Navigera dig fram här   Lördagen den 27:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 43114 st  
  Igår: 54362 st  
  Denna månad:
720437 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85830659 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 4
 
Välj nummer:

NR 4-2019

Nu är den här! Höstens första nummer med testade 2020-modeller.
Vi har satt nya Riot X mot nya SIdewinder X-TX 146 och nya Xterrain RE 3700 900 ACETurbo och bara en segrar.

Mer testade: Nya RMK EVO, Ski-Doo Expedition SE 900 ACE turbo i nya chassiet, SRViper B-TX LE 153 också det i nya chassiet plus en 5 tester till som tex nya VW Touareg som dragbil.

Nyheter även från elskotertillverkaren Taiga som är mycket intressanta.
Bosse tipsar om de viktigaste sakerna att tänka på när du ska köpa ny skoter.
Är skoterförbudet redan ett faktum? Vi går igenom!
Allt från VM+SM+EM och Womans World Cup.

[ REPORTAGE ]
[1] Gör snöskoterköpet med eftertanke
När denna artikel skrivs lider den korta Svenska sommaren mot sitt slut, tyvärr för många, men till glädje och förväntan hos andra. Vintern kommer nog om vi vill eller inte. Hur den sedan blir kan nog ingen förutsäga, oavsett vad alla klimatforskare och klimatexperter förutsäger. Många av oss, kanske speciellt norrlänningar, hoppas i regel på en rejäl vinter med bra isar och gärna med tidig snö så vi kan förverkliga våra fritidsintressen, vare sig man isfiskar åker skridskor, skidor eller snöskoter. Vi som älskar snöskoteråkning vill ju gärna ha en lång och snörik vinter så vi kan utöva vårt fritidsintresse så ofta och så mycket som möjligt. Riktiga skoternördar byter eller köper i regel ny skoter varje säsong och passar då på att utnyttja de kampanjerbjudanden som oftast alla fabrikat erbjuder på våren. Dels med avsikt att få en uppfattning om vilka volymer och modeller man skall köpa hem, men även från återförsäljare som försöker bli av med sina kvarvarande lagermaskiner innan sommaren. Men en stor del av skoterförsäljningen sker trots allt på hösten då det också i regel förekommer olika typer av kampanjer med rabatter eller olika former av erbjudanden. Man kanske inte hade tänkt sig en ny skoter, men liksom undertecknad, som fick en intressent som köpte den maskin man tänkt behålla ännu en säsong. Plötsligt står skotergaraget tomt utan att det var så planerat. Andra har kanske kommit på bättre tankar under sommaren att uppgradera sig med en modernare, miljövänligare och bränslesnålare skoter, osv….
[2] Lynx MY2020
Lynx Commander föddes 2009 och nu, tio år senare, har den fått en rejäl uppdatering. Den kommer i Radien-X chassit och med det blir upplevelsen mycket mer förfinad och ergonomisk. Man kan välja mellan Commander, Commander Limited och Commander Grand Touring. Beroende på vilken version man väljer kan man också välja mellan tre motoralternativ. 900 ACE med eller utan turbo och 600R E-TEC.
[3] Polaris MY2020
I våras i nr 3 av Tidningen Snöskoter gjorde vi en bredare genomgång av Polaris nyheter. Detta nummer finnas att köpa antingen digitalt via www.skoter.se/digitalt, eller ring oss så kan ni köpa en papperskopia. Här kommer i alla fall en förkortad genomgång av årets nyheter för er som är i tagen att byta eller köpa ännu en snöskoter. Polaris lanserar i år en specialmodell av Indyserien då den firar 40 år. Förutom denna modell kommer man med ett flertal nyheter där man även erbjöds att bygga sin egen skoter under våren. Ett nytt sätt att locka kunder. På alla Polarismodeller som har batteri har man i år dragit ut en snabbladdningskontakt vid höger fotholk, smart och enkelt att ladda batteriet utan att behöva ta isär skotern i smådelar. Motor Inför fjolåret lanserade Polaris sin nya 850 motor. En motor som hade lite problem i starten men där Polaris snabbt fick kontroll på felen och erbjöd sina kunder snabba och effektiva utbyten av motorer eller direkta lagningar så inte säsongen skulle bli lidande. I de fall som kommit till oss har ett helt motorbyte tagit mindre än en vecka, bra jobbat! RMK KHAOS Den stora snackisen har varit deras nya modell, Polaris RMK KHAOS 155. Polaris var tidiga med att ta fram ett smalt chassi fram och med KHAOS har de tagit detta ett steg längre. Sedan tidigare har RMK modellerna varit enkla att hålla i skråkörning men med denna modell utvecklar man det ytterligare där den även blivit enklare att lägga omkull i en snäv pudersväng eller kryssa sig fram mellan träden uppför branten.
