|
NYA KÖRKORTSREGLER FÖR SNÖSKOTER OM TRE ÅR
MOPEDENS REGLER SES ÖVER MEN SÅ OCKSÅ KRAVEN FÖR 16 ÅRINGAR SOM SKA TA KÖRKORT FÖR SNÖSKOTER OCH FYRHJULING.
VÄGVERKET KOMMER ATT ANSVARA FÖR PROVEN.OCH DE NYA REGLERNA SKA INFÖRAS OM TRE ÅR.
Om tre år krävs utbildning och förarbevis också för att köra den gamla vanliga mopeden i 25 eller 30 kilometer i timmen. Och för att få köra EU-moped (klass I, max 45 kilometer i timmen) måste man vänta till 16-årsdagen. Då måste man dessutom ha ett riktigt körkort i fickan, ett AM-kort. I dag räcker det med förarbevis och att man fyllt 15.
Detsamma gäller för 16-åringarna som kör snöskoter och terränghjuling. Alla förarbevis kräver ett körkortstillstånd från länsstyrelsen plus syntest. Vägverket ansvarar för proven.
Från 2008 är det inte heller nog med ett enda förarbevis för att köra snöskoter eller terränghjuling, skilda förarbevis ska införas. Och alla kort och bevis ska kunna återkallas precis som dagens körkort.
De är de viktigaste förslagen i den statliga förarbevisutredningen, som på tisdagen lämnades till infrastrukturminister Ulrica Messing.
De nya reglerna har en glasklar trafiksäkerhetsbakgrund, liksom ett förslag från Vägverket om att låta registrera landets alla mopeder.
"Moped, oavsett klass, är sett i relation till antal körda kilometer det farligaste transportmedlet" slår utredningen fast och stödjer förslagen med oroväckande staplar och diagram.
Direktiven kräver EU-körkort för mopeder. Visserligen lämnas utrymme för lägre åldersgränser, men utredarna vill se en höjning, eftersom statistiken visar att 15-åringarna är en särskilt utsatt åldersgrupp.
Därför ska de inte heller bara kunna grensla en moped på 15-årsdagen. Före första turen måste de ha genomgått en utbildning, övningskört på särskilt område och avlagt ett prov.
Detsamma gäller för 16-åringarna som kör snöskoter och terränghjuling. Alla förarbevis kräver ett körkortstillstånd från länsstyrelsen plus syntest. Vägverket ansvarar för proven.
Kostnaderna för ett mopedbevis är i dag cirka 1 500 kronor och beräknas stiga till 2 000.
Samtidigt föreslog Vägverket på tisdagen att alla mopeder i landet ska registreras. Tillsammans med Rikspolisstyrelsen vill Vägverket att Svensk Bilprovning och Svensk maskinprovning tar hand om besiktningarna.
|