Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Torsdagen den 11:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5840  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 52973 st  
  Igår: 65804 st  
  Denna månad:
697498 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115477807 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > S-MOTION TILL RIKSDAGEN
 

S-MOTION TILL RIKSDAGEN
Lars U Granberg(s)mfl med motion om skoter.

"Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om vikten av ett tydligt politiskt ställningstagande för en tydlig och hållbar skoterpolitik för Sverige"
- är innehållet i en motion som tre s-politiker plitat ihop.

"Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om vikten av ett tydligt politiskt ställningstagande för en tydlig och hållbar skoterpolitik för Sverige.

Motivering

Vid förra valet så svarade alla partier på en enkät från en av vårt land största skoterorganisationer. Den enkäten byggde på frågor som rör möjligheten att kunna forma en långsiktig och ansvarsfull skoterpolitik i vårt land där skoterorganisationerna har sina tydligt givna uppgifter. I sammanställningen av den enkäten så visar det sig att de etablerade riksdagspartierna svarat positivt på att politiken skulle ta ett ansvar för att form en sådan utveckling. Detta var för två år sedan och fortfarande så har inget hänt på detta område. Vi som är bosatta i vårt lands skoterregion väntar fortfarande på att regeringen skapar, som man lovade i enkäten, en tydlig skoterpolitik som värnar möjlighet att använda fordonet skotern. En genomgång visar nu att det i Sverige finns 250 000 skoterfordon. Skotern är ett tydligt inslag i människors vardag för många i vårt land, och därför bör politiken understödja den frihet som fordonet skotern ger till befolkningen. Men för att nå dit så krävs det en rad åtgärder för att komma till rätta med att minska riskerna att framföra fordonet och att få bukt med missbruk av ansvaret att använda sig av ett fordon ute i terrängen.



Nu har tre år gått sedan enkät svaren. Fortfarande ligger kravet på regeringen att man skapar en miljö där samverkan mellan politiker och skoterorganisationer stärks. Därför är det viktigt att beslut rörande en stärkt säkerhet på ledsystem och satsning på ny viktig infrastruktur förs så nära brukarna som möjligt. Därför är det viktigt att regeringen tar initiativ till att skapa en fungerande samverkan på regional och lokal nivå. Idag har vi en samverkan på Riksnivå men detta bör enligt vår mening decentraliseras ut till Regionerna, länen och de enskilda skoter klubbarna.



Ett av de viktiga målen med en framtida skoterpolitiken bör vara en tydlig finansiering av säkra och turistvänliga skoterleder. Det finns en stor potential i utvecklingen av skoterturismen i vårt lands skoterregioner. Men idag så är kunskapen liten om hur stor den kan vara, därför bör den frågan utredas alternativt snabbt utvärderas av regeringen. För att tydligt ge skoterturismen denna utvecklingsmöjlighet så krävs det statliga satsningar på vettiga breda och natursköna leder. Säkerheten på lederna handlar om säkra överfarter över vattendrag, vägar, och även bredden på lederna bör utvecklas. Två fordon bör kunna mötas med tillräckligt säkerhetsutrymme på leden. Även en satsning på säkerhet ger också möjligheten för andra att nyttja ledsystemet på ett säkert sätt. Det kan handla om skidåkare eller människor som på annat sätt vill söka sig ut i terrängen. Målet bör ställas högt från regeringen vad avser skapandet av en hållbar utveckling av framtida infrastruktur på skoterområdet. För att nå fram till denna utveckling krävs en vettig finansiering av den framtida skoterinfrastrukturen, och därför behöver regeringen utreda frågan rörande vettiga finansieringsformer. En sådan utredning bör ge brukarorganisationerna ett självklart utrymme.



En viktig del i att hålla ordning och reda efter vårt lands skoterleder är att det finns ett lokalt och regionalt förankrat ansvar för detta. Här spelar de redan nu befintliga skoterklubbarna en viktig roll. Idag så är skoterklubbarna en folkrörelse i de regioner där skotertrafiken är etablerad. Men det är av största vikt att regeringen inte förändrar förutsättningen för denna organisation att vara den folkrörelse man är idag. Dagens snöskoterrörelse bedriver idag på central nivå utbildning av handledare och examinatorer för utfärdande av förarbevis för snöskoter. Samma folkrörelse är också idag huvudman för förarbevisutbildningen ute lokalt. Denna verksamhet säkerställer att man fortsättningsvis kan upprätthålla kontrollen runt våra leder och fungera som den folkrörelse man är.



För att få en väl fungerande och sammanhållen utveckling av skotertrafiken och skoterturismen i vårt land så bör också en myndighet få det samlade uppdraget för hela terrängtrafiken i vårt land. Då först skapas förutsättningar att utveckla och ta tillvara de möjligheter som ligger i en framtidsinriktad skoterpolitik i vårt land. De skoterpolitiska frågorna får inte förminskas och förpassas till att enbart handla om miljöaspekten vid bruket av skotern som fordon. I stället bör skotern avhandlas i en politisk miljö där dess potential bättre kan tas tillvara".

Stockholm den 1 oktober 2009
Lars U Granberg (s)
Leif Pettersson (s) Per Svedberg (s)



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se