|
SNÖ PÅ TUNN IS GÖR FÖRRÄDISKA ISAR
 |
|
DET FINNS UTMÄRKTA SKYLTAR SOM KAN HJÄLPA TILL I KAMPEN MOT DÅLIGA ISAR
|
IDAG GÅR DYKARE NED FÖR ATT FÖRSÖKA HITTA DE TVÅ OMKOMNA I STOCKHOLMS SKÄRGÅRD.
ISARNA ÄR MYCKET FÖRRÄDISKA PÅ MÅNGA HÅLL.
SVART SKOTERHELG MED FEM DÖDA MED SNÖSKOTER.
Idag kommer dykare att söka efter paret som gick ned med snöskoter i Stockholms skärgård. Man har hittat parets sexåriga dotter.
Det blev en mycket svart helg med sammanlagt FEM döda med snöskoter. Detta har aldrig tidigare inträffat i snöskoterns historia och har väckt stor förstämning på många håll.
I fjol omkom sju personer genom att köra genom isarna. SNOFED som på uppdrag av Vägverket sköter olycksstatistiken per kalenderår. Tyvärr har i samband med olyckan felaktigt information signerat Svemo, sänds ut. Aftonbladet har bla citerat de felaktiga siffrorna.
Olyckorna med skoter genom is är alltså den vanligaste olycksorsaken. Under förra mätperioden, dvs 2005 omkom 13 personer med snöskoter.
Hittills i år har fem personer omkommit (2006), strax innan jul drunknade två personer i Gnosjö med sin snöskoter. Det betyder att denna säsong har sju personer hittills fått mista livet i samband med snöskoter körning.
FÖRRÄDISKA ISAR
Små och medelstora insjöar i Stockholmsområdet ligger med tjock is sedan lång tid tillbaka. Mälaren och fjärdar och vikar i skärgården har lagt sig mycket ojämnt den senaste tiden. Råkar med öppet vatten har snabbt blivit större när vinden ökat. När snön sedan kom i mitten av veckan, hade många saltvattenisar frusit mycket ojämnt, där snön i vissa områden täckte mycket svaga partier.
Saltvattenisar lägger sig alltid senare än sötvattenisar, även om de stora fjärdarna på Mälaren kan ha större partier med råkar och svaga partier.
Generellt gäller att grunda områden fryser tidigare än djupa vatten och att hård vind försvårar isläggningen.
Enligt Svenska livräddningssällskapet fördubblades antalet döda i isolyckor förra året från 15 till 29. Det är alltså inte enbart på snöskoter som människor förolyckas. De flesta av de förolyckade var män över 60 år. Enligt Livräddningssällskapet sker den vanligaste isolyckan när en äldre man ger sig ut för att fiska utan att meddela vart han tänker åka och hur länge han ska vara borta. Han har klätt sig varmt, men saknar isdubbar och klarar därför inte att ta sig upp när kläderna blir tunga.
|