Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Torsdagen den 15:e maj 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15308  
  Antal nyheter: 5838  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 1271 st  
  Igår: 56071 st  
  Denna månad:
776566 st
 
  Föreg. månad:
1671726 st
 
  Totalt: 108623147 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. kent
2. micke666
3. sunnne
4. RHG
5. FrankJScott
6. TheOne
7. Swarte
8. Herbert
9. allimac32
10. Alpinemadness
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > SAMMANFATTNING
 

SAMMANFATTNING

DET KÖRGLADA GÄNGET SOM VI RAPPORTERAR OM HÄR PÅ SAJTEN ÄR FRAMME.

Dag 1.

Kommer iväg vid 06-tiden på söndagsmorgonen. Den senaste veckans värmebölja har tagit hårt på snötäcket och det är blank-is på sjöar och vattendrag. Det går långsamt, skotrarna går varma och mest tid går åt till att hitta snöfläckar för att få kylning. Första tankning i Stugun. andra i Laxsjö. Tredje tankningen i Gäddede där vi också äter lunch strax före 21:00 !! Vi hinner med en fjärde tankning i Klimpfjäll innan vi kommer till stugan vid 02:00 där vi övernattar. Mer snö här uppe, fast hård som betong. 53 mil.

Dag 2.

Kommer iväg vid 08-tiden. Fin åkning till Tärnaby där vi tankar och äter en dagens. Vidare till tankning 2 i Ammarnäs. Sen går det bra till Adolfström, där vi försöker följa Kungsleden till Jäkkvik. Katastrof, tappar flera timmar då markeringarna slutar vid en tjärn. Hittar ett spår som verkar gå åt rätt håll, men det slutar också någon mil in i skogen. Åker tillbaka samma spår tills vi kommer till en väg, åker i diket ett par mil tills vi hittar på skoter leden igen. Hittar till Jäkkvik, tankar och börjar se oss om efter någonstans att sova. Klockan är ca:01:00. Står nåt om stuga på en skylt, så vi åker dit. Visar sej dock att det var en stugby, irrar runt en stund och hittar kungsleden igen. Bestämmer oss för att köra vidare tills vi hittar nåt att sova i. Mil efter mil i knixig terräng, hamnar vi på lappspår efter lappspår som tar oss ifrån den markerade leden hela tiden. Vid 05:00 efter att samtliga har somnat vid styret stannar vi och gör en brasa (det var -18*). Lägger oss i en ring runt den och sover i 30 minuter. Åker vidare och kommer äntligen fram till Årrenjarka där vi hittar bastuflotten vi sover 3 timmar i. 52 mil, totalt 105 mil.

Dag 3.

Tankar i Årrenjarka fjällby. Föreståndaren Lars hjälper oss med färdvägen vidare och ringer till Tobbe på Björkuddens camping. Fixar så att vi får köpa 60 liter bensin av honom när vi passerar där. Blir sedan en långsam färd över de snöfria kalfjällen och ner mot Nikkaluokta. Försöker följa sjön Paittasjärvi mot Kiruna men den är okörbar. Så det blir att köra diket efter vägen några mil tills leden dyker upp på fastlandet igen.

Väl framme i Kiruna parkerar vi skotrarna och går ner på stan och äter en pizza. Bestämmer oss för att tumma på regeln om boende och tar in i en stuga för natten. Härligt att få duscha och sova varmt i en riktig säng. 25 mil, totalt 130 mil.

Dag 4.

Efter en redig hotellfrukost får vi beskedet att leden till treriksröset är oframkomlig. Enda chansen är att åka till Finland och ta finska sidan upp + tillbaka. En tripp på ca: 70-80 mil till. Då det redan tagit för lång tid att ta sig upp till Kiruna räckte inte våra tidsramar till för den extra biten. Vi bestämmer oss för att göra en knorr och åka inlandet söderut igen. Passerar Jukkasjärvi där vi besöker ishotellet. Eftersom avfarten till Svappavara inte är uppmärkt åker vi för långt och hamnar i Vittangi. Tim knölar ihop vä trailingarm efter vägen och vi får uppsöka en skoterverkstad i samband med tankningen. För 200:- riktar/svetsar/förstärker de armen omgående. Tillbaka mot Svappavara igen. Fastän vi fått noggranna instruktioner om var avfarten är så hittar vi den nästan inte. Tar oss till Gällivare där vi äter skrovmål på sibylla. Vid tankningen framkommer det att den på kartan utmärkta skoterleden till Jokkmokk endast är planerad. Åker dit där leden skulle ha varit och hittar ett välkört spår. Klockan är ca: 22:00. Vi chansar och drar iväg. Hamnar dock efter någon mil på gården till en liten stuga. Ägaren är vaken så vi går in och frågar efter leden till Jokkmokk. Enda vägen dit härifrån är inlandsbanan meddelar han lite avvaktande. Men efter vi berättar hur långt vi åkt och vart vi ska mjuknar han och med pälsmössa och cigg i mungipan guidar han oss på sina personliga spår genom skogen till inlandsbanan. Går som på räls! Tills vi kommer till järnvägsbron över Luleälven. Det är dubbelspår och Uffes skoter för låg. Den fastnar på slipersarna hela tiden. Funderar en stund och hittar en trasig träpall som vi bryter lös ett par bräder på. Spänner fast dessa under skidorna på tvären och vips så kan han köra på rälsen. Stannar strax före Jokkmokk i en banvaktarstuga för några timmars sömn. 31 mil, totalt 161 mil.

