Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Torsdagen den 28:e augusti 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5838  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 37609 st  
  Igår: 58261 st  
  Denna månad:
1643234 st
 
  Föreg. månad:
1782124 st
 
  Totalt: 114596734 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Nytt nummer ute
 

Nytt nummer ute

I detta nummer av ATV-Quad kan du läsa om vad vi tycker om Can-Ams värsting side by side Maverick 1000 X RS. Mer testade msakiner är: Yamaha Grizzly 550 EPS SE och CF Moto Tracker 800.

Vi har varit på Elmia Wood också och plockat ut det bästa ur skogsmässan.

Teknik: Vad är bäst. Gjutna eller smidda kolvar?
Förutom detta har vi också tagit en "liten" trip till Las Vegas från Salt Lake City med fyrhjuling. Läs om detta äventyr också!

Nyheter från Carlmans och 4P plus att vi har hälsat på hos Alstor i Dingle.

60 Sidor ATV-Quad. Ute nu!

REPORTAGE

[1] Nytt modernt forum på vår hemsida
Nytt hypermodernt ATV-forum är startat! Vårt gamla forum är nu ett minne blott, och vi säger hej till forum.atv-quad.se. Forumet är resultatet av ett unikt samarbete mellan ATV-Quad och utvecklingsföretaget Zoorum AB. Zoorum.com som plattformen heter är ett satsande koncept som har dragit till sig stor uppmärksamhet med sin moderna forumlösning. Peter Arkhult, VD på Zoorum AB, säger i ett uttalande att ”Fyrhjulingar är på allas läppar just nu, siffrorna pekar rakt uppåt. Med det uppsving branschen ser och med alla nya entusiaster som har hittat hit, finns det ett uppenbart behov av ett kunskapsutbyte. Zoorum är glada att kunna lansera sin helt nya forumplattforum i samarbete med ATV-quad”.

[2] Världens största skogsmässa
Vart fjärde år anordnas Elmia Woods internationella skogsmässa och den hade i år vuxit till gigantiska mått. Publiktillströmningen var enorm, det kom folk från olika världsdelar som Nordamerika, Sydamerika och Asien. Europa var representerade med ett stort antal länder. Det totala antalet besökare kom upp till över 56 000 personer. Detta visar att Elmia Wood är en viktig mässa. Därför hade de flesta leverantörer, som har minsta anknytning till skogsbruk, tagit chansen att visa upp sina produkter. Allt från små knivslipar för 150 kr till maskiner i mångmiljonklassen. Mässan var indelad i 3 olika slingor i skogen. Varje slinga uppskattningsvis mellan 3 och 4 km långa. Alla slingor hade intressanta utställare, men givetvis tilldrog sig den småskaliga slingan mest intresse för ATV Quads medarbetare. På slingan för småskaligt skogsbruk fanns många möjligheter att skaffa sig en egen såg för att såga sina egna bräder. Intresset för egensågade bräder verkar väldigt stort. Flishuggar, vedklyvar och motorsågar av olika märken fanns det också gott om. Till och med motorsågar med turbo demonstrerades, garanterar att hörselskydd var nödvändigt!

[3] Yamaha Viking FI 4x4 EPS
Yamaha lanserar den nya 2014 Side by Siden Viking. Själva tanken med denna fyrhjuling är att föraren och de två passagerarna skall kunna ta sig ut till de mest svårtillgängliga områderna man kan hitta och arbeta smidigt. Förarna och passagerarna var i centrum under designen av maskinen och allt byggdes runt dessa. Förutom rymliga ytor för passagerare och förare så har mycket satsats på lastutrymme också. Lastflaket baktill är i europallstorlek med stålbädd så du enkelt kan lasta såväl det ena som det andra för en lång arbetsdag.

[4] Teknik: Gjutna vs Smidda kolvar
En gång i tiden var kolvarna i 2-taktsmotorer mer eller mindre förbrukningsvaror trots både 4 och 5 % oljeinblandning och hög bränsleförbrukning. Dessbättre har driftsäkerheten ökat för varje ny motorgeneration som utvecklats. I dagens fyrhjulingar är kolvhaverier relativt sällsynta och med de inbyggda säkerhetssystem som nu finns i motorerna beror ett kolvhaveri i många fall på något misstag hos användaren. Dock är det ju så att kolvarna p.g.a. materialutmattning och slitage bör bytas efter en tid. Gångtiden-körsträckan för kolvbyte varierar mellan olika motortyper, men på högvarviga motorer och de med högt effektuttag och/eller stor kubik brukar 800-1000 mil vara en kritisk tid för kolvbyte (för racingmotorer gäller dock helt andra och tätare bytesintervaller).