[4] Arctic Cat MY2020
Då vi i våras gjorde en djupare genomgång av Arctic Cat´s modeller så kommer här en sammanfattning av det viktigaste för att friska upp minnet (Nr 3 av Tidningen Snöskoter finnas att köpa antingen digitalt via www.skoter.se/digitalt, eller ring oss så kan ni köpa en papperstidning vi skickar hem till er.) Textron kör med spjutspetstaktik När Textron i Sverige nu börjar bli mer och mer varma i kläderna så ser man i år till att sätta fokus på ett par intressanta modeller som man valt ur det stora modellprogrammet. Det totala modellutbudet är inte vad det var innan övertagandet, men de kommer säkert öka efterhand i en planerad takt. Ur det totala modellprogrammet, som Textron/Arctic Cat tillverkar, har man till Sverige plockat hem modeller som är helt nya/uppdaterade, eller som man känner har en stor försäljningspotential på vår marknad.
[5] Ski-Doo MY2020
Summit med Expert Package var en av säsongens snackisar. Fokus har varit att kitta modellen med mer extrema delar som den vanlige åkaren ofta köper på sig och uppdatera sin maskin med i efterhand. Numera skall man kunna köpa en sådan modell direkt från handlaren. Några av detaljerna är ny styrspindel för bättre stabilitet vid skråkörning, mindre säte, andra lite hårdare dämpare både fram och i boggin, handskydd, justerbar balatarem, samt en kortare bandtunnel för att hämma mindre vid skråkörning. Visst finns en vinst i att även spara lite vikt, men köregenskaperna har varit i fokus för att förbättra framkomligheten. Kommande säsong har man även uppdaterat fotstegen i lössnösegmentet. Nu är det ingen risk att snö fastnar längre då de nya uppgraderade fotstegen går ända fram i fotholkarna med större hål än ett gruvschakt. Summan blir både bättre grepp, samt en viktbesparing på 0.5 kg.
[6] Yamaha MY2020
Största nyheten är nog att Sidewinder X-TX LE kommer med 146 tums mattlängd, så även superglidaren Sidewinder S-TX GT 146. Nytt för 2020 är också att Yamaha färgmarkerar sina skotrar var de hör hemma. Ser man till Yamahas mountainmaskin M-TX LE 153 så är den blåfärgad medan crossovermaskinerna är blå och orange/röda. Ledmaskinerna är vackert djupröda, vilket får en att tänka på Ferrari. Inte helt opassande då de turbomatade ledmaskinerna går rejält fort.
[7] Taiga släpper nyheter
Kanadensiska skotertillverkaren Taiga har släppt en ny plattform och nya modeller med det. Nu snackar vi såklart helt elektriska snöskotrar. Den nya plattformen heter TS3 och i den serien ser vi tre modeller. Mountainmodellen Ekko, crossovermaskinen Atlas och touring/arbetsmaskinen Nomad. Nya plattformen skall ge bland annat bättre ergonomi och snöegenskaper medan Taiga också jobbat hårt på att ge modellen bättre räckvidd och effekt utan att tappa vikt och prisfördelar. Taiga menar att de redan före denna uppdatering var i paritet med de vanliga 2-taktsmotorerna i snöskoterbranschen och nu har de ökat sin kraftdensitet med nästan 35 % vilket skall göra att Taiga har bättre effekt än den marknadsledande 2-taktarmotorn på marknaden. Men Taiga säger vidare att det inte räcker idag att bara ha bra effekt om man inte har bra räckvidd, vilken nu skall vara förbättrat tack vare en 30 % förbättring i batteriets densitet. Detta ger såklart bättre räckvidd i olika förhållanden. Framkomligheten i djup snö verkar mycket intressant då en elskoter har helt skilda förutsättningar än en förbränningsmotor. Taigas kraftkälla är betydligt mindre, vilket gör det möjligt att konstruera skotern mer efter förarens förutsättningar än att passa in en lite större motor i samma veva. Nya plattformen TS3´s front är 20 % smalare än den ledande konkurrenten, men vilken det är uppges inte. Trots den minskade ytan i fronten kan Taiga ändå erbjuda 30 liter förvaringsutrymme.
