 |
|
|
 |
 |
 |
Här är du:
I tidningen: 2021, nr 6
|
 |
 |
 |
 |
|
NR 6-2004
UTE DEN 7 DECEMBER
 |
Nr 6-2004 ute den 7 december.
|
PRENUMERERA OCH LÄS MER!
KLICKA PÅ PRENUMERATION OCH DU FÅR TIDNINGEN DIREKT I DIN
BREVLÅDA!
[ SNÖSKOTER + RACING ]
Nummer 6-2004.
Kör skoter med GPS eller titta på storälgen i Svansele.
Tester: T660 Turbo Touring, Sport Touring 600, RS Vector, Trail Touring Deluxe.
First Ride: M5, Enduro 550F, XC 800 SP, Skandic V-1000
PLUS MYCKET MYCKET MER!
|
 |
 |
 |
[ REPORTAGE ] |
 |
[1] |
Förarbeviset en hjärtesak
- Prisskillnader hos olika utbildare
Det frivilliga förarbeviset togs under tiden 1988-2000 av totalt 57427stycken. Sammanlagt är det en bra bit över 100 000 utfärdade bevis. En uppgift som skoterfolket skött med råge och på egen hand lyckats utbilda en stor skara människor. Många nya skoterägare kommer till och funderar på att ta förarbeviset, men se upp det kan skilja en hel del i pris och utbildningstid.
|
 |
[2] |
FULL FART PÅ SVEMOS UTBILDNING
SVEMO Touring med högsäte i Östersund är aktiv på förarbevisutbildningen. Kanslichefen Peter Wikström, kan berätta att de är full rulle över hela Sverige.
Utbildning sker uteslutande genom våra anslutna snöskoterklubbar. SVEMO har inte någon som helst förarbevisutbildning som enbart sker via något studieförbund, säger Wikström.
|
 |
[3] |
KIRUNA VÄRLDENS VASSASTE SKOTERKOMMUN?
Ingenstans i världen finns det lika mycket kommunala skoterleder som i Kiruna, säger Sten Stridsman, som är projektledare för utbyggnaden. Kiruna kommun har i samarbete med Skogsvårdsstyrelsen och med finansieringshjälp från länsarbetsnämnden/arbetsförmedlingen, EU och länsstyrelsen anlagt 80 mil skoterleder de senaste åren.
|
 |
[4] |
SKOTERPROJEKTET 344
- Jag är mycket optimistisk för det nya skoterprojektet Nordic Snowmobile, säger projektledaren Anders Olsson.
Intresset för EU-projektet är stort bland skoterklubbar och företag i regionen Härjedalen, Älvdalen, Ljusdal samt Orsa kommun. Ett projekt som också kallas för 344 3 län, 4 kommuner och 4 kulturer.
|
 |
[5] |
Begagnat, begagnat, begagnat, vad kan det kosta?
Tidningen SnöSKOTER har tagit fram en egen lista på vad begagnat kan kosta ute i handeln. Listan baserar sig på snöskoterbranschens inbyteslista.
Dessutom har vi via olika handlare tagit fram ett pris och justerat grundlistan varför den bör överensstämma med ett aktuellt pris (november 2004).
|
 |
[6] |
Björn skjuter på vägverket
Björn Petterson, stridbar ordförande för SNOFED laddar skarpt och sjuter bla på Vägverket och undrar om vi är på fel väg med förarutbildningen.
|
 |
[7] |
Svansele ett vildmarkseldorado
Telefonnummer i Bastuträskområdet, postadress i Boliden, närmaste ort Jörn och bedriver sin verksamhet i Norsjö kommun. Det är äventyrsföretagaren Torbjörn Holmlunds vardag där han har sitt äventyrseldorado Svansele Vildmarkscenter i Svansele. Inte lätt att hitta detta eldorado.
|
 |
[8] |
FJÄDRING: I BEKVÄMLIGHETENS TJÄNST
Körförhållandena varierar ideligen när man är ute och kör snöskoter. Ena stunden är leden slät som en nyasfalterad autostrada för att efter nästa kurva övergå till en nyplöjd åker. Det är i dessa lägen man snabbt vill kunna ställa om fjädringskomforten och då helst utan att behöva slå av på farten.
|
 |
[9] |
Hugo och Liisa lyckades i en tuff bransch som sällan får uppmärksamhet
1968 började VVS-montören Hugo Jacobsson sälja motorsågar hemma i villagaraget i Kalix när det inte fanns jobb på byggena. Av detta blev en av länets största butiker för fritidsprodukter, skog och trädgård – och den största i Sverige på snöskotrar. Idag omsätter familjeföretaget Kalix Maskiner AB 50 miljoner kronor med 17 anställda.
|
 |
[10] |
Jalle tänker inte sluta sälja snöskotrar
Snöskotern har visserligen funnits snart i 50 år här i landet men det är inte så vanligt att det finns skoterhandlare med 30 år i branschen.
