Samarbetet mellan Yamaha och Arctic Cat (Textron) fortsätter under 2019 och vi ser att teknikutbytet mellan de två fabrikaten fördjupas.
Yamaha Motor i Europa satsar mycket på sina Sidewindermodeller även till 2019 och riktar in sig på fem modeller som skall täcka de viktigaste marknadssegmenten. Det är trevligt att se att man även lyfter fram några SR Viper modeller som komplement till Sidewinder. Inom Utility/Touring-segmenten är det mesta sig likt men det är här vi hittar årets stora nyhet, Transporter 600.
Sidewindermodellerna, som delar mycket teknik med Arctic Cat, har nu finessen att kunna justera stötdämparens inställning under körning från ett reglage till vänster på styret. IQS-systemet omfattar främre stötdämparna och den bakre boggistötdämparen. Här kan man ställa in tre olika hårdhetsgrader på stötdämparen utan att behöva stanna till. Reglagen på styret är för övrigt helt nya jämfört med ifjol och delas med Arctic Cat.
MP 600 XE Transporter
Vi avslutar med årets stora nyhet från Yamaha. Det japansk-amerikanska samarbetet har resulterat i att man till 2019 valt att göra en Yamaha variant av Arctic Cat Norseman X 6000. Modellnamnet har fallit på Transporter 600. Den svarta maskinen med de blå inläggen har mountainskidor, mountainsäte, burkhandtag och ovanligt nog en tvåtaktsmotor i 125 hk klassen under huven. Motorn kommer från Arctic Cat och är deras C-TEC2 6000-motor.
Snoscoot har nu fått elstart då många inte orkade dra igång motorn. Det finns ryckstart också och nu är startsnöret 200 mm längre så att vuxna också kan dra igång motorn. Förgasaren har fått ett skydd mot värmen så att det ska bli lättare att starta när motorn är varm. 2019 finns det två olika färgsättningar att välja på, blå eller orange.