Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 15:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5840  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 42335 st  
  Igår: 60659 st  
  Denna månad:
966018 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115746327 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > BETALLEDER EN RÄTTVISEFRÅGA
 

BETALLEDER EN RÄTTVISEFRÅGA

Den nybildade ekonomiska föreningen i Åre Kommun med skoterklubbarna Edsåsdalens SSK, Gevsjöns SSK, Storliens SSK, Ånns SSK och Åredalens SSK har beslutat att införa betalledssystem och har därför i informationssyfte beslutat att skriva ett debattinlägg, som kommer här.

Debatt


Betalleder en Rättvisefråga.

Först får man ställa sig frågan om rätten att åka skoter är en allmänrättslig rättighet. Nej säger lagen TKL TTF, att få åka skoter är ett undantag i nämnda lagar och förordning för översnöfordon.
Betalning för att färdas på skoterled har allt sedan början av 1990 talet varit en princip, skillnaden är bara att ett fåtal klubbmedlemmar har betalat sin medlemsavgift, den medlemsavgiften har i mycket stor utsträckning gått till bränslekostnader för klubbarnas underhåll, av deras samlade leder, därutöver har medlemmarna lagt ner ett mycket stort ideellt arbete och i detta arbete använt egna skotrar.
De ideella insatserna av arbete och bruk av egna maskiner kan värderas till minst 500 tusen kronor per år. De fem skoterklubbarna som är medlemmar i VÄSEK har bestämt sig, för att alla som nyttjar lederna, måste vara med och betala, för de kostnader som uppstår, för skötsel och underhåll och ersättning till berörda fastigheter. Medlemsavgifterna, och den nu nedlagda frivilliga avgiften, räckte inte till ett underhåll värt namnet, med den ökade skotertrafik som blivit på lederna.
VÄSEK eller någon skoterklubb har inte något att göra med ett införande av skoterförbud i Åre Kommun, det är en beställning av särintressen till politikerna, för att skoteråkningen måste kanaliseras på grund, av den explosionsartade ökningen av skotertrafiken, det är politikerna som bestämmer, VÄSEK har som remissinstans möjlighet att yttra sig, och därmed försöka mildra skrivningarna, rädda skoteråkningen inför framtiden.
Rätten att för ledanordnarna, skoterklubbarna, att ta betalt, finns den?
Ja den rätten är prövad i en tingsrättsdom, gällande rätten för Funäsdalsområdets betalleder att ta ut avgift. Naturvårdsverket säger citat: Naturvårdverket bedömer att det inte torde finnas några lagliga hinder att ta ut sådan avgift, särskilt mot bakgrund av att terrängkörning inte utgör en del av allemansrätten. Slut citat.
VASEK:s införande av betalleder innebär att även berörda fastigheter, också skall få ersättning för nyttjanderättsavtalet skoterleder. Det innebär också att alla som nyttjar lederna skall vara med och betala. De som väljer att inte betala får självfallet åka utanför lederna där så är möjligt eller teckna egna avtal.
Om vi då jämför kostnaderna av det gamla systemet, med det nya.
Medlemmen betalar medlemsavgift på ca 200 kronor, frivillig ledavgift, om han eller hon varit seriös, 150 kronor, för att vara uppdaterad, som skoterklubbarna påtalar i samband med förarbevisutbildningarna, med karta 150 kronor tillsammans 500 kronor.
Köper denna kund med försäsongsrabatt sparar han/hon faktiskt 100 kr.
För kund som kan köpa kort för 800 kronor blir det 300 kronor i merkostnad.
Vad går pengarna till
Av inbetald summa avgår 20 % procent till staten i form av mervärdesskatt
10 % till våra försäljare av ledkort
5 % tillbaka till klubbarna för att kompensera medlemsbortfall, så att de kan fortsätta med sin kärnverksamhet.
10- 15 % till berörda fastigheter.
50-55 % till underhåll, administration och utveckling av ledsystemen.

VÄSEKS målsättning är att inom fem år ha skapat minst femtio mil, inom nuvarande område, som det bäst preparerade och bästa ledsystemet i Jämtland. Som solidarisk betalas av dem som nyttjar lederna.

Visionen är att i framtiden skall ledavgifterna också vara gränsöverskridande, både på Kommunal och länsnivå.

Styrelsen.
Sixten Persson



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se