Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 15:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5840  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 32056 st  
  Igår: 60659 st  
  Denna månad:
955739 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115736048 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > NYTT NUMMER UTE
 

NYTT NUMMER UTE

NU ÄR DEN UTE I KIOSK.....

[ REPORTAGE ]

[1] KÖPA BEGAGNAT EN BRA AFFÄR
Tidningen Snöskoter har gjort en alldeles egen prislista över begagnande snöskotrar. Tidigare har branschen upprättat en lista, men med de nya EU-reglerna tillåts inte detta längre. Men vi tycker det givetvis är mycket vikigt att få veta ett någorlunda pris – så håll till godo här kommer en prislista över begagnade snöskotrar.

[2] FÖLJ MED SIGGI PÅ SKOTERTUR PÅ ISLAND
Det bor kring 300 000 människor på Island och ön lockar med många spännande upplevelser. En sådan är att åka snöskoter. När vi mer eller mindre ställt undan våra snöskotrar fortsätter man åka på Island. Siggi Baldursson, boddde i Sverige en längre tid innan han återvände till sitt Island.

[3] Videohörnan: Vi tar en titt på vinterns skoterfilmer!
Nu när vintern lyser med sin frånvaro så behöver man lite inspiration inför skotersäsongen, och en del av den inspirationen tycker vi kan komma från skoterfilmer!

[4] HÖGT STÄLLDA KRAV PÅ TVÅTAKTSOLJAN
Den dominerande motortypen när man pratar snöskoter är fortfarande tvåtaktsmotorn och det säljs tvåtaktsolja för över en miljon kronor bara i Sverige varje år. Dagens stränga miljö- och avgaskrav har ställt ytterligare krav på tvåtaktsoljorna. Här följer en presentation av de vanligaste tvåtaktsoljorna för snöskoter på den svenska marknaden.

[5] RESMÅL: KITTELFJÄLL
Inför skotersäsongen så är det viktigt att ha koll på alternativen, när vinterns skoterresor skall planeras. Vi tänkte hjälpa till lite genom att ge korta fakta om några destinationer värda namnet. Håll tillgodo - först ut är Kittelfjäll i Västerbotten!

[6] Veteran: John Deere
Att John Deere tillverkar gröna jordbruks-, grönyte-, skogs- och gula entreprenadmaskiner känner nog de flesta till men att man även höll på med snöskotertillverkning under tretton år, från 1971 till 1984, kanske inte alla känner till. Till Sverige kom de amerikatillverkade snöskotrarna först 1979.



[ TESTER ]

[7] Beg. test: Polaris 550 Sport Touring
För sex år sedan, 2000-modellen, skickade Polaris iväg sin 550 Sport Touring. Givetvis var det många som handlade skoter. Det visade sig också att snöskotern också det året valdes till Årets Skoter av Tidningen Snöskoters alla läsare.

[8] Beg. test: Polaris Edge 800 Touring
Till 2004 års modell brände Polaris av med en verkligt lyxbetonad touringmaskin. Det var Polaris Edge 800 Touring. Förutom en utomordentlig komfort både för förare och passagerare smällde Polaris till med en 800 cc motor.

[9] Test: Polaris FST IQ
Polaris kom med fyrtaktsturbo till 2006, och skapade därigenom mersmak inför modellåret 2007 hos sina kunder. Polaris FST IQ är en ny ledmaskin tänkt för förare som har prestanda som ett av sina ledord, och frågan vi alla undrade inför testet var - Har Polaris förfinat konceptet ytterligare, och kan vi vänta oss ännu mer prestanda inför 2007?

[10] Test: Arctic Cat F5 LXR
Arctic Cat har verkligen förnyat sig denna säsong. Nästan 75 % av modellprogrammet som kommer till Sverige har antingen fått nytt chassi och/eller nya motorer. Det är modigt gjort att ta ett så stort steg. Vi får verkligen hoppas att modellerna motsvarar de högt ställda förväntningarna. Denna gång granskar vi minstingen i F-serien, F5 LXR.

[11] Test: Yamaha Phazer Mountain Lite
Det är sällan som förväntningarna på en ny maskin från Yamaha varit så höga som inför testet av nya Phazer Mountain Lite. Vi hade tidigare testat övriga familjemedlemmar i Phazerklassen och hade förväntningarna satta väldigt högt.

