Navigera dig fram här   Fredagen den 26:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 27174 st  
  Igår: 38463 st  
  Denna månad:
650135 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85760357 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2023, nr 3 > Artikel: LÅNGTESTRAPPORT ARCTIC CAT M8000 MOUNTAIN CAT A1 ES 146
 

LÅNGTESTRAPPORT ARCTIC CAT M8000 MOUNTAIN CAT A1 ES 146


Milen fortsätter läggas på årets långtestmaskiner och vi har verkligen fått mata ordentligt med vår Mountain Cat. Så nu gör vi oss redo för att slänga oss in i säsongens sista rapport, men det är inte slutkört för den här kissen, utan den kommer att få fortsätta sträcka på benen.

Vi gick igenom en hel del av maskinens karaktär i förra artikeln, vilket vi kommer fortsätta med, men vi ska börja med att dyka lite i ATAC däm-parna och känslan de ger. På papper så ska IQS dämparna, som sitter runt om på hela maskinen, bestå av samma komponenter som en vanlig luft QS3:a, bara med den skillnaden att det sitter en servomotor på vreden av dämparna som gör att du kan justera dem från styret. Något som kanske inte låter så imponerande men som är en otroligt smidig mekanisk lösning. Sedan kan man ställa in olika förarinställningar, samt att vi återfinner en lock out funktion vilket är perfekt om du vill klättra riktigt brant. Alla dämpare är kopplade till styret förutom centerdämparen i boggi-en, den består av en klassisk fjäderversion. Just luftdämparna tycker jag personligen fungerar otroligt bra i den lösare snön då de är sjukt re-sponsiva i reaktionen, samtidigt som man här har möjligheten att lätt byta inställning från ledkörningssetup på förare 1, till lössnösetup på förare 2. Då kan man snabbt gå från att suga upp gupp efter leden, där jag håller boggin på medium samt fronten på hard, till att jag kör i lössnö och då lägger allt på soft i fronten tills dess det behöver klättras uppför en ordentlig backe, då slänger jag i lockouten med en enkel knapptryckning. Riktigt smidigt, skillnaden är kanske inte enorm men det räcker klart till att ta dig den extra lilla biten i fjädringsegenskaper som man oftast önskar sig. Än så länge har det inte blivit alltför många hårda landningar, men dämparna känns ordentligt styva med bra progressiv känsla så nog tror jag de ska klara en och annan grym landning.

Missa inte alla nyheter och tester.

Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!

Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!

Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se