Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 15:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5840  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 10714 st  
  Igår: 60659 st  
  Denna månad:
934397 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115714706 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > I Casinots tecken faller täckelsen av Ski-Doos 2008-or
 

I Casinots tecken faller täckelsen av Ski-Doos 2008-or
2008

Här i spelstaden numro ett, Las Vegas, i den varma ökensolen och bland pokerbord och enarmade banditer så långt ögat når, presenteras Ski-Doos 2008:or. De inbjudna har nog inte den minsta tanke på en gnutta snö, men desto läckrare ter sig allt nytt som finns att vila ögonen på.

Här finner man naturligtvis en del nya designer av maskinerna samt, som sig bör, en mängd förändringar och förbättringar på det program från årets maskiner. Men den stora och största förändringen sitter under skalet och det är XP-plattformen.

XP ny modellplattform
Det är den nya plattformen som Ski-Doo tagit fram,
XP-plattformen, som är helt ny, från stänkskyddet bak till bultarna längst fram kommer att finnas på MXZ modellerna i dess olika versioner som man tar in till Sverige samt på en Summitmodell.

Viktminskning upp till 75 kg
Här är det fortfarande den intensiva kilojakten som fått bestämma, materialval nya konstruktioner och en mängd förbättringar, för att kunna lätta vikten mellan 23-75 kg, beroende på vilken modell det gäller.
Plattformen bygger på samma grundprincip som dagens REV-chassie – centraliserad vikt. REV-chassiet som kom för fem år sedan revolutionerade konstruktionstänkandet när det gäller snöskotrar. Där koncentrerade man massan så mycket det gick till mitten av maskinen, för att ge den helt nya köregenskaper.
I XP-chassiet har motorn tippats aningen framåt och sänkts ytterligare ett par centimetrar, för att få en lägre tyngdpunkt.

Flexiblare körställning
Stealth design

Det har blivit bättre benutrymme för föraren . Hela 20 cm längre fram sitter man nu i jämförelse med REV:en. För att ge plats för detta, har man tvingats flytta på sekundärvariatorn som nu har placerats nära nog ovanför primärvariatorn i stället för att som tidigare ligga efter varandra. Det ger en större flexibilitet för föraren som kan ändra sin körställning, från att sitta nära motorn när man vill ha en aggressiv körning, till att kunna flytta bakåt för lugn och bekväm åkning.
Genom nydesign och nytt material har man också tagit fram ett nytt viktreducerat styrsystem.

Design a la stealth
I jakten på vikt har plasten också fått vara med. För att då få hållbarhet och stilform, har huven fått en ny design där den har skarpa vinklar. Ser mer ut som lösningen man har på stealthflygplan, men här behöver man inte gömma sig för radarn, som är avsikten med flygplanen.

SC-5 sväljer guppen ännu bättre
MXZ TNT väger endast 181 kg

SC-5 boggien, som kommer på vissa modeller, är en förfining och förbättring av den välkända SC-4 boggien. Med nya infästningar av stötdämpare och länkarmar har man tagit fram en boggie med ännu bättre dämpningsegenskaper. Den nya designen på boggiehjulen skall också bidra till ett lägre ljud från mattan. Det är ju mattljudet och inte motorljudet, som det var tidigare, som blivit det dominerande ljudet i fyrktaktsmaskinerna.

RipSaw på 305 eller 348 cm längd ger greppet
En ny RipSaw matta har tagits fram till maskinerna i XP-chassiet. För ett par modeller är det en 38 x 305 x 3,2 cm:s matta och en annan typ är 40,6 x 348 x 3,2 cm som finns.

Centralinformation med mängder av data

Nya instrument med en mängd information har tagits fram. Två stora klockmätare, vid sidan av varandra. Den vänstra visar hastighet och olika signalsymboler för kontrollpunkter på motor och annat medan den högra visar varvtal samt ytterligare informationssymboler. Det lustiga med varvtalsmätaren är, att den visar informationen motsols.
Mellan dessa mätare sitter ytterligare en som talar om en mängden skilda informationer. Det är bara att trycka på en knapp på styret så skiftar man mellan olika meddelanden.
Här några exempel på innehållet från informationscentrat;
Hastighet, varvtal, den höjd man åker på, vilken toppfart man haft, vilket högsta varvtal man haft, medelhastighet, yttertemperatur, kompass (extra), aktuell bränsleförbrukning, genomsnittlig bränsleförbrukning, vägmätare, trippmätare, körtid totalt och körtid för åkturen, klocka och ytterligare signallampor.

Vad erbjuds Ski-Doo entusiasterna

Mach Z
Sportmaskinen med det verkliga stinget. Maskinen som har funnits med under ett flertal år med sin 1 000 cc motor. Till 2008 kommer den i en grå/grå färg men i stor sett som tidigare års utförande.

MXZ
MXZ är den modell som får det nya chassiet -XP. Här finns det att välja bland olika motoralternativ, från den hästkraftsladdade 800R Power Tek till den tvåtaktsmotor 600 HO SDI som är lika ren som en fyrtaktare. Sedan väljer man mellan X-modellen eller Renegaden. Främst är det mattbredd och matt längd som skiljer de två åt. Renegade-modellen är den som får den längre och 2,6 cm bredare mattan. Sen har vi MXZ TNT med en 500 SS motor, är vattenkyld och har en totalvikt på bara 181 kg.

Summit
Summit 800 R

Här blir det tre olika modeller vi har att välja bland.
Dels 550 X som kommer i det nya XP-chassiet och har en matta på 40,6 cm bredd och 365 cm lång och med skovlar på 5,71 cm. Den får den kraftfulla motorn 800R Power Tek och en ny sekundärvariator – QRS.
Adrenalin 144” har nu det ”gamla” REV-chassiet och den rena, bränslesnåla motorn 600HO SDI. Den kommer då i en mattlängd på 345 cm. Sist i raden har vi den fläktkylda i REV-chassiet med en 552 F-motor som har en mattlängd på 345 cm men med en kamhöjd på 3,18 cm.

GTX
Med plats för tre

GTX:arna är touringmaskinerna där det finns att välja mellan - Limited - med 600HO SDI motorn eller den billigare – Fan - fläktkylda med 552F-motorn. El-start och elektronisk backväxel kommer de med. Limited-modellen är intressant då sätet kan varieras alltifrån solokörning med ett väldigt gott bagageutrymme till att man sätta in en extra dyna och kan åka tre på den.

Legend
Den är en intressant touringmaskin som man kan åka två på. Den har en fyrtaktsmotor V 810 och uppges ha en bränsleförbrukning på 0,94 liter/mil

Expedition och Scandic
De är de två maskinmodeller som kommer från systerföretaget Lynx. De har i stort sett samma utseende, men har olika tillbehör och motoralternativ än sina syskon från finska Rovaniemifabriken. Dessa bygger då på en nyutvecklad plattform som heter Yeti II och som är anpassade för bättre handlingsmöjligheter när man är och kör utanför led.

Freestyle
Back Country med dess säregna designutseende har försetts med bredare skidor för bättre bärighet i lössnöåkning, sportdesignat säte och nyare färgsättning. Det här är maskinen som är speciellt ritad för att kunna ha goda köregenskaper utanför leder.
Vi rapporterar från Las Vegas

Mer om alla nyheter kan du läsa i vårt kommande nummer av tidningen SKOTER.






» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se