Navigera dig fram här   Måndagen den 6:e maj 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 36559 st  
  Igår: 98744 st  
  Denna månad:
474207 st
 
  Föreg. månad:
1053573 st
 
  Totalt: 86638002 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 2
 
Välj nummer:

NR 2-2018

Extra laddat nummer på 100 sidor med det senaste nyheterna från skotervärlden.
Intressant läsning från Bosse om vad man skall tänka på vid trimning. Saker som de mesta glömmer bort.
Lynx fyller 50 år. Arctic Cat Cup och äventyr med skidor och skoter. Missa inte!

http://www.skoter.se/pren
http://www.skoter.se/digitalt
http://shop.skoter.se

[ REPORTAGE ]
[1] Glöm inte det viktigaste när det gäller prestanda
Under ett antal år har jag med intresse följt med och läst mycket av det som frågas, diskuteras och rekommenderas i olika skoterforum på Face Book och i skotermedias diskussionsforum. Många frågor och ämnen handlar om skotrarnas prestanda, hur man skall trimma och optimera för att få bättre fart i sin skoter. Detta trots att effekterna i de flesta av dagens skotrar egentligen är mer än tillräckliga för de allra flestas behov, speciellt med tanke på de relativa låga fjäll vi gärna åker i. Det har förvånat mig mer än en gång hur lite många egentligen vet om sin skoters olika system innan man ger sig på att skruva och modifiera både transmission och motor. Jag har t.o.m. sett frågor på hur man får loss variatorn, men att man ändå skall ge sig på att ”meka” med den! I väldigt många fall har man inte koll på det absolut viktigaste för att uppnå bästa effekt, nämligen vilket maxvarvtal motorn skall ha för att ge högsta vridmoment, effekt och därmed prestanda!
[2] ÄVENTYR Ta med dig skidorna
Att kombinera två av mina absolut största nöjen är numera enkelt. Allt fler hoppar på tåget med att ta skotern till bergen och där njuta med sina vänner med sin snowboard eller skidor. Jag har länge haft ett berg i min bakgård som jag tittat på med drömmande blickar många gånger. Här skulle man minsann åkt skidor utför har tankarna sagt. Nu när tillbehören blivit allt proffsigare är det lättare än någonsin att ta med både skidor och snowboard. Steg ett Planeringen inför denna tripp började egentligen för några år sedan men det är först nu som jag satte planen i verket. Platsen hade jag men det behövdes verktygen också. Skidorna fick dammas av från förrådet och transporten till berget fick bli en Ski-Doo Summit Sp 154 850 E-TEC En lång maskin antogs vara behövlig med tanke på mängden snö som kommit. Mer viktigt var att BRP´s LinQ system för Skid- eller Snowboardhållare som är perfekt för dessa äventyr satt monterade bak på bandtunneln. Mer var en staplingsbar LinQ bränsledunk på 14,5 liter och en LinQ premium bandtunnelväska på 19 liter.
[3] LYNX SNÖSKOTRAR FYLLER 50 ÅR
Vinterklimatet i Skandinavien lockade många att bygga snöfordon. I Sverige var man tidigt ute med serietillverkning av snöskotrar men i vårt östra grannland kom man igång några år senare. Ett av de finska fabrikaten som kom igång i slutet av 1960-talet var Lynx som denna säsong fyller 50 år som snöskotertillverkare. Allting började i Kurikka som ligger 6 mil in i landet från kuststaden Vasa. I det gamla bruket startade Velsa Oy serietillverkning av snöskotrar 1968 efter att provat en prototyp under vintern 1967. Att man kom att döpa snöskotern till Lynx avgjordes i en namntävling där en flicka skickade in det vinnande bidraget. Den allra första modellen, AS-50, var en ordinär snöskoter för sin tid med en encylindrig Sachsmotor. Det som var lite ovanligare var bredden på drivbandet. Här var det 50 cm som gällde och det är ett mått som sedan dess har varit ett signum för Lynx. Antalet tillverkade maskiner den första säsongen var 88 stycken plus ett mindre antal tävlingsmaskiner. Många av dessa AS-50 maskiner används fortfarande. Säsongen efter utökades deras modellprogram till att bestå av tre modeller, Lynx 20, 30 och 40. Detta år började man också med export till grannländerna Sverige och Norge. I Sverige var det två generalagenter som tog hand om distributionen. I Norr- och Västerbotten ansvarade Norrbottens Motorcentrum i Boden för säljansvaret medan Ekman & Brundin i Stockholm tog hand om övriga Sverige. Detta år tillverkade man 643 stycken snöskotrar varav 215 stycken gick på export.
