TEKNIK SKI-DOO 137” FREERIDE RS PROJEKT BYGGE
Planen för det här bygget har egentligen legat och grott i bakhuvudet under i alla fall 3 års tid, det var ungefär då som skoterkörningen för mig ändrade lite inriktning. Det gick från att köra en Summit 850 165” och djupsnökörning med branta backar till att börja tycka om att vara snabbast på leden, köra där teknik och smidighet var en större utmaning, samt att hoppa och leka i drivor mer och mer.
Redan förra säsongen körde jag en Freeride 146 och var fruktansvärt imponerad av hur bra
man tog sig fram i skogen, trots en ”kort” maskin och när jag såg att @slarran byggde om sin 146a till 137” så satte hjärnan i gång på riktigt och planerna började smidas på allvar. Det tog dock fart på riktigt när Ski-doo släppte sin nya G5 plattform och man började fundera på hur fett det skulle vara med en sådan lätt och smidig maskin med en 137” boggie och även kanske vara först med något! (Även om det senare visade sig att