[8] Långkörning
Jag har en tid varit nyfiken på skoterkörning i Finland. Uppe vid Kilpisjärvi har vi varit och kört skoter men inte nere i skogslandet. När min man Tobias får en lucka på jobbet första veckan i april så ger vi oss iväg. Min storebror Tomas följer gladeligen med. Planerna är grova: köra till Finland, köra några dagar i Finland, köra hem och att vara borta max åtta dagar. Vi bokar inget i förväg, boende ordnas när det är dags att kvälla och färdväg bestäms efterhand. Med på turen: Veronika Håkansson, Yamaha Apex XTX (bakom pennan) Tobias Håkansson, Yamaha Sidewinder LTX 137 Tomas Gustafsson, Lynx 3500 Xtrim Dag 1 Storuman – Jokkmokk, 38 mil Svårt att hitta mellan Moskosel och Kåbdalis, dåligt skyltat och knappt kört. Utan GPS hade det varit riktigt besvärligt. I Jokkmokk är skidtävlingen Nordenskiöldsloppet i full gång, vi blir stoppade från att köra till macken som ligger bra till. I stället får leta oss in i samhället för att kunna tanka. En bult till styrstålet har gått av på Sidewindern, det måste lagas innan vi fortsätter.
[9] Engan med mjuklandning
I fordonssammanhang, av vilket slag de än må vara, så är stötdämpare för funktionsduglig hantering och framkost med fordonet en av de viktigaste huvuddelarna. Här har varje fordonsslag specialiserat sig på konstruktioner som skall svara upp mot just deras användningsområde. Stora tuffa dämpare till lastfordon, eller lätta välbalanserade till mindre fordon i höga eller låga farter. Många märken finns på området. Så inom skotersidan också. Varje tillverkare har valt ut märke och krav på dämpare till sina respektive modeller, som maskinen kommer tillverkad med. Har man önskemål om att ändra dämpardesignen finns det ett antal olika tillverkare på marknaden att välja bland.
[10] Registreringsstatistik 10 år tillbaka
Den senaste skotersäsongen har nått alla höjder när det gäller försäljning av skotrar. Under senaste åren har siffror strax över 9 000 sålda enheter böljat fram och tillbaka. Så även bland de enskilda märkena, när det ena året varit ett visst märke som dominerat försäljningen, medan ett annat tagit tätpositionen nästa år. Det har gjort det intressant att göra en återblick tio år tillbaka i tiden och titta på hur försäljningen sett ut. En intressant siffra är att det sammanlagt under dessa tio år sålts hela 94 375 skotrar. Till det kommer dessutom ett ännu större antal begagnade maskiner som vi inte på ett enkelt sätt kan plocka fram statistik på. Men på varje nyförsäljning kan vi försiktigt räkna med att det är minst dubbelt så många begagnade skotrar som byter ägare under en skotersäsong.
[11] Skoterförbud på gång?!
Historien upprepar sig igen då i stort sett samma frågor som debatterades på 70- och 80-talet nu återigen dyker upp, fast med annan infallsvinkel. Gällande den nuvarande debatten kring snöskotråkningens vara eller icke vara så funderar man på hur Sverige kan vara så litet och trångt att inte allas intressen får plats? Det känns som att det finns en egoism och en trångsynthet som gör att jaget alltid skall gå före och att det alltid är någons annans problem eller fel. Åker man till fjälls funderar man även vem fjällvärlden är till för? Är området till för dem som varit där hela sitt liv eller är det de som kommer dit för en vecka i fjällen och har en idyllisk bild av hur de vill ha det på just denna natursköna vecka? Borde inte jag som person kunna ha ett så pass öppet sinne att jag kan se att alla möjliga rekreationsformer har plats i fjällvärlden och få utövas på det sätt de är tänkta, varför skall jag försöka pådyvla någon annan min inskränkta tanke att just jag har rätten att vara i fjällen på mina villkor? Många går dessutom in i en utopisk värld att de skall ha tillgång till en bullerfri fjällvärld och då skall man komma ihåg att snöskotern har ett fantastiskt litet ljudavtryck i jämförelse med exempelvis