Jalle Orrqvist i Storuman säljer skoter över hela landet.
|
 |
[11] |
EPA, miljön, skotrarna och oss
Nära nog innan säsongförsäljningen tagit fart brukar vi få höra rykten om nästa års nyheter. De närmaste åren lägger alla skoterintresserade speciellt örat till rälsen för att höra ur maskinerna men främst motorerna kommer att vara konstruerade just utifrån de hårdare krav som ställs i USA på renare motorer. Motsvarigheten där – EPA (Enviromental Protection Agency) - till vårt Naturvårdsverk har ställt upp vissa normer som skall var uppfyllda redan nu för 2006:års modeller. Därefter sker en skärpning av emissionskraven fram till 2012.
|
 |
[12] |
Modern navigering - GPS i praktiken
År efter år har Lantmäteriets ”Fjällkartan” varit en trogen följeslagare i ryggsäcken, tillsammans med en tillförlitlig kompass.
Mha dessa verktyg har man kunnat navigera sig fram i terrängen - oberoende om man kör skoter i högfjällsterräng eller om man jagar skogsfågel nere i låglandet.
|
 |
[13] |
Stormiga
diskussioner på årets skoterriksdag i Sundsvall.
Det gick stundtals hett till på årets skoterriksdag när förarbevisutredningen med Valter Nilsson i spetsen, presenterade sitt förslag. Förslaget går stick i stäv med vad SNOFED strävar efter berättar en uppjagad Björn Pettersson, ordförande i SNOFED.
|
 |
[14] |
Sören Wibe i styrelsen
Två stycken nya ledamöter blev invalda i år och det är Elisabeth Johnsson från Vilhelmina och Sören Wibe från Umeå. Wibe som sitter i näringsutskottet och som ledamot i utbildningsutskottet i riksdagen, kan nu lägga till ledamot i SNOFED till sin meritlista.
|
 |
 |
 |
[ TESTER ] |
 |
[15] |
TEST: ARCTIC CAT T660 TURBO TOURING
Snacket om fyrtaktare har nu ett antal år på nacken. Visst var det mycket på tapeten i slutet av 90-talet och början av år 2000. Tittar vi tillbaka fick Polaris en fråga, när de hade en sammandragning av återförsäljare våren 2001, om de hade en fyrtaktare. Visst fanns en sån bekräftade man, men ännu tar det ett tag innan den kommer att presenteras.
|
 |
[16] |
TEST: YAMAHA RS VECTOR
Yamaha tror benhårt på fyrtaktaren som framtidsmotorn när det gäller snöskoter och är helt övertygad om att den kommer att kunna mäta sina krafter med tvåtaktarna oavsett användningsområde, på samma sätt som har skett på motorcykelsidan. Det är nu tre år sedan Yamaha presenterade sin revolutionerande RX-1 modell som den första riktiga sportsnöskotern med fyrtaktsmotor och nu rider man vidare på framgångsvågen och presenterar nya modeller med fyrtaktsmotorer på löpande band. En av dessa nya modeller är RS Vector ER som är tänkt att ta upp kampen i den knivskarpa 600-klassen. Kortfattat kan man säga att det är en RX-1 med ny motor och nya fjädringssystem.
|
 |
[17] |
TEST: POLARIS TRAIL TOURING DELUXE
Touringserien har ett bra utbud av skotrar att välja bland alltifrån fläktkylda 550 cm3 med bra priser upp till luxuösa 800 cm3 med många finesser. Gemensamt för alla de fyra maskintyperna i den här gruppen är att de bygger på ett och samma chassi – Edge.
