Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Fredagen den 12:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5840  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 12049 st  
  Igår: 65378 st  
  Denna månad:
721952 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115502261 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > VI PROVAR NYA ARCTIC CAT-MASKINERNA
 

VI PROVAR NYA ARCTIC CAT-MASKINERNA
Marino och en av sina retrofavoriter - en femnia(Lynx).

En man som gillar gammskotrar(retromaskiner) är Marino Carlsson, mannen som startade Burkar Cupen m m. Marino har varit och styrt 2010-maskiner.
Här får du höra vad "retrofantomen" Marino tycker om allt det nya.

"Igår var jag förbi Classe på Inlandets Maskin & Fritid och av en slump så var Arcticat på en Roadshow. Som ni alla vet är jag lite mer inne på det här med Retromaskiner men när frågan kom om jag inte skulle hänga med på lite provkörningar så kunde jag inte säga nej. Nu ska vi se vad som hänt de sista 30 åren...

När jag kom ut till området så stod där skotrarna i all sin prakt uppradade snyggt och prydligt. I klass med ett gäng nyrenoverade retromaskiner men än så länge var jag inte imponerad. Visst, nog är dom blank och fin men all denna plast är lite överflödig. Hmm.. Va skulle man börja med? Ole dole doff, de får bli TZ1 Turbo Touringen. Som ni kanske minns från min fjällresa så körde jag med nöje en Trippel Touring från 1999. Ska bli kul att känna skilnaden på ytterligare 11 år av evolution.

TZ1 Turbo LXR LE - Namnet är jobbigt att minnas men ack vilken komfort. Föret så här i mitten av April är inte på topp och varierar mellan isiga knölar till sockersnö. Allt detta brukar generera guppiga stötiga skoterturer men nu fick jag faktiskt bli förvånad. Vilken komfort och körglädje en Touring kan bjuda på. De jag kände lite spontant för att hitta något att klaga på så är det onödigt mycket motor i en sån här maskin. Vill du åka på fjällsemester med familjen men ändå kunna köra ifrån grabbarna på sjön är detta valet för dig. En helt klart intressant familjemaskin om än inte lika bra som en femnia..

Nu när man suttit på den stora touringen var de dags att ta en tur med lillebror till LXR LE, nämligen Z1 Turbo EXT.

Z1 Turbo EXT - Ett lite kortare namn och desamma gäller dynan. Detta är en sportmaskin för dem med krav på muskler under huven. Gärna en annan muskel i armarna då maskinen ger intrycket över att vara tung. Samma 177hk turbomatade 4-taktare som sitter i Touringen levererar en otrolig kraft som kommer smygande över hela registret. Inte lika het som en 2-taktare men ack så snabb. Styrningen kändes jämn och behaglig. En maskin man kan åka långt på utan att få skallerskador i armarna av. En tidsenlig maskin som liknar en amerikansk muskelbil till utseendet med de stora luftintaget på huven. Bra men femnian hänger ännu inte löst..

Nu var jag sugen på att åka lite mera sportigt och för att komma lite närmre sanningen vad gäller retro så var de 2-takt som gällde. En F8 Snopro.

F8 SnoPro - Förra årets modell av F8 har jag faktiskt kört både på crossbana och på skoterled. Förutom att den känns lite som en stridsgris att köra med sin lite knubbiga design var jag rätt nöjd. Nästa års modell likt årets modell är något helt annat. 800cc motorn i de tidigare modellerna tycker jag personligen inte har levererat den effekt man kan önska. Arcticats F7:a från 03 har gjort mig mer imponerad än många av de nyare maskinerna. Nu får F7:an sätta sig på pottkanten för stinget i F8:an är härligt. Gasresponsen är likt min Citation 300 -79:a helt otroligt. Skotern flyter fram och styrningen är inte ett dugg nervös. Känns fantastiskt trevlig och att äga en sådan kan bli mångas dröm efter en provtur. Dynan är dock en aning knubbig men de är även femnians..

Nu hade jag drägglat färdigt över Crossfire 800:an med bossdyna och den smarta styrhöjjarlösningen. Dags för crossovermaskinen att göra mig lycklig.

Crossfire 800 SnoPro - Likt som med förra årets modell av F8:an har jag gjort 2 fjällresor med föregångaren av denna modell också. Även ett par varv på crossbanan men de var inte där crossfiren gjorde mig imponerad. En crossfire är det perfekta valet för den som både vill kunna åka fort på och utanför leden. Namnet rimmar fint med Crossover som står för att de ska vara en allroundmaskin. Nu med årets motor och lite längre matta var tillfredsställelsen maximal. Ett otroligt fint klipp i motorn och vill man som vi buspojkar vill åka med skidorna i vädret är det inte ett större problem. När skidorna är där dem ska vara, alltså på marken, så känns styrningen mycket hysterisk. Den aggresiva styrningen gör de lite obehagligt till en början att finåka men kanon när man vill styra i lite fart. Viker man av leden så går den som en dröm och den mest oerfarne kommer att ha en härlig körupplevelse att minnas. De bästa med fjälltrippen var att tankkontot var smått obelastat då maskinen endast drog 2 liter milen under rätt blandad körning. Vill du sitta skönt är inte Bossdynan ett alternativ men ett måste för den aktive föraren. Teleskopfunktionen på styret gör de möjligt att t.o.m i farten ändra höjden på styret. En väldigt smart lösning som säkert väger tungt hos många som ska välja skoter. Inte lika snygg men faktiskt snäppet roligare än femnian..

En maskin kvar att testa och där stod den i all sin prakt. Bearcat Z1 XT, 123hk 4-takt.

Bearcat Z1 XT - Panoramafönster och en härlig design gör känslan fin när man sitter på en sådan best. Jag vrider om nyckeln och där går den igång. Ett härligt surrande 4-taktsljud och ett lätt gaspådrag senare är jag iväg. Detta är en arbetsmaskin/combotouring och ingen sportmaskin. Nu testas inte skidresförmåga och styrhöjjarfunktioner utan smidighet och råstyrka. Ska man vara bland stock och sten vill man att svängradien ska vara rimlig och att backen ska fungera i såväl snö som på leden. Allt detta fungerade mycket väl och just svängradien imponerades jag av. Bearcaten känns inte alls så stor och klumpig som den syns men visst är den heller inte lätt. Ett bra val för den som både vill dra timmer och åka på utflykt. För dig som letar en bra familjeskoter så har du här ett väldigt fint alternativ, tro dock inte att det är en femnia..

Sammanfattningsvis så måste jag säga att Arcticat kommer inte med besvikelse inför 2010 och är du frälst eller vill bli frälst så titta in på Inlandets Maskin & Fritid i Lycksele så berättar dem mer. Vars prislappen hamnar på dessa 2010 års modeller är ännu inte klart men med dollarns läge just nu lär priserna stiga kraftigt mot året som varit. För den som har slantarna spelar dock priset inte roll då upplevelsen hörs ska vara värt de. Nä nu ska jag ta en tur med femnian så man återfår körglädjen i kroppen.
Over and out!"

/ Mvh Marino Carlsson



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se