Navigera dig fram här   Lördagen den 20:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5818  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 29352 st  
  Igår: 35578 st  
  Denna månad:
501862 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85612084 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 4 > Artikel: Lynx 49 Ranger 600 ACE TEST
 

Lynx 49 Ranger 600 ACE TEST


Inte mycket till flash och bling på den här maskinen, en maskin som skippar skitsnacket. Det breda användningsområdet den ger är allt annat än tråkigt, en led- och terrängvan maskin som flyter runt överallt med ett lugnt muller. Den nya Rangern må inte vá den roligaste maskinen med nog får den jobbet gjort ändå, under tiden jag kört den må jag påstå att det finns få terränger och jobb som 49:an inte kan utföra.

Framkomlighet
Lynxen flyter enormt bra uppe på snön, med den långa mattan så får du en stor bäryta som gör terrängkörning lättare. Blade DS skidorna gör också att framvagnen inte lika lätt dyker ner under snön. Det som också är intressant med den här framvagnen är A-armarnas form, de är liksom böjda uppåt vilket innebär att när skotern väl körs i lösare terräng ska motståndet från lössnön samt snöupptaget minimaliseras så mycket som möjligt. Det här är några nyckelpunkter som hjälper den här maskinen att ta sin förare framåt i terrängen, då du inte har en skoter med jättemycket hästkrafter eller en stor lössnö matta så får man hitta andra lösningar för att ta sig fram, något som jag verkligen tycker de lyckats med på Rangern. Det är dock viktigt att inte gasa för mycket, då börja nämligen mattan att gräva ner sig. När väl skotern har börjat gräva så är det svårt att få maskinen att ”poppa upp” igen, så länge du har lugnet med dig är framkomlighet inget problem.

Motor
600 ACE motorn är BRP:s minst kraftfulla motor på marknaden. Till i år har de gjort en del uppdateringar vilket ger 2 extra hästkrafter jämfört med fjolåret, nu ligger den på 62 starka hästar. Det var stunder då vi körde maskinen som vi tyckte att motor kunde gett lite mer effekt, dock får den jobbet gjort. Det är en motor som passar för en utility maskin där du inte behöver mycket kraft utan mest bara en stabil motor som ger dig tillräckligt med torque för att kunna utföra ditt jobb i nordens alla skogar. Sedan kan jag tycka att det bör vara dags att uppgradera till deras 900 ACE motor då den ger mycket mer kraft, väger inte mycket mer och är tystare. Dock så finns det ingen annan maskin på marknaden som går så bra ihop med den stabila 600 motorn som Lynx 49 Ranger.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se