Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Lördagen den 6:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5838  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 43808 st  
  Igår: 62819 st  
  Denna månad:
350658 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115130967 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Pressrelease från Ski-Doo: Om drivremsslitage på Ski-Doo Freeride 800R E-TEC
 

Pressrelease från Ski-Doo: Om drivremsslitage på Ski-Doo Freeride 800R E-TEC
Klicka för större bild

BRP har mottagit rapporter från återförsäljare och slutkunder angående det snabba slitaget av
drivremmar på vissa Ski-Doo Freeride 800R E-TEC-maskiner.

Om drivremsslitage på Ski-Doo Freeride 800R E-TEC
Med den nya Rotax 800R E-TEC-motorn är denna modell den mest effektfulla och bränsleeffektiva
snöskoter i mountain-segmentet.
För den skandinaviska marknaden har Freeride-modellen dock en annan variatorkalibrering jämfört med modellerna i Nordamerika. Detta har två orsaker: de nordamerikanska modellerna är kalibrerade för användning på hög höjd vilket vid körning på havsnivå (0-1200 m.ö.h.) kan orsaka övervarvning och motorskador med denna inställning.
Förutom en huvudsaklig användning på havsnivå, använder dessutom den skandinaviska kunden
ofta sin Freeride som en all-round-snöskoter vilket bl.a. innebär mycket ledkörning. Med hänsyn till
detta är den europeiska variatorkalibreringen anpassad för mer all-round-körning jämfört med den
nordamerikanska Freeride-modellen som enbart är kalibrerad för djupsnö och hill climbing.
För kunder som huvudsakligen kör sin Freeride i djupsnö och hill climbing rekommenderar vi att de
kontaktar sin återförsäljare för att anpassa kalibreringen till deras specifika användning och körstil.
Återförsäljaren kan i sin tur kontakta BRP vid behov för nödvändig teknisk support för korrekt
variatorinställning och utväxling.
Generellt har mountainmaskiner med höga kammar som körs i djupsnö svårt att uppnå samma
livslängd på drivremmen som sportmaskiner med ledinställningar som körs på led.
BRP jobbar kontinuerligt med att optimera våra produkter och kalibreringar inom alla områden varför
feedback från våra återförsäljare och slutkunder är extra viktigt för oss. Vi kan försäkra er alla om att
varje rapporterat problem tas på största allvar och att alla inblandade jobbar hårt för att göra de bästa
snöskotrarna på marknaden. Och för att ge våra kunder den bästa åkupplevelsen.
Med vänliga hälsningar,
Geir Kristensen
BRP Sweden AB
Teknisk chef, Norden



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se