[5] Med ATV i Las Vegas
Ja, så var det dags igen. Ja, naturligtvis för ytterligare en USA-resa. Nu i mitten av februari gäller det ,som 20 gånger och år tidigare, att åka över till staterna för att få se, köra och ta del av alla kommande års nyheter på snöskoterfronten. Under alla dessa 20 år har det nära nog blivit en rutin. Man lär sig alltid något nytt. Men främst har vi haft förmånen av att besöka en mängd olika orter i Klippiga Bergen, men även uppe i Canada, som hyst hela denna hord av journalister. De flesta från den amerikanska marknaden. När dessa träffar startade upp så var det bara den amerikanska pressen som var inviterade av generalagenterna. Men efter att ha varit över där, för både semesterresor men även släktträffar, hörde vi talas om dessa sammandragningar. Redan då hade min fru släkt som jobbade vid Polaris, så där kunde vi få god information och kontakter med dem. Efter några samtal och kontakter med den amerikanska pressens stora, Ehlerts tidningsimperium, hänvisade han till koordinatorn för arrangemangen. Det var Joann Smith, en klippa som vi alltjämt har stor kontaktyta med när det gäller just dessa arrangemang, men många andra saker som vi hinner resonera om under ett år som passerar till nästa träff. Då blev det nära nog 14 dagar vi var där borta och körde skotrar dagen lång. Sedan har pressnärvaron ökat och ökat och senaste tillskottet är öststatspress som kommit med. För att ge alla reportrar en faire chans så krymper man på tiderna och det blir tajtare med körningarna. Det gör att vi tar med flera av våra förare och textförfattare, för att hinna med det mesta som kommer till Sverige.

[6] Buset jagar buset!
Efter många års problem med skadekörningar av 2- och 4-hjulinga motorcyklar bestämde sig Botkyrka kommun med Anna Avilov som kontaktperson, att ta tag i problemen. I och omkring Lida naturreservat upplevde kommunen, jägare, markägare och friluftsmänniskorna problemen som störst, varför något var tvungen att göras.

[7] Bra fart på säljmarknaden av fyrhjulingsfordon
Nu är vi snart vid halvtid för årets försäljning av ATV fordon med olika klassificeringar (Fordonet kan antingen registreras som ATV, Quad eller Traktor T3). Här har vi tagit med alla dessa kategorier från den registreringsstatistik som SCB levererar ut. De här registreringssiffrorna omfattar då endast de märken där generalagenterna är med i en gemensam förening - ALF. Därutöver finns det ytterligare ett antal stora generalagenter som har 40,6 % av marknaden.

[8] Arlanda satsar på Polaris EV
Nextjet köpte tre stycken Polaris Ranger EV till Arlanda. Polaris Ranger EV är den fullt eldriva Rangern från Polaris. Att valet föll på Polaris kan ha en hel del med det faktum att den går på 100 % el. Arlanda och Swedavia Swedavia är en statlig koncern som äger, driver och utvecklar 11 flygplatser i hela Sverige. Därutöver äger Swedavia Göteborg City Airport samt är minoritetsägare i bolaget som driver flygplatsen.

[9] JCB Workmax
Side by side maskinerna blir mer och mer populära och mer och mer tillverkare vill vara med och slåss om kunderna. JCB har nyligen släppt sin utmanare i segmentet Workmax. Den finns i tre versioner: 1000 D, 800 D och 6x4. 1000 D är den kraftfulla storebrodern och 800 D är gjord för att slåss i mellanklassen. 6x4 är däremot konstruerade med bland annat golfbanor i åtanke.

[10] ATV Leverantörernas Förening - ALF tar ställning!
Ännu ett exempel på samarbetet inom ALF är att man gett ut en folder i samband med Elmia Wood där man tar ställning bland annat mot skyddsbågar på ATV-maskiner. Diskussionen har nämligen åter blossat upp om skyddsbåge eller ROPS som det kallas, på ATV maskiner för att minska olyckorna. I foldern pekar de på att de flesta olyckorna med ATV sker på fritiden när ATV:n används på fel sätt, vid fel tillfällen och under påverkan av alkohol. Man pekar vidare på att skyddsbågen skulle medföra flera nackdelar såsom mindre rörlighet för föraren, högre tyngdpunkt mm.

