Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Tisdagen den 16:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5840  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 33227 st  
  Igår: 60074 st  
  Denna månad:
1016984 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115797293 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > NYTT SPÄNNANDE NUMMER AV TIDNINGEN SNÖSKOTER - UTE!
 

NYTT SPÄNNANDE NUMMER AV TIDNINGEN SNÖSKOTER - UTE!

NYTT SPÄCKAT NUMMER AV TIDNINGEN SNÖSKOTER ÄR UTE OCH KAN KÖPAS PÅ KIOSK.
MEN DU KAN OCKSÅ PRENUMERERA - KLICKA PÅ PRENUMERATION I MENYN TILL VÄNSTER - SÅ SKICKAR VI TIDNINGEN TILL DIG.
DIREKT I BREVLÅDAN.

REPORTAGE

[1] 2007 Yamaha
Phazer! Nu kommer namnet Phazer tillbaka på ett par nya modeller inför kommande skotersäsong. Alla minns vi Phazer, hur omtyckt den var och att den höll sig på topp i många år med små förbättringar. Det var ett helt nytt designkoncept man då mötte, med en ruta som satt fast i styret och följde styrets rörelse samt en plan bred huv. En design, som inte tillhörde det då konventionella modet.

[2] 2007 Polaris
Polaris maskiner har vi fått en försmak av vad som komma skall till nästa säsong. Motorsegmentet på 600 cc, säger man i ett pressmeddelande från Polaris, att man bygger en begränsad serie av, för att visa på hur intressanta maskinerna kan bli med den motorstorleken.

[3] Nu får man köra skoter på gatorna i Jokkmokk
Jokkmokk har sina rötter långt tillbaka. Det som satt Jokkmokk på världskartan är dess vintermarknad. Det är den kallaste marknaden, säger man och visst håller man med. Första veckoslutet i februari går marknaden av stapeln oavsett om det är minus 30 eller plus 5. Hit söker sig då tusentals knallar, för att inte tala om alla besökare som strömmar till.

[4] Dagen när vintern kom på besök
De senaste två vintrarna har verkligen inte bjudit på speciellt många episka skoterdagar och denna vinter har regnet avlöst slask och total snöbrist. Under ett par dagar i januari månad kom dock vintern på besök och det slumpades sig så, att vi på SKOTER var ute och testade skoterprodukter just dessa dagar!

[5] Teknik: Drivremmen
Korrekt linjering av snöskoterns variatorsystem är viktig både för snöskoterns prestanda och framförallt för drivremmens livslängd. Man har alltid hävdat att det är de små detaljerna som gör det. Linjeringen av variatorerna är just en sådan detalj som kan avgöra om man skall bli först över mållinjen eller frånåkt av grannen över sjön. Ta i stället och planera för ett par timmars höstarbete i garaget innan snön kommer och se till att dina 34 skrattmuskler kommer till användning under vinterns kappkörningar.

[6] SKOTERTURISMEN GER MILJONER I INTÄKTER
Det går riktigt bra för skoterturismen här i landet. Där man byggt upp seriösa leder kan man nu börja se ett tydligt gensvar i form av intäkter. I Västra Härjedalen var intäkterna förra säsongen 1,7 miljoner kronor och ännu fler miljoner får olika företagare som satsar på skoterturismen. Och det är ägarna mer än nöjda över.

[7] En ryckreduktionsuppfinning för såväl förare som pulkåkare
TH-Draget från Bjurholmsbaserade TH Fritid är en konstruktion för alla oss som någon gång upplevt det störningsmoment som uppstår när man bromsar in eller accelererar en skoter med pulka monterad på skoterdraget.

[8] KAN JAG LEASA MIN SNÖSKOTER?
Du kan mycket väl köpa din arbetsskoter via leasing, säger. Mats Danielsson, Wasa Kredit. - Visst, det går utmärkt att hitta rätt leasing på det fordon du funderar på att köpa. Vi reder ut begreppen kring leasing!

