Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Söndagen den 14:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5840  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 10780 st  
  Igår: 81202 st  
  Denna månad:
873804 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115654113 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > YAMAHAS NYA 2009 ÄR HÄR
 

YAMAHAS NYA 2009 ÄR HÄR

YAMAHA SLÄPPTE JUST NU SIN NYA NYTRO XTX - DRYGT 1000 KUBIKS FYRTAKTSMASKIN, MED EN HEL DEL NYHETER INBAKAT.

Efter 100 procent mörkläggning släppte Yamaha sin nya snöskoter prick klockan 0900 över hela världen.
Det är EN snöskoter som släpps (åtminstone i denna första sväng) Namn:
Yamaha FX Nytro XTX!

Motorn: Den klassiska Genesis 130 FI, vattenkylda fyrtakts 130 hk, med sitt fantasiska ax.
1050 cc, tre cylindrig vattenkyld, använder sig av Yamahas direktinsprutningsteknik, som ger en oerhörd bra gasrespons, samtidigt som den är bränsle- och miljöeffektiv.
Denna Yamma har ett antibromssystem, så du slipper stoppa nosen i snön.
På den här maskinen har man dragit utblåset via tunneln, där avgasrören kyls av snön.

Insugsluften dras in via två hål på vardera sidan av huvudlampan, vilket betyder att du har skydd mot att snö dras in i motorn och man får snölå eller snöskärning.
Mattan är Camoplats nya Rip Saw som är 380x3650x30. Det handlar ju om en crossoverskoter och därför är mattkammen anpassad till 30 mm., vilket, enligt Yamaha, blir den bästa kombinationen.
Den kompakta designen tillåter att motorn är lågt placerad och dragen bakåt, detta ger XTX en mycket centraliserad massa.

Genom denna design får föraren en mycket central position på snöskotern, som då ger möjlighet att köra betydligt aggressivare.
Styret kommer med de populära ”hooks”, som har samma greppvänliga material hela vägen ut. Det intressanta är att handtagsvärmaren sträcker sig hela vägen ut över "krokarna" också.
Yamaha ingenjörer har tagit fram en ny framvagns geometri. De har tagit erfarenheter från WSPA crosstävlingar och försett maskinen med en GYPR fjädring, med klickbara HPG. GYPR står ungefär för att du kan justera stötdämparna 12 steg i kompressionen och 20 steg när det gäller dämpningen. Piggy back dämparna är byggda så att det inte blir fading. Dämparna är 40 mm och har en fjärdingsväg på 21,5 cm.
Lättviktstunneln har också en ny design, där fotstöden är mycket öppna för att därmed ge lättare snörensning. Den nya tunneln ger mycket fin markfrigång, när du är ute och botaniserar i lössnö.
De nya stötdämparna i boggien har efter flera års testande och enligt Yammas ingenjörer, nu gjorts till de allra bästa.

Har Mikunis 41 mm förgasare.
Boggien har en fjärdingsväg på 37 cm.
Totaltlängd:303,3 cm.
Bredden 117,4 cm och 115,4 hög.
Tanken är på 28 liter
Maskinen väger 245 kilo tomvikt.
Spårvidd:104,6 cm.
Kommer med elstart och backväxel, hand och tumvärmare med nio positioners möjligheter.
Framrutan betecknas vara låg och sportig.
Huven är lätt att ta av, har enkla stroppar för att haka i.


Priset för maskinen har vi ännu ej fått, men i staterna kostar den drygt 10 000 dollar till kund.



Vi kommer med mer info kring maskin här när vi fått fram mer fakta, maskinen släpptes bara för några minuter sedan....



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se