motorcyklar eller motorbåtar. En liknande utveckling gällande reducering av utsläpp på motorer, samt reducering av ljudvolymen, på snöskotern under de senaste 10 åren har inget annat motorfordon på marknaden genomgått. Snöskotern är både tystare och släpper ut fantastiskt små mängder avgaser med tanke på att det är tvåtaktsmotorer vi pratar om. De modernare motorerna drar lika mycket eller mindre som en tio år gammal personbil. Snacka om utveckling och ändå är det de som inte vet bättre än att de gnäller på utsläppen från snöskoter. All denna utveckling har sedan cirka ett årtioende tillbaka, via beslut i bl.a. USA och EU, gjort att man succesivt utvecklat motorerna till att bli effektivare och tystare. Så vad är problemet? Inte bullret från snöskotern i alla fall. Jämför man med en solig dag i Stockholms skärgård så kan man lätt säga att motorljudet därifrån överstiger allt sammanlagt buller man kan utsättas för från snöskotrar under en hel säsong på en vinterort. Kan låta lite lätt överdrivet, men åk ned och se och hör själva så förvånas man att en storstadsbo som har buller dagligen via trafik och även den ljudvolym som båtar får skicka ut, så är man förvånad att man inte sopar framför egen farstu innan man börjar gnälla på snöskotern och Norrland. I detta fall handlar det om helt andra saker som egoistiskt skall pådyvlas oss som alltid varit i fjällen. För en storstadsbo som åker till fjällen en gång per år har tydligen alltid rättigheter att ställa krav på hur de vill ha det och inte anpassa sig till hur det egentligen är. Stämmer inte deras sinnesbild av hur det skall vara med tysthet, avskildhet och vackra vyer så gnäller man hellre om hur exempelvis snöskotern förstör. Nu gillar jag att åka båt och har inte något problem med ljudet från båtmotorer, men om jag skulle tänka likadant som den fjälltörstande storstadsbon så borde man omedelbart förbjuda alla typer av båtmotorer då både ljud och utsläpp definitivt är skadligare på alla sätt i jämförelse med snöskotern.
[ TESTER ]
[12] Tre aktuella crossovers ställs mot varandra:
Lynx Xterrain RE 3700 900 ACE Turbo Arctic Cat Riot X 8000 QS3 ES 146 Yamaha Sidewinder X-TX LE 146
[13] TEST Polaris RMK EVO
Denna säsong kommer EVO i en ny skepnad med stämpeln RMK, att jämföra den med sin fullvuxna storebror vore dock en stor orättvisa. Instegsmaskin är för denna modellen den rätta bemärkelsen, en skoter för de som just tagit sina första kliv för att bekanta sig med snön. Det finurliga är att vi även hittar egenskaper som gör det möjligt att låta maskinen växa tillsammans med föraren under tid. Konceptet kring EVO Mina första tankar kring RMK EVO är att jag älskar konceptet men har ingen direkt kärlek till att köra maskinen. Varför? Ganska enkelt att svara på, jag rullar omkring på hundra pannor och 189cm. Detta gör det svårt för mig att ha ett gynnsamt förhållande till en mindre skoter.
[14] TEST Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC
Till i år har Ski-doo Freeride fått en blå färg som sticker ut snyggt och den modell vi körde hade även SHOT systemet. Maskinen har fått en del uppgraderingar på viktigare punkter som gnagt hos en del BRP ägare sedan en tid tillbaka. Redan ifjol kom BRP med sitt nya chassi med centrerad motor. I stortestet ifjol kunde vi verifiera detta på en Lynx Boondocker där skillnaden i vikt mellan sidorna endast var runt 1 kg. Med andra ord nästintill perfekt balans. Detta är även något man känner i maskinen då man kör ute på puderfältet. Man får dock var noggrann med var man placerar fötterna då den är extremt lätt att lägga omkull, var beredd på att du kommer ligga på sidan en och annan gång till att börja med. Utvecklingen är dock bra, med de smalare sidopanelerna och balanserade vikten börjar bredden mer likna den som Polaris har, vilket är en klar förbättring då man kan lägga in den mer mot bergssidan.