[4] Borgafjäll Skoterklubb
Så långt söderut du kan komma i Lappland har vi Dorotea kommun. Uppe i fjällen inom kommunen finns byn Borgafjäll. Den har med åren vuxit sig stor på fritidshusbebyggelse. Fortfarande är det en stor efterfrågan på att kunna bygga fastigheter där. Genom den popularitet byn fått genom fritidshusetableringar, har tillskottet gjort att ett flertal företagare kan verka där. Nya företag kommer också till, främst då med inriktning på turism och fritidsarrangemang. De närmaste åren finns det planerat för minst över 50 nya fastigheter.
[5] Järvsöarken på forskaruppdrag
Arkar är en liten ”koja” med medar som man drar ut med skoter på isarna för att sitta i och ispimpla från. Det är främst i Norrbotten och vid Torne Träsk man ser dem ute på isarna. Men det är inte bara här de används utan även i Kanada och Asien ser man denna skapelse ute på de frusna sjöarna. Fiskearken är en liten flyttbar byggnad som ger skydd för väder och vind. Fiskearkarna har funnits sedan 1930- talet då den första arken byggdes och drogs ner till isen i Torne Träsk som ligger inom Kiruna kommun. Kommunen har dragit upp riktlinjer för hur arken får se ut och anvisar områden där de kan ställas upp under sommardelen.
[6] Så fick jag till mitt egna dekalkit
Mitt namn är Jimmy Frohm, 30 år gammal, Dorotea, Västerbottens inland och jag har alltid gillat fart och fläkt när det gäller maskiner, kort resumé om intressen nedan. Snöskoter * Motocross * Fjällvandring * Träning * Vänner&familj * Försvarsmakten * Äventyr * Politik Här är min story om hur mitt egna dekalkit kom till Jag är ett stort fan av Arnold Schwarzenegger och hans filmer, främst Terminator i sig så associationen med Terminator och mig är väl inte så underlig, kanske för att jag imiterar olika repliker från filmerna. Bad en polare en gång trycka en cigarett mot bröstmuskeln bara för en ful grej. Det pös till sen var det inget mer med det. Eller kanske för att jag publicerar terminatorbilder på sociala medier som Facebook, Instagram & Snapchat med koppling till mig själv och jag följer givetvis även Arnold på Snapchat. Vad vet jag? Heter Frohm i efternamn så då har namnet "Frominator" uppkommit i olika sammanhang.
[7] Lavin – den vita döden
Ohoj! Nu har vi snö så det föreslår. Mängder med områden i den norra landsändan att köra skoter på. Inte bara i fjällen utan i hela området. På en del platser finns det att plöja omkring i snödjupet som närmar sig två meter andra något mindre, men bara något mindre. Nu är det fart på skoteråkarna från hav till fjäll. Underbart att få uppleva den där sköna känslan när man plöjer fram i pudersnö som åker upp över rutan och man befinner sig i ett vitt moln. Men nu gäller det att tänka till ordentligt. Den som forsar fram utan att läsa naturen, får ofta ett och annat verkstadsbesök och turen kostar då några nätta tusenlappar. Andra ger sig upp till fjälls för att få njuta av de där stora vidderena och bara ösa på. Så där uppe dras många till att försöka bevisa för kompisarna vilken viril maskin man köpt. Där står fältslaget många gånger i fajten om att komma längst upp efter en fjällsida.
[8] Norge tar hem historisk seger i Arctic Cat Cup 2018
Då var årets Arctic Cat Cup till ända och det blev en historisk sådan. Elias Ishoel NMK Oppdal Skriver in sig som första norrman genom tiderna att vinna Arctic Cat Cup. Det blev som vanligt rafflande race, spektakulär underhållning och ett antal vurpor under tävlinhghelgen, som vanligt allt som hör till en tävling med dignitet. Måste börja med att säga att Europas största och världens äldsta skotercrosstävling levererar skotercross i världsklass. Östersunds SSK med den eminente Johan Olofsson i spetsen har ett magiskt tävlingsteam, allt från trevliga parkeringsvakter, flaggvakter till den rutinerade tävlingsledningen. Klubben har gjort ett fantastiskt jobb, eller som speakern sa "ett välsmort maskineri", allt fungerade klockrent. En stor eloge till ÖSSK som varje år orkar att dra runt denna tävling, för vad skulle livet vara utan Arctic Cat Cup...
[9] Uppdatering från Adam Renheim
