskoter i såväl lössnö som mjuk vårsnö och på hård led.
[25] TEST Jeep Compass PHEV
Egenskaper man inte släpper utan fortsätter att föra vidare till sina modernare modeller. Den stora frågan är hur har man lyckats balansera en elhybrid med dragförmåga och storleken på släpet man får dra? Den Jeep Compass vi körde ser lite kompaktare ut än en fullvuxen SUV. Den har snygga rena linjer som vi brukar hitta på modernare Jeepar, vilket ser exklusiv ut. Kliver man in i bilen möts man av en modern förarmiljö där det exklusiva utseendet följer med in i kupén. Komforten i de skålade sätena gör att man sitter bekvämt och framförallt den skålade sittdelen framträder. När vi körde längre sträckor så blir den totala komforten i stolen bra, där även huvudstödet ger rätt position utan några större justeringar.
[ RACING ]
[26] RACING Mirandas hörna
År 2020 kan kastats rakt av i soptunnan och jag är säker att många känner lika med mig, men nu känner jag att det får vara nog. Nu börjar det växa mossa på näsan och myrorna i kroppen börjar likna en myrstack. Det händer alltså inget revolutionerande i mitt liv just nu, jag hoppas att du däremot har något kul på G. Om inte så kan du ju ta dig an att bygga en egen watercrossmaskin, i din ensamhet och på avstånd från andra i denna pandemi.
[27] USA racing
Norges Elias Ishoel visar verkligen vad han går för. Men de svenska gör också det. I tidningen har vi en sammanfattning på de två första racen helgerna i staterna.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se