[15] En lössnömaskin som levererar hela vintern
Ibland svänger pendeln och evolutionen måste ta en paus och liksom ladda om. Under många år nu har maskinerna bara blivit längre och längre, kamhöjderna högre och högre. Men allt har ett pris, så även lössnöegenskaper. En lössnömaskin av idag är mer eller mindre bara bra på en sak. Just det, körning i lössnö. Det är där Polaris 850 SKS med 146” matta kommer in i bilden. En multitalang som behärskar så mycket mer. Att kompromissa kan vara svårt. Speciellt i ett så kompromisslöst skrå som deep snow. På bekostnad av ledegenskaper, kylning vid körning på hårda underlag och mycket annat kan lössnömaskinernas utvecklingskurvor nästan liknas med vissa sönderavlade hundrasers. För att uppnå en viss egenskap, har annat fått stryka på foten. I slutänden innebär detta att maskinernas användningsområden faktiskt börjat begränsas ganska rejält.
[16] Polaris 850 PRO-RMK 155 TEST
Polaris RMK-serie behöver egentligen ingen närmare introduktion och just PRO RMK 155 var ju en av redaktionens absoluta favoriter under 2019. Till 2020 så fortsätter Polaris att leverera 155-tumsvarianten av sin PRO RMK-serie och ger, förutom en enastående körupplevelse, också en välbalanserad och prisvärd snöskoter för åkaren som gillar stora berg och lössnökörning. Precis som ifjol så bygger man framgången runt sitt AXYS-chassi och sin fortfarande ”nya” 850 kubik stora Patriotmotor. Till i år så har Polaris genomfört förbättringar för just Patriotmotorn för att öka livslängd och hållbarhet, men det är i grunden samma rappa 850-motor med ett antal förbättringar vad gäller mjukvara, sensorer, fästen och lager som enligt Polaris skall ge ännu bättre livslängd på motorn.
[17] Lynx 49 Ranger 600 ACE TEST
Inte mycket till flash och bling på den här maskinen, en maskin som skippar skitsnacket. Det breda användningsområdet den ger är allt annat än tråkigt, en led- och terrängvan maskin som flyter runt överallt med ett lugnt muller. Den nya Rangern må inte vá den roligaste maskinen med nog får den jobbet gjort ändå, under tiden jag kört den må jag påstå att det finns få terränger och jobb som 49:an inte kan utföra. Framkomlighet Lynxen flyter enormt bra uppe på snön, med den långa mattan så får du en stor bäryta som gör terrängkörning lättare. Blade DS skidorna gör också att framvagnen inte lika lätt dyker ner under snön. Det som också är intressant med den här framvagnen är A-armarnas form, de är liksom böjda uppåt vilket innebär att när skotern väl körs i lösare terräng ska motståndet från lössnön samt snöupptaget minimaliseras så mycket som möjligt. Det här är några nyckelpunkter som hjälper den här maskinen att ta sin förare framåt i terrängen, då du inte har en skoter med jättemycket hästkrafter eller en stor lössnö matta så får man hitta andra lösningar för att ta sig fram, något som jag verkligen tycker de lyckats med på Rangern. Det är dock viktigt att inte gasa för mycket, då börja nämligen mattan att gräva ner sig. När väl skotern har börjat gräva så är det svårt att få maskinen att ”poppa upp” igen, så länge du har lugnet med dig är framkomlighet inget problem. Motor 600 ACE motorn är BRP:s minst kraftfulla motor på marknaden. Till i år har de gjort en del uppdateringar vilket ger 2 extra hästkrafter jämfört med fjolåret, nu ligger den på 62 starka hästar. Det var stunder då vi körde maskinen som vi tyckte att motor kunde gett lite mer effekt, dock får den jobbet gjort. Det är en motor som passar för en utility maskin där du inte behöver mycket kraft utan mest bara en stabil motor som ger dig tillräckligt med torque för att kunna utföra ditt jobb i nordens alla skogar. Sedan kan jag tycka att det bör vara dags att uppgradera till deras 900 ACE motor då den ger mycket mer kraft, väger inte mycket mer och är tystare. Dock så finns det ingen annan maskin på marknaden som går så bra ihop med den stabila 600 motorn som Lynx 49 Ranger.
[18] FIRST RIDE Ski-Doo Expedition SE 900 ACE Turbo
Ski-doo Expedition kommer I år med den helt nya 900 ACE Turbomotorn. En motoruppdatering som många väntat på och som vi nu fick tillfälle att testa. Motorn levererar 150 hk vid 7200 rpm, samt 150 Nm mellan 5500-6500 rpm, där motorn inklusive turbon väger lika mycket som den gamla 1200 motorn. För många har Expedition varit likställd med en stor klumpig arbetsmaskin. Numera har man uppdaterat chassit till ett något smalare där den stora nyheten är att vikten är centraliserad. Det är en stor skillnad på hur man kan hantera maskinen med denna jämna viktfördelning.
