Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Fredagen den 22:e augusti 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5838  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 33139 st  
  Igår: 51111 st  
  Denna månad:
1262337 st
 
  Föreg. månad:
1782124 st
 
  Totalt: 114215837 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > 2019 Yamaha MP 600 XE Transporter
 

2019 Yamaha MP 600 XE Transporter

En Yamaha med tvåtaktsmotor igen! Att japanska Yamaha och amerikanska Arctic Cat har ett samarbete sedan några tillbaka har vi sett via modellerna SR Viper och Sidewinder. De modellerna tillverkas i USA hos Arctic Cat och japanerna har gjort sitt för att särskilja sina modeller från Arctic Cat modellerna, men har också hjälpt till att utveckla dem tillsammans.

I nummer 5 av Snöskoter som är ute nu har vi hela testkörningen av maskinen som imponerar.

Nu utökas detta samarbete i och med att Yamaha presenterar sin nya modell MP 600 XE Transporter, som i grund och botten är en ”Yama-fierad” Arctic Cat Norseman X 6000. Denna nyhet, som faktiskt är försedd med en tvåtaktsmotor, ser inte ut att säljas i Nordamerika detta år så vi får känna oss stolta att den hamnar i de skandinaviska länderna till att börja med.

Motormässigt passar Arctic Cat 6000 C-TEC2 motorn bra. Den är pigg och rapp med tillräcklig effekt, 125 hk. Det finns ett onödigt högt insugningsljud när man öppnar spjällhusen helt, men det tystnar märkbart när man kör med jämn gas. Efter ledkörningspassen klagade alltid testlaget på att maskinen kastar upp mängder med snöklumpar bakom sig. Kanske skulle man kunna lindra detta genom att montera sidokjolar längst bak på chassitunnelns sidor?

Nej, MP 600 XE Transporter kommer mer till sin rätt bredvid skoterleden. Mountain-skidorna gör att snöskoterns framdel flyter bra i djupsnö. I lössnön är den lättburkad och gör det enkelt att kryssa fram i skogen. Framkomligheten får klart godkänt och motorn och drivbandet är hemligheten bakom detta och ger bra friåkningsmöjligheter. Det samlas mycket snö på fotstegen och det är inte så lätt att bli av med snön då öppningarna i fotstegen är för små. På vårt provexemplar, som naturligtvis var en prototyp, hade vi märkbara vibrationer i fotsteg och styre.
Den djupa, svarta färgen dominerar på den här modellen så till den milda grad att den ”käkar” upp de blåa inläggen.

Läs hela testen i Snöskoter nummer 5-2018 som är ute nu!

http://www.skoter.se/pren
http://shop.skoter.se
http://www.skoter.se/digitalt



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se