Vi har precis landat i Sverige efter en helg i Deadwood och den gamla cowboy-staden. Deadwood levererade solsken och varmare väder, samt en del bra åkning. Det är en resa på 10 timmar dit från Hill City, för att sedan under torsdagen få göra testning på banan. I Deadwood, när det är åkning på högre höjder, har vi alltid möjligheten att få ha starttestning vilket brukar vara ganska välbehövligt. Vi alla tyckte att testningen gick bra och att vi fick ordning på skotern efter förutsättningarna vi har.
[10] Balder Nääs #29
Tuffaste klassen är Stock, med flest duktiga förare är den också den svåraste att ta sig till final i. Balder Nääs har länge kämpat på i just denna klass och visat att han är med där uppe i täten och krigar om pallplatserna. I fjol föll allt på plats och han kunde bli svensk mästare i skotercross.
[11] Elvira Lindh #11
Tvåtaktsröken ligger tät över startplattan och där i gänget av förare står Elvira med sin Arctic Cat redo för start. Nervositeten har släppt och det enda som går igenom huvudet nu är att vara först ut och ta ledningen, det finns inget annat. Gröna lampan tänds och Elviras Arctic Cat klöser iväg snabbast av dem alla…Från Borlänge kommer denna orädda skotercrosstjej, som med stormsteg tar för sig mer och mer på banorna runt om i Sverige.
[12] MINI STOCK 200
Under Arctic Cat Cup var det racepremiär i Europa för de nya 200-kubiks superläckra miniskotrarna från Yamaha och Arctic Cat. Fem stycken omåttligt taggade och kanske lite nervösa förare står klara för start, de hoppar på skotrarna och grejar på, för det har de sett de stora killarna gör. Det går inte att understryka nog hur viktig den här 200-kubiksmaskinen är för att trygga skotercrossens framtid. Tidigare kunde barnen endast tävla på 120-kubiksmaskiner som oftast är för små redan för en nioåring och definitivt för en tioåring. Sedan måste barnen vänta tills de är 12 år för att kunna fortsätta tävla i skoter.
[13] Nu startar TEXTRON upp och tar hand om Arctic Cat i Sverige
Inom skotervärlden uppstår rykten lätt och med dagens sociala media sprids allt fort. Källkritik är sällan förekommande, utan man blåser på när man tror man hört något ”fantastiskt”. Den ena tillverkaren efter den andra har det svept rykten om att de skulle lägga ner, bli uppköpta eller upphöra. Men alla kända märken lever fortfarande i högönsklig välmåga.
[14] Nu startar TEXTRON upp och tar hand om Arctic Cat i Sverige
Inom skotervärlden uppstår rykten lätt och med dagens sociala media sprids allt fort. Källkritik är sällan förekommande, utan man blåser på när man tror man hört något ”fantastiskt”. Den ena tillverkaren efter den andra har det svept rykten om att de skulle lägga ner, bli uppköpta eller upphöra. Men alla kända märken lever fortfarande i högönsklig välmåga.
[ TESTER ]
[15] TEST Polaris Switchback Assault 800 144
Här har vi en riktigt intressant maskin som ofta hamnar lite i skymundan jämfört med de omåttligt populära mountainmaskinerna. Här är Polaris svar på en potent on/off maskin. Assault serien är Polaris serie där fjädringskomponenterna och strukturen i det stora hela är gjord för hårda lekar på som bredvid leden. Motorn känns otroligt potent och rapp trots att den har runt 20 hästkrafter mindre än konkurrenterna.
[16] TEST Lynx Commander 5900 LE 900 ACE 50th
Lagom till Lynx 50 års jubileum så dammar man av sin trotjänare 5900. En modell som under många år såg till att tjäna som Lynx storsäljare. Nu återuppstår modellen som jubileumsmaskin i ny modern tappning. Men vem vet, kanske modellen är tillbaka i det ordinarie sortimentet hos tillverkaren framöver? 5900:an var förr i tiden mest känd för sin dragkapacitet och kanske inte så mycket för sin komfort, men det har ändrats på till i år. Grunden i modellen är L-XU chassit som skall se till att få en vridstyvhet i konstruktionen. Det behovet finns helt klart då modellen skall tåla hård påfrestning som ledsladdning och all annan typ av arbete. Att åka ut på långturer och utflykter blir mer en rekreationsform för modellen.
[17] LÅNGTEST Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC
Efter flera timmars körning i den fantastiska snö som vi har fått, så har vi verkligen kunnat testa den här maskinen i den miljö där den passar bäst. Det som däremot känns segt är den långa inkörningsperioden innan man kan få ut full effekt av maskinen. Som vi har nämnt tidigare så är inkörningen alldeles för lång på Ski-Doos 850 maskiner. Det som dock har blivit bättre det här året jämfört med förra är att de inte drar lika mycket olja under inkörningen. I skrivande stund har vi kvar ungefär 20% på inkörningen, men den har bara dragit runt en tank olja. Summiten som vi testade förra året gick nästan igenom 3 tankar olja innan inkörningen var klar, så Freeriden har varit mycket bättre på det området. Vi upplever den också som väldigt bensineffektiv, du klarar dig långt i körning på en tank.
[18] TEST Arctic Cat ZR 8000 RR 137
Arctic Cat har haft stora framgångar på tävlingsbanorna de senaste åren mycket tack vare Tucker Hibberts suveräna framfart i USA. En del av denna racingteknik spiller glädjande nog över på konsumentmaskinerna. Ett tydligt exempel på det hittar man på modellerna som har RR i beteckningen eller utskrivet Race Replica. I år är det modellen ZR 8000 RR 137 som kommer till Sverige och är valet för den som fortfarande gillar att sluka ledmil i ett snabbt tempo. Trenden är hur tydlig som helst. Det sportiga ledsegmentet krymper för varje år och det blir mindre snöskoteråkare längs våra ledsystem. Men det betyder inte att fabrikanterna slutat satsa på sportsegmentet då det är där racingmaskinerna skapas och det finns ett bra utbyte av teknik.
[19] LÅNGTEST Yamaha Sidewinder X-TX 141 LE
Yamaha lanserade redan ifjol sina Sidewinders med turboblås. Under senare år har det varit ett markant intresse och fokus på de längre maskinerna. Vi på reaktionen har givetvis haft ett intresse av att följa denna trend och testa de maskiner som ingår där. Många handlare vittnar dock om att köparen inte längre går in och köper maskinen som de ser på filmer, utan numera verkar trenden börja svänga till att fler och fler väljer att köpa kortare modeller som ligger mer i crossover segmentet då vintrarna nästintill uteslutande inneburit större snömängder i fjälltrakten och i övrigt har det varit snöfattigare. Därför föll ett av valet av årets långtestare på Yamaha Sidewinder X-TX 141 LE.
[20] FIRST RIDE Polaris 800 Titan Adventure 155
Under senare delen av 1970-talet satte en bredbandad Ockelbo 600 standarden för den perfekta familjemaskinen. Med pulka eller kälke efter följde allt med till utflyktsmålet. Tänk om de haft tillgång till nya Polaris 800 Titan Adventure 155 istället. Oj vad utvecklingen gått framåt sedan 1970-talet! Allting är så mycket bättre idag. Det här är en multimaskin som imponerar ordentligt och är en mycket giftig konkurrent i klassen.
[21] Ski-Doo Renegade Backcountry 850 E-TEC
Ski-Doo’s Renegadeserie ligger många varmt om hjärtat då den erbjuder en finstämd kompromiss mellan led- och lössnöegenskaper och till 2018 så kommer Ski-Doo med ett antal olika modeller i Renegadeserien för olika körsituationer. Just denna modell – Renegade Backcountry 850 E-TEC – är en USA-modell som inte kommer till Sverige, men som vi fick möjlighet att testa under våra äventyr i USA i våras. Det som skiljer mot den svenska marknadens modell, är att denna skoter kommer med nya 850-motorn, alltså inte bara i 600-kubiksutgåva.
[22] LÅNGTEST Lynx Boondocker DS 850 4100
I förra numret jämförde vi nya Boondocker med den äldre för att ge en bild av hur de skiljer sig åt. Denna gång är det dags att kolla hur den ter sig ute i sitt rätta element, nämligen friåkning. Med den snömängd som lagt sig uppe i fjällvärlden har det varit en enkel uppgift att hitta rätt miljö för maskinen. Det har gått åt några mil för att stärka bekantskapen med Lynx's djupsnöspecialist, men nu känner jag att det mesta börjar sitta. Ta en kopp kaffe eller greppa popcornskålen, nu åker vi.
[23] TEST Renault Alaskan
Ännu en biltillverkare som ger sig in i pickup segmentet. Renault kommer med en kraftfull off road truck med personbilskänsla. Oavsett om du kör efter landsväg, skogsvägar eller i terrängen så fyller den behoven, sedan att bränsleförbrukningen är i den lägre skalan gör det hela än bättre.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se