[9] KOLLA UPP PRISERNA PÅ DIN FÖRSÄKRING
Försäkringsbolagens villkorshäfte är tjocka och fyllda med stundtals svårt språk. Prisskillnaderna är också enormt stora. Vi har tagit fram information om olika försäkringsbolag och priser. Det är alltid svårt att ta en försäkring och ett viktigt råd: lusläs alla villkor innan du tecknar en försäkring. Varför det kan man undra? Ja, som försäkringstagare ska du vara beredd på vad som INTE är skyddat. Vi har gett samma förutsättningar till If, Folksam och Länsförsäkringar. Som du ser så är prisskillnaderna enormt stora och det gäller att tänka till innan man både köper skoter och tar en försäkring!

[10] Resmål Ammarnäs
Alla bilvägar bär på olika sätt till Ammarnäs via Sorsele som en knutpunkt vid riksväg 45. För bilister må Ammarnäs vara en återvändgränd, men de som kommer dit med skoter kan sedan fortsätta praktiskt taget längs hela landet åt alla håll, så långt det finns snö. Om de sedan har färdats hela vägen dit med skoter, har med den på släpet eller hyr den på plats är valfritt.

[11] Klubbsnack: Fors SSK
Ragunda kommun ligger mitt emellan Jämtland och Västernorrlands län med ca 6000 innevånare. Turism är något som kommunen satsar mycket på och där spelar skoterklubbarna i Ragunda en stor roll.



[ TESTER ]

[12] Test Arctic Cat Firecat F5 Sno Pro
Det finns inte många som slår Firecaten på fingrarna när det gäller körglädje och bus-feeling. Chassiet upplevs som styvt och mycket, mycket lätt. Den hade däremot inte mått dåligt av en lite större motor för just det fina chassiets skull, det klarar mycket!

[13] Test Lynx Rave 550
Som ett komplement till RC-maskiner erbjuder Lynx två modeller av typen Rave N-Duro. Dessa två är Rave 600 och Rave 550, där Rave 550 är det fläktkylda alternativet. Tanken med N-Duro maskinerna är att de skall vara lätta, smidiga och snabba, vilket de har full möjlighet att uppfylla, speciellt Rave 550. Rave är designad för att ge dig som förare den acceleration som krävs i kombination med en förarergonomi med mål att uppfylla en riktig racingkänsla.

[14] Test Polaris Switchback 600 HO
I USA har den fått otroligt fina recensioner och man kan bara instämma. Den 120 hästar starka motorn och framförallt chassiet med Rider Select och Dual Purpose Rail boggien. Tillsammans gör dom maskinen till den mest mångsidiga maskinen på marknaden.

[15] Test Arctic Cat M5 EFI
Tidig morgon, snön ligger vit på taken och endast skoterfantasten är vaken. Utanför dörren så står en Arctic Cat M5, en delikatess om man vill ut i pudern. Man skall inte överdriva och påstå att den har motor för att utmana de allra brantaste backarna eller den djupaste pudern. Skall man däremot mestadels köra i lagom snödjup, där inte den ultimata kraften från en stor råstark motor behövs, då är denna maskin verkligen något man skall ta sig en extra titt på.

[16] First Ride: Polaris Fusion 900
Det centrala på Polaris värstingmodell är Liberty 900-motorn. Tills i år har den 150 hästkrafter starka motorn fått ett par betydande förbättringar.

[17] First Ride: Arctic Cat Bearcat 570
I touringsegmentet har man den maffigare släkten Bearcat. Dessa syskon ser vid en snabb blick rätt lika ut. Men där har vi den biffigaste Bearcat 660 WT Turbo, mellansyskonet Widetrack och så minstingen Bearcat 570. Dessa touringmaskiner lämpar sig väl när det gäller lite tyngre arbete som att dra hem ved från skogen, att ta med en kälke ut på turen och liknande.

