Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 15:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5840  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 6336 st  
  Igår: 60659 st  
  Denna månad:
930019 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115710328 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > POLARIS 2008 MED NY MOTOR OCH NYA DÄMPARE
 

POLARIS 2008 MED NY MOTOR OCH NYA DÄMPARE
600 RR

Polaris satsar på att plocka in lika många olika modeller som senaste modellåret, eller närmare bestämt 19 skilda modeller.
Det intressanta nya är att Polaris tar nu ett steg upp i kubikstorleken och kommer med en 800 cc injectionmotor. Det här bygget grundar sig på Libertymotorn, som man kramat ur än mer hästkrafter. Hur många vill Polaris inte säga i dagsläget. Den här motorn kommer man bara att finna i DeepSnow segmentet hos oss i Sverige.
En annan nyhet är de nya dämparna Ryde FX Air 2.0 som kommer att sitta i ett antal maskiner. Nitrogen blandad med luft skall ge ett stabilt tryck över ett större register och är mindre känslig för temperaturväxlingar. Dämparna blir strax under 1 kilo lättare än motsvarande tidigare dämpare. De är dessutom renoverbara.

Crossover
Switchback, som alla maskinerna i
600 DRAGON SWITCHBACK
Crossoversegmentet kallas, har blivit den intressanta maskinen, som man med fördel åker snabbt och bekvämt med efter led. Men vill man dra iväg utanför leden, är den helt perfekt för att lattja med även där. Den modellgruppen har blivit populär hos oss, då den passar väldigt väl in i vårt skoterlandskap. Därför satsar Polaris på att ta in fem olika modeller (till det här modellåret 2007 erbjuds tre modeller).
Alla har samma mått och dimensioner med undantag av Switchback Turbon som fått 6 liter mindre tank, men samma turbomotor som föregående år och skiljer sig i övrigt inte mycket åt från 2007:orna.
700 modellerna finns att välja mellan två olika modeller. Det som skiljer de åt är stötdämparuppsättningen. Ena har fått de nya Ryde FX Air 2.0 dämparna i framvagn och boggi medan den andra har Ryde FX, HPG, IFP i framvagn och boggi
Sedan har vi då de två 600 modellerna som ser likadan ut i teknisk uppsättning som 700:an endast motorstorleken skiljer de åt.
Alla Shwitchbackare har till 2008 fått en kortare mattlängd än föregående års modeller. Nu är den på 348 cm mot tidigare 365 cm.

Touring
På Touringsidan kommer vi att få se en minskning av utbudet, då det endast blir tre modeller som kommer in mot fem föregående modellår.
IQ CRUISER
Där toppas segmentet med fyrtaktaren IQ Cruiser, toppmaskinen bland touringar. Varför ändra på ett vinnande koncept, tycker Polaris, så därför ser den i stort likadan ut som tidigare. Det är dämparna man bytt ut från t.ex. Ryde till Fox.
Den andra maskinen vi får se är FST IQ Touring också en fyrtaktare med samma motorstorlek som IQ:n. Den stora skillnaden, mot årets modell, är att man gått från Fast M-10 boggien till sin egentillverkade IQ 136 Comfort. IQ Cruisern och FST IQ Touring har samma mått och dimensioner och det som skiljer dem åt är utrustning och design. IQ är mer luxuös och har en annan komfort på passagerarsidan.
Vill man köpa en billigare modell, kan man snegla mot Trail Touring DLX , den fläktkylda modellen med förgasare. Jämför man mellan modellåren finns det inget som skiljer dem åt

Deep snow
Djupsnömaskinerna är intressanta för den som vill vara ute och plöja utanför leden. Med dess långa mattor och kraftfulla kammar är de hejare på att ta sig fram. Det är sällan man blir fast med en sån tingest om man inte satsar alldeles fel och inte kan läsa naturen.
800 DRAGON RMK

Här tar Polaris in 600 RMK med 155” respektive 144” matta . Det betyder att de har 394 cm respektive 365 cm långa mator, med kammar på 6,1 cm respektive 5,1.
600 RMK med 155” matta har också fått 5 hkr till att driva runt ekipaget med. Båda två har inställbar spårvidd, där man kan välja mellan 99,1, 101,6 eller 104,1 cm spårvidd, allt beroende på var man är ute och kör. Tittar man på 2007 års modeller är de i övrigt lika med några mindre förändringar.
Sedan har vi 700 Dragon RMK 155 som vi vill påstå är identisk med föregående års modell. Den har fått något större tank på cirka 2 liter, en 2-cylindrig 700 cc motor med injectionsystem och verkliga highlitade-dämpare i form av Walker Air både framtill och i boggien. Den får vi bara se med en mattlängd på 394 cm.
Så har vi den verkligt nya intressanta maskinen. Den med Polaris nya 800 motor . Där kan man då välja mellan 155 ” (= 394 cm ) matta eller 163” (=413 cm). Spårvidden inställbar i 3 olika lägen från 99,1 cm till 104,1. Den har försetts med Walker Air dämpare både i framvagn och i boggi.
Alla de här bergsklättrarna har elektronisk back, så det blir bekvämare att backa loss dem om man råkar fastna.

Performance
Där kommer vi att få se 600 Dragon IQ . Det är en tvåcylindrig vätskekyld motor på 600 cc, har injectionmatning och är på 125 hkr.
700 DRAGON IQ
Den är annars tekniskt lika som 2007 års 600 HO IQ CFI men på den här årsmodellen har man bytt dämparna till de nya Ryde FX Air både fram och baktill. Dessutom finns den att få i läcker Dragondesign, både vad gäller färger och dekaler. Vi får se om vi kan få se den i den skepnaden i Sverige?
IQ Turbo är för den krävande snabbåkaren. Här är det en fyrtaktsmotor på 140 hkr. Den är försedd med Polaris nya dämpare Ryde FX Air 2,o både i framvagn och i boggien. Den bakre boggidämparen är bytt från FOX till Ryde FX Comp. Styrningen kan man ställa in i sju olika lägen så att man kan få den från riktiga sportegenskaper till mer lugn åkning.
Vill man ha det allra sportigaste kan man slå till med 600RR ”Race Replika”, en tvåcylindrig vattenkyld motor på 600 cc. En maskin helt designad utifrån racingbanorna så det är mer racing och mindre ledåkningsmaskin.
FST TOURING



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se