[12] Test: Lynx Rave Xtrim 600 SDI
Det var i fjol som Lynx introducerade sitt renodlade Cross Over segment med Xtrim-modellerna. En anpassning med ett tydligt budskap om tillämpningsområden, som är lätt för marknaden att följa och lära känna när de skall välja sin blivande snöskoter.

[13] Test: Ski-Doo MX Z 800 Renegade X
Ski-Doo kunde nog inte tro att den något längre Renegade-modellen skulle bli en sådan succé när den presenterades 2002. Speciellt här i Norden blev det klockrent en fullträff. Att kunna hålla ett högt tempo efter leden samtidigt som man hade hyfsade lössnöegenskaper när man friåkte var verkligen framgångsreceptet. Dagens Renegade har kommit en bit längre i sin utveckling och idag kan man nästan kalla den för en vass hybridracer. Vi har valt att nagelfara mellanmodellen i Renegade-familjen denna gång, MX Z 800 Renegade X.

[14] First Ride: Polaris Trail RMK 136”
Trail RMK Touring ger associationer till en led- och lössnömaskin. Själva plattformen som den är uppbyggd kring är den sista av sitt slag i den nu moderna IQ-armadan hos Polaris.

[15] First Ride: Ski-Doo Mach Z X
Det här året syns det verkligen att Ski-Doo ändrat på sin toppmodell Mach Z X. Nu blandar man den klassiska svarta färgen med röda inslag. Helt uppenbart är att man numera vänder sig till en lite yngre publik också. Dessutom ser den nu lika elak ut som den är i verkligen.

[16] First Ride: Arctic Cat F8 SnoPro
Det som mest imponerar på denna Arctic Cat F8 SnoPro är den helt nya 800-kubiks motorn. Tillsammans med det helt nya Twin Spar chassiet med sina justeringsmöjligheter och vridstyvhet blir detta paket en raket.

[17] First Ride: Lynx RC 800 PowerTek
Med sina 101 kW vid 7 850 V/min är det ingen tvekan om att Rave RC 800 PowerTek har den effekt det krävs och lite till. Det som förvånar årets modell är att den upplevs smidig och inte är så tung och trög som dessa större maskiner för det mesta är.

[18] First Ride: Yamaha RX Warrior
Det är inte svårt att bli förälskad i Yamahas 4-taktsmonster...! 150 hästkrafter under huven och en 1000 kubik stor motor. Och dessutom med ett motorljud som får varje tonåring med skoterintresse att vilja sälja sina föräldrar för att få höra igen.



[ RACING ]

[19] Phazer Cup på G
Vi har haft ett mycket bra intresse från återförsäljare och förare och ser verkligen fram mot vinterns race. Mycket glädjande ser vi också 3 tjejer som kör cupen och skall stressa på grabbarna! Säger Hasse Olsson, Yamaha Motor Scandinavia. Många av dessa unga deltagare har aldrig tävlat i skotercross tidigare. Känns mycket bra att vi hittat ett upplägg som ökar antalet förare igen. Som de flesta känner till så hade skotercrossen ett vikande deltagarantal i fjol.

[20] Olle Olsson sadlar om
EN AV VÅRA STÖRSTA TALANGER INOM SKOTERCROSSEN, OLLE OLSSON, SUNDSVALL, TVINGADES EFTER EN RAD SKADOR, ATT SADLA OM. DET BLEV TILL ATT GASA FYRHJULING. NU HAR HAN BUD PÅ SPÄNNANDE SAKER....

[21] VÄRLDSMÄSTARE PETER FICK GULD I MONACO
Han är världens snabbaste skoterförare. Och dagarna innan Peter Ericson från Kåge utanför Skellefteå, skulle fylla 25 år åkte han till Monaco tillsammans med sin flickvän. Peter fick en glänsande VM-medalj runt halsen. Detta tillsammans med idel ädel VM-adel. Peter Ericson laddar just nu upp för den kommande säsongen och passerade Tidningen Snöskoter för en fys koll på Umeå Universitet. Få tränar så hårt som Peter.

[22] Förarprofilen: Micke Rydberg
Det finns många skäl att köra skoter cross, och det finns säkert ännu fler att inte köra skotercross. Den här Njurundakillen har med största sannolikhet stött och blött alla dessa skäl mot varandra ett otal gånger. Varför skall man hålla på när det inte vill gå bra eller när maskinerna inte fungerar som de ska. Micke Rydberg trotsade alla varför och är idag en av de troliga till pallplats i årets crosstävlingar



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se