[11] Sommarens första träffar
Sommaren är här och vi med den! Helgen 1-2 juni bjöd på årets första sommar-ATV-QUAD-träffar i Ökna-Vetlanda respektive Vånga-Kristianstad. Temperaturerna låg på över 20 grader och det var mestadels sol. Underbart! Två olika generationer Suzuki King Quad fanns representerade i Ökna. Dels Landsbro-bon Karl-Anders Karlssons röda Suzuki 250 cc 1991, en av de första fyrhjulingarna i Sverige 1986 och omhuldad för sin diffspärr på framaxeln. Dels Vikingstad-bon Andreas Mencks splitter nya Suzuki King Quad 750 cc 2013. Här såg man hur utvecklingen för ATV gått framåt. Från liten till stor, från 250 till 750 cc!

[12] ”Midjestyrt” släp
Carlmans AB, Trosa, är ett företag som på ett tidigt skede hängde med på att till ATV behövs många tillbehör för att göra maskinen än mer användbar för olika ändamål. Skogsvagnar och flak- och släpvagnar, anpassade till ATV:n, stod tidigt på deras produktlinje. Nu har de tagit fram en intressant gårdsvagn som är anpassad och användbar vid många tillfällen.

[13] ALSTOR från Dingle
En arbetsglad 15 åring som visade upp sig på Elmia Wood Lars Jansson sålde lantbruksmaskiner men försäljningen hade vänt nedåt och han kände att han borde hitta något nytt att försörja sig på. Av en tillfällighet ramlade han på en prototyp av en åttahjuling som tillverkats för räddningstjänsten. Lars blev intresserad av konstruktionen, men tänkte att en sådan maskin borde kunna användas till mer än räddningstjänst. -Skog finns överallt. Om man anpassade maskinen för skog så borde man kunna sälja bra volymer, tänkte Lars. Lars köpte konceptet och satte igång att skogsanspassa maskinen som fick namnet Alstor.

[14] 4 P Snow Combi
4 P är släpvagnsmärket som är vida känt för sina släp. De har släp som är framtagna och anpassade för de mer krävande transporterna. Främst gäller det bilsläp där skotern med kälkar och andra tillbehör skall med till stugan eller upp till fjället. Men användningsområdet sträcker vida över alla behov som finns, för att kunna ta med sig större transporter efter bilen. Det är Norrlandsföretaget TIAB, i Åsele som står för design, utveckling och tillverkning av dessa robusta vagnar. De känner väl till kundernas behov och gör kraftfulla saker som är praktiskt anpassade för ändamålen.




[ TESTER ]

[15] Yamaha Grizzly 550 EPS SE
Det första som man märker när man kör den är hur smidig den upplevs. Styrservot tillsammans med ett väl avstämt chassi gör mycket tillsammans den fina ergonomin. Bra sittplats Man sitter skönt på Grizzlyn. Styret har en mycket bra vinkel. Handtagen har ett grovt mönster utan att vara obekväma tack vare att mönstren är av mjukt gummi. Det är lätt att snabbt växla mellan 2- och fyrhjulsdrift. Diff låset når du lika snabbt med högertummen. En knapptryckning bara så är allt klart tack vare servomotorer i växellådan.

[16] Can-Am Maverick 1000 X RS
Under många år har Polaris varit marknadsledande och ensamma om att tillverka extrema UTV:er. Numera har Arctic Cat kommit med sin Wildcat, samt nu slutligen Can Am med sin Maverick. Ett par rejäla bestar som definitivt kommer att ge Polaris en rejäl match om världsherraväldet. Gällande namnsättningen på Can-AM´s UTV kommer man ofrånkomligt att associera till Goose och Maverick som många nog känner till som ett av de coola radarparen med en övertydlig attityd i filmen Top Gun. Första gången man lägger ögonen på denna maskin får man direkt samma känsla. Även här finns det en massa attityd i allt från design till motorljud.

[17] CF Moto Tracker 800
CF Moto har under många år haft en tradition i att bygga UTV:er. Då många fabrikat liknar varandras så finns det ändå några detaljer som framträder hos respektive märke. Så även hos CF Moto’s Tracker 800 som har sin egen karaktär och framtoning. Enkel justering av sätet Då man kliver in i maskinen för första gången känns det lätt och smidigt. Inga större detaljer som man måste smita förbi eller som är i vägen. Sätena är dessutom sköna med en skålning som smiter runt ryggen och man får en bekväm körposition. På förarplatsen har man dessutom möjlighet att justera in sätets position för att ytterligare höja förarkomforten.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se