[19] Yamaha SRViper B-TX LE 153 TEST
Här har vi en snöskoter som helt enkelt förtjänar mer uppmärksamhet! Visst saknar den turbo men den har allt annat som syskonen på Yamaha nämligen Sidewinder har. Detta betyder att SRViper har fått de nya kåporna som är superenkla att ta av och på. Nya reglagen på styret också vilket höjer helhetskänslan flera steg. Körning Den direktinsprutade 1049 cc-motorn startar enkelt efter ett vred på nyckeln med ett härligt dovt ljud. Motorn är rapp och tillsammans med chassit är den superkul i snön! Motorn saknar som man kan förstå lite kraft jämfört med Sidewindermodellerna som har Turbo i djupare snö, men bara man tänker på det och har tummen mer i styret gör det inte så mycket faktiskt. Kraften är det inget fel på utan tvärt om. 135 hästar är inte dåligt alls. Snabb motorrespons gör helhetskänslan än bättre men det bästa är nog hur lätt det är att dosera farten genom tummen. Den är lyhörd och mycket stabil i djupsnön och inlärningskurvan är kort innan man känner att man har koll på Yamahan´s beteende. Långa burksvängar eller snabba snäva är inga problem. Den är sjukt kul att köra även om fotholkarna samlar lite väl mycket snö när man kör i djupare snö. Fotstegen är typiskt bra utan att sticka ut. Bra fäste är det viktigaste och det har den. Numera ser vi också nödstoppslina på SRViper och detta gillar jag skarpt! Tycker alla tillverkare ska ha det på sina skotrar helt enkelt.
[20] TEST VW TOUAREG V6
Den nya Touaregen som sett dagens ljus är något utöver det vanliga. Oftast då olika märken har samma ägare brukar man prioritera ett av dem att bli premiummärket. Det har inte hänt hos Volkswagen som taget ett rejält kliv in i finrummet med den nya Touaregen. Redan då man står utanför och tittar på bilen ser man att den har nya former och design. Enbart de små nedsänkningarna i huven fram, samt de bredare avgasrören bak, gör att man tittar en extra gång på bilen. Då man öppnar bildörren slås man direkt av de fräscha läderdetaljerna med synliga, sydda sömmar. Det andra som blicken faller på är den stora touchdisplay som sitter i mittkonsolen lätt vinklad mot föraren. Det känns precis som om att man sitter i en cockpit på ett flygplan. I både A8 och SQ7 är man van vid att displayen lyfts upp ur panelen, men att ha den där hela tiden tilltalar och ger en fräsch och exklusiv design inramad av fräscht läder. Via displayen styrs det mesta och man får där ta del av all information om bilens alla inställningar. Framför ratten sitter som vanligt varvtalsmätaren, samt hastighetsmätaren, tillsammans med andra mindre informations- och varningslampor/indikatorer. Även denna display är heldigital och man kan även lägga upp och visa kartan för navigering mellan mätarna. Med en knapptryckning kan man även få hela kartan att breda ut sig i full storlek i displayen så man har full koll på hur man skall köra. En annan finess är den HUD-display som projicerar hastighetsgräns, din egen hastighet, samt några andra små informationsdetaljer direkt på framrutan framför föraren. Det blir enkelt att hålla kolla på all information då det viktigaste presenteras på framrutan, sedan får man mer information och indikationer via displayen framför ratten för att slutligen ha den mer generella informationen och inställningarna i den stora displayen i mittkonsolen. I mittkonsolen har man städat lite med olika reglage och där hittar man numera växelväljaren, inställningen för bilens egenskaper typ sportläge, samt även hur luftfjädringen skall ställas in. Alla övriga detaljer är flyttade så de regleras via displayens menyer.
[ RACING ]
[21] Adam Renheim tog sitt sjätte VM-guld
I våras gjordes FIM Snowcross World Championship, Womans World Cup och EM i snöskotercross upp i Boden. Tävlingen bjöd på tajt racing och det var Renheim, Pihjala och Norum som såg snabbast ut. Oskar Norum slog till med att vinna första heatet med sin Polaris men kunde inte hålla i det hela vägen, så han gjorde ett misstag vilket resulterade i att han fick nöja sig med brons. Adam Renheim på Ski-Doo såg till att hämta hem sitt sjätte VM-guld! Före Finlands snabba Lynxförare Aki Pihjala.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se