|
NU SKA MAN TRÄFFAS FÖR ATT SAMTALA OM SNÖSKOTERNS FRAMTID(IGEN)
På Nationellt snöskoterforum i Vilhelmina 3-4 april diskuteras hur man ska göra snöskoteranvändningen mer långsiktigt hållbar, mindre konfliktfylld och säkrare. Världens första miljödieselskoter, en snöskoter med alkolås och en dialog om körning på fjällsluttningar är viktiga bidrag.
På Nationellt snöskoterforum i Vilhelmina 3-4 april diskuteras hur man ska göra snöskoteranvändningen mer långsiktigt hållbar, mindre konfliktfylld och säkrare. Världens första miljödieselskoter, en snöskoter med alkolås och en dialog om körning på fjällsluttningar är viktiga bidrag.
I många områden har snöskoterkörningen blivit mycket omfattande och hastigheterna är höga.
Bland annat i Sälenområdet har fastighetsägare reagerat mot den stora mängden snöskotrar som inte följer regler om exempelvis hastighet och nykterhet. Nationella Snöskoterrådet arbetar med såväl ny teknik som med förarbeteende för att få till stånd en positiv utveckling.
Snöskoterforumet i Vilhelmina arrangeras av Nationella Snöskoterrådet i samarbete med Vilhelmina kommun och Vilhelminabygdens skoterorganisation. Tanken med forumet är att få en dialog med alla som är intresserade av att följa och påverka rådets arbete.
- Nationella Snöskoterrådet bildades ifjol och vi är helt inställda på att gå från ord till handling för att visa att vi gemensamt kan åstadkomma en hållbar utveckling av snöskotertrafiken i Sverige, säger Håkan Wennerström, ordförande i Nationella Snöskoterrådet. Vår vision för arbetet är: ”Snöskotertrafiken bedrivs utan att människor, djur, miljö eller egendom skadas eller störs”. Det är en utmaning att närma sig den men det känns också inspirerande. Nu arbetar vi tillsammans i rådet med en mängd konkreta åtgärder ända fram till 2012.
Några av frågorna som diskuteras under dagarna:
• Världens första miljödieselskoter visas. Malgomajskolan i Vilhelmina har lyckats bygga om en snöskoter till dieseldrift. Skotern kommer att köras på Paradiesel som är ett s k Fischer-Tropsch-bränsle.
- Det som har gjort det möjligt att lyckas är att vi har fått tillgång till en elektroniskt styrd variator, som gör att vi kan utnyttja dieselmotorns vridmomentet vid låga varvtal, säger Håkan Larsson, lärare vid Malgomajskolans fordonsprogram. Vi hoppas och tror att skotern kommer att bli riktigt bränslesnål, men vågar inte lova något innan den är ordentligt testad. Det här kan bli en riktigt intressant lösning för de som använder skotern som en arbetsmaskin, t ex för att underhålla leder. Eleverna som har jobbat med skotern har varit otroligt engagerade, och det känns förhoppningsfullt inför framtiden.
• En snöskoter med alkolås visas.
Olycksstatistiken visar att 7 av 10 som omkommer i skoterolyckor är alkoholpåverkade. Därför prövas fyra olika sorters alkolås på åtta skotrar som ingår i ett test i Norrbotten under den här vintersäsongen. Testet är till för att se hur låsen klarar den tuffa miljön som är på en snöskoter. Lösningen med alkolås är en av flera olika planerade åtgärder för att komma åt problemet.
- Hittills är erfarenheterna mest positiva, säger Kurt Hulkoff som är projektansvarig. Det finns naturligtvis en del saker som behöver utvecklas, men det är just därför vi gör det här testet.
• Riitta Svensson från miljödepartementet kommer att berätta om regeringens arbete med terrängkörningsfrågor.
• Skoterkörning på fjällsluttningar.
Detta är en het och aktuell fråga som kommer att diskuteras under dagarna. Som föreläsare finns två experter på området Per-Olov Wikberg, samordnare för Fjällsäkerhetsrådet och Stefan Mårtensson, lavinexpert åt SLAO och säkerhetsansvarig på Abisko turiststation. Problemet och framförallt lösningarna på problemet kommer att diskuteras.
• Olika varianter på finansiering av skoterledsunderhåll.
En viktig fråga för skoterklubbar i landet är hur man ska finansiera underhåll av skoterleder. Det läggs ner mycket ideellt arbete runt om i landet. Några olika sätt att lösa det på kommer att redovisas och diskuteras, den s k Vilhelminamodellen och ett nyligen påbörjat ledsamarbete i södra fjällen från Dalarna till Jämtland. Där har Funäsdalen sen en tid tillbaka infört ett system med ledavgifter.
• Råd om utvecklingen av turistnäringen.
Dennis Bederoff, ansvarig för turistnäringsfrågor på NUTEK, kommer att prata om vikten att tänka brett när man utvecklar ett mål för turister. Det gäller att sätta in
t ex skoterturism i ett sammanhang så att man får en komplett lösning, där besökarna både får ett större utbud av valmöjligheter.
Kontaktpersoner:
Jan Lindgren, samordnare för Nationella Snöskoterrådet, 070-361 21 97
Håkan Wennerström, ordförande för Nationella Snöskoterrådet, 070-517 51 46
I Nationella Snöskoterrådet ingår Vägverket, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, Länsstyrelsen Norrbotten (representerar Sveriges länsstyrelser), Kommunförbundet Norrbotten (representerar Sveriges kommuner), Sametinget, Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation (Snofed), Sveriges snöskoteråkares centralorganisation (SSCO) och Lantbrukarnas riksförbund (LRF).
|