HUR TAR JAG BÄST HAND OM MIN VARIATORREM
I takt med att snöskotrarnas motorer har blivit starkare och starkare har variatorernas, liksom variatorremmarnas, utveckling gått hand i hand. Man kan inte göra det ena om man inte följer upp med det andra, vilket i detta fall gäller variatorremmen (hädanefter i denna artikel kallad v-rem).
Detta betyder dock inte att v-remmarna inte kräver omvårdnad och omtanke. Tvärtom så kan man med fog säga att v-remmen kräver mera omtanke ju starkare motor den aktuella snöskotern har, oavsett om man har en utvecklad och anpassad v-rem för den aktuella skotermodellen.
Dessvärre så har ju även priserna på v-remmarna till de motorstarkare skotrarna dragit iväg till en nivå som gör plånboken åtskilligt lättare eller bankkontot avsevärt tunnare eftersom en ”värstingrem” kan dra iväg en bra bit över 2 000 kr!!
Som kuriosa kan jag nämna att när jag 1968 behövde en ny variatorrem till min Ockelbo 300 kunde jag köpa en Trelleborg variatorrem nästan varsomhelst för under 100-lappen och om jag inte höll full gas längre än 100 m så kunde remmen säkert hålla 50-75 mil.
Med tanke på de ovan nämnda faktorerna kan det därför vara väl använd tid att ägna den nya (och dyra) variatorremmen några extra minuter som garanterat är mycket välbetald tid. Notera att detta även gäller din nyss levererade nya skoter eftersom serviceverkstan knappast har lagt ner den extra tid som krävs för just detta.
Men vad är då orsaken till detta kanske någon, eller säkert många, undrar? En ny variatorrem skall väl inte behöva servas, den är väl bara att kränga på och ge full gas?
Riktigt så lätt är det inte. Läs hela Bosses artikel i nummer 1-2021.
Missa inte alla nyheter och tester.
Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
|