|
 |
[18] |
TEST: LYNX SPORT TOURING 600 SDI
Årets Lynxkollektion i touringsegmentet ligger i stort kvar vid fjolårets koncept. Några intressanta ändringar har man gjort och då hittera vi de bl.a. hos Sport Touring 600. Den har nu hängt med i grundkonceptet några år, men varför skall man göra drastiska förändringar på ett vinnande koncept? Har den varit en populär maskin under några år är det inget större fel på den till årets upplaga.
|
 |
[19] |
FIRST RIDE: LYNX ENDURO 550 F
Man kan inte låta bli att imponeras av Rotax fläktkylda 550-motor, den går så bra att man kan missta den för en vätskekyld.
|
 |
[20] |
FIRST RIDE SKI-DOO SKANDIC V-1000
Snöskotern byggdes ursprungligen som ett arbetsfordon för vinterbruk då hjulburna maskiner hade det svårt med framkomligheten. Utvecklingen har dock fört snöskotern till att bli ett omtyckt rekreationsfordon. Bombardier har alltid haft ett brett modellutbud och bland årets modeller finns faktiskt en modell som kombinerar touring med möjlighet till en duktig arbetsmaskin. Det roliga är att den också har en trendriktig fyrtaktsmotor. Modellen, Skandic V-1000, är ny för året hos Ski-Doo men har funnits som Lynx 59 Yeti mer än ett år.
|
 |
[21] |
FIRST: RIDE POLARIS XC 800 SP
Effekt och vrid saknas inte på denna maskin, men det som tyvärr ligger och gnager en när man testar den är att chassiet börjar kännas lite gammalt.
|
 |
[22] |
FIRST RIDE ARCTIC CAT M5
Arctic Cat M5 är en alert lillebror i M-familjen. Vid vanlig ledkörning så sticker den inte ut direkt. Mest med tanke på komforten med det höga styret och den något spartanska dynan som erbjuds. Dynan kan man dock enkelt byta om man vill, då den är på och avtagbar. Däremot så hör denna maskin definitivt hemma som hand i handske i den vita puder som erbjöds vid vår exklusiva körning.
|
 |
[23] |
Gigantiskt ledprojekt mellan nordiska länder
Ett nordiskt samarbete kring snöskoter har startat för att ta upp kampen med bland annat Nordamerika om skoterturismen. Projektet som är sanktionerat av EU har på gått i ett år och omfattar kommuner från norra delarna av Sverige, Norge och Finland. Varumärket är Arctic Trail.
|
 |
 |
 |
[ RACING ] |
 |
[24] |
Supervecka i Sveg i början av mars!
NU LADDAR MAN I SVEG FÖR EN SUPERVECKA MED TEMAT MOTORSPORT.
SUPERFINALEN I SKOTERCROSS KÖRS SOM FINAL DEN 19 MARS!
|
 |
[25] |
Försäkringarna i fara, tiden löper ut 1 januari
Vi ska lösa detta säger SVEMO
Sedan 1932 har SVEMO samarbetat med Trygg Hansa vad det gäller motortävlingsförsäkringar. Nu har bolaget sagt upp avtalet och innan årsskiftet måste förbundet ha hittat en ny partner.
- Det måste vi bara ordna, säger Calle Gustafsson, på förbundet.
|
 |
[26] |
SKOTERCROSSEN RÄDDADE BANDYKLUBBEN
Karlsborgs Bandyklubb(!) är föreningen i Norrbotten som tack vare hårt arbete och stadioncross klarade sin ekonomi och rädda klubben.
Klubben var golvad, uträknad till nio och konkursen var hängande över föreningen.
- Men vi reste oss, säger klubbens alltiallo Lelle Sandberg.
|
 |
[27] |
SVENSK SNÖSKOTERRACING 1984
Norrlänningarna kom att dominera skotercrossen och söderförarna skyllde lite på den isiga banan. Samtliga guld hamnade i den norra landsdelen. Västerbotten lade beslag på två av de tre SM-gulden och Jan Stenman, Storuman försvarade sitt SM-guld från 1983. Damerna körde om RM och juniorerna hade sin Cup. Sverige bevisade än en gång att man har de bästa snöskoterförarna i Norden. Det Nordiska mästerskapet resulterade i att den individuella titeln hamnade hos Fredrik Holmgren, Lycksele och att det svenska laget med minsta möjliga marginal, en poäng, vann lagtävlingen.
|
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
|
 |