Dag 5.

Hittar till Rickards maskiner där vi får låna verkstad + verktyg för reparation av Uffes trailingarm. Tar det lite lugnt och fikar + provkör Yamaha RX1. Rickard skjutsar oss och äter, visar oss hur lederna går, ringer och kontrollerar föret mm. Då det kommit en del snö, åker vi inåt i landet mot Årrenjarka igen. Efter tankningen går det fint till Västerfjäll. Över berget Barturte har det kommit uppemot en halvmeter nysnö + drivor på det fyrdubbla. Någon har kört före oss så det går skapligt till en början. Ända tills spåret drar iväg uppåt fjälltoppen och försvinner. Det är kolsvart ute, tappar bort både spår och kryss. Kollar kartor och positioner. Kör runt runt ett tag innan vi åker tillbaka i samma spår för att leta efter det senaste krysset.

När vi hittat rätt var det bara att bita ihop, ta sats och ge järnet ut i djupsnön. Vi lyckas ta oss fram utan att någon kör fast. Vi får stanna någon gång för att hoppa ner hängdrivor som är för höga för att köra ner över. När vi får upp flytet i drivorna är det riktigt roligt. Väl framme i Jäkkvik, vid tankningen, fastnar en sedel i automaten som börjar tjuta. Alla har inte hunnit fylla upp men vi hittar ett servicetelnr. och på 10 min har en tjej kommit och löst problemet. Hon stannar och ser till att alla får full tank och tipsar om en raststuga några kilometer där ifrån. Snopet att vi var så nära den dag 2 då vi fick sova utomhus. 26 mil, totalt 187 mil.

Dag 6.

Ordentligt kallt under natten så det var tungdraget i snöret på morgonen. Kommer i väg i skaplig tid och nu börjar det gå undan. Nypistade fina leder, klart väder och alla krämpor verkar som bortblåsta. Tankar i Ammarnäs där vi blir bjudna på kaffe på macken.Tankar igen i Tärnaby där vi också äter renskav. Leker litegrann i en snötäckt sluttning. Sedan råkar vi styra mot Kittelfjäll istället för Klimpfjäll, så vi får vända efter ett tag när vi insett vårt misstag. Men lederna är bra så vi tappar inte mycket tid på det. Fyller upp i Klimpfjäll och ger järnet. Mörkret har lagt sej och vid Lilla blåsjön missar vi en avfart och kör i en cirkel på ett par mil innan vi kommer rätt igen. När vi kommer till Gäddede är vi tvugna att ta en joggingtur runt macken för att få upp värmen innan vi ger oss av. Efter Munsvattnet tappar vi minst en timme då vi kommer ut på en stor sjö och inte hittar uppfarten på andra sidan. Vid 02:30 är vi framme i Storåbränna där vi sover i 4 timmar i en raststuga. 60 mil, totalt 247 mil.

Dag 7.

Efter tankningen börjar den sämsta biten på resan, Laxsjö-Stugun, nästan ingen snö och en led som inte borde få kallas det. Mer som en ko-stig genom skogen i flera mil. Anländer till Stugun efter flera timmar för mycket. Fyller magarna med skrovmål och tankarna med blyfritt. Inser att det här var sista gången vi tankar innan vi är hemma och skyndar oss vidare. Strax utanför Kälarne dör Uffes motor och vi tror att vi måste lämna skotern. Men efter lite trixande startar den snällt igen och vi avverkar de sista 10 milen i rask takt. Svänger in på Uffes gård vid 16-tiden på eftermiddagen. Äntligen hemma!!. 25 mil, totalt 272 mil.

Bränsleförbrukningen har legat mellan 1,7-2,0 liter per mil. Magnus REV800 hade en lägsta notering på 1,45 !?!? Vi fick inte heller ihop det, störst motor, högsta kamhöjd 44mm, minst förbrukning 1,7. Medans Mickes REV600 med 32mm kamhöjd har legat närmare 2,0 liter/mil ??.(där får man för att man föll för snacket att en 600 har bättre bränsleekonomi!!) Tims Polaris 700 ligger ganska konstant på 1,7, och Uffes på 2,0. Vi hade med oss varsin 10 liters dunk med bensin. Då det var mellan 8-15 mil mellan tankställena behövde vi inte använda dom. 10 liter olja var gick dock åt och vi fick komplettera allt efter resans gång. Hur är då nya Ski-Doo rev att köra långt med? Körställningen är underbar, inga trötthetskänslor i rygg o.s.v. Motor och variator känns bra (förutom bränsleförbrukningen på 600:an). Däremot är den väldigt nervös i framvagnen, speciellt på hårdare underlag. Om det beror på skidorna eller geometrin vet jag ej men någonting är inte bra. Boggin är likaså på tok för mjuk och bottnar i varje större gupp fastän alla justeringar står på max. Whoppisar och mindre, snabba gupp går dock bra. Teknikerna får nog jobba lite till med den.

Då var årets resa avklarad och vilda idéer för nästa år börjar redan ta form. Göra om resan för att vi inte tog oss ända fram?, Finland?, Ryssland?, Canada?. Kanske lägga till något tok på sommarhalvåret då vi alla kör motorcykel i någon form. Vad det än blir är det bäst att börja spara pengar redan nu, eller försöka hitta sponsorer, för det blir nog inte billigt!! En sak är dock säker: roligt blir det och ni kommer att få läsa om det också.

Gipsad i höger handled i 7 dagar till sedan är jag med i matchen igen!!

Michael Rehn



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se