[18] First Ride: Yamaha RS Vector ER
Yamaha har verkligen tagit klivet in i fyrtaktsvärlden och leder utvecklingen i att anpassa motortypen för snöskoteranvändning. Snart är fördomarna om att en fyrtaktare är slö, tung och svår att kallstarta helt borta. En utmanare i 600-klassen är Yamaha RS Vector ER. Andra säsongen med RS Vector bjuder inte på några dramatiska förändringar. En maskin för okomplicerat ägande och med vettig bränsleekonomi var vad vi fann vid vår provkörning.

[19] First Ride Lynx X-Trim 600 SDI
X-Trim 600 SDI bygger på samma nya R-evo chassi som sina syskon men med undantaget att den har Lynx kända 600 SDI motor under huven. Denna motor uppfyller EPA 2006 avgaskrav och visar vägen för framtiden mot allt mer miljövänliga skotrar. Som vi framhållit tidigare så är hela Cross Over konceptet med X-trimmodellerna en bra satsning från Lynx. Detta gör utbudet komplett och marknaden har en valmöjlighet som ökar chanserna till att Lynx kommer att behålla sina trogna kunder och locka över nya.

[20] First Ride Ski-Doo Renegade X 600 SDI
Här i Sverige har Ski-Doo: s Renegade-modeller blivit riktiga försäljningssuccéer. De sportiga modellerna, med det något längre och bredare drivbandet, har verkligen slagit väl ut på våra guppiga skoterleder och vid våra friåkningar i orörd snö. Under det något diskreta svarta skalet ruvar mängder av racinginsprirerade detaljer som gör Renegade till en fruktad motståndare i snön.

[21] Quick Test: Polaris 600 HO Fusion Dragon
Den mytomspunne draken är här och nu även i butikerna runt om i Sverige. Dessa svartlackade Polaris 600 HO Fusion och RMK 900 med sina fräcka dekalsatser finns nu att beskåda hos de flesta Polaris återförsäljare. I första anblicken är designen och grafiken slående, att någon undgått denna maskin i en butik är nästintill omöjligt.

[22] Quick Test: Ski-Doo GTX 550 F
Ski-Doo´s touringmodeller kom i år med fem olika motoralternativ. Tre vätskekylda, 800 H.O, 600 H.O SDI och 593 SS och två fläktkylda, 550 F och 380 F.



[ RACING ]

[23] PETER ERICSON VÄRLDSMÄSTARE I SKOTERCROSS
Äntligen. Sverige har fått en världsmästare i snöskotercross! Peter Ericson, Skellefteå MS, Lynx tog hem VM-guldet efter tävlingar i Schweiz, Norge och Finland. Vinner före tidigare oslagbare Janne Tapio, Finland, Lynx och Johan Eriksson, Sverige och Polaris. Årets VM-serie handlade om två nordiska tävlingar och två i alplandet Schweiz. Sverige hade ingen deltävling.

[24] RACINGNYBÖRJARE PER VESTERBERG
Att köra snöskoter i tävling behöver inte vara krångligt. Per Vesterberg från skoterklubben Sävast, tyglade sin Ski-Doo Renegade 800 och åkte på SM-kval. - Var väl inte riktigt helt förberedd men min standardmaskin dög riktigt bra. Per blev fyra i SM-kvalet och det är mer än godkänt.

[25] Svenskarallyt lockar massor med skoterfolk
När det finns snö på Svenskarallyt då går man ur huset för att titta på rally och åka snöskoter. En stor sak inte minst för skoterhandlarna, som vräker ut maskiner. 1000-tals skotrar samlas varje år runt om i Dalarna och Värmlandskogarna. Detta år var inget undantag. Vår Ted Honkala fanns på plats.

[26] Förarprofilen: Jesper Axelsson
Om man hör ett konstant surrande från skotrar när man har vägarna förbi Fränsta, närmare bestämt Gullgård, då är det med största säkerhet bara Jesper som är ute på ett av sina dagliga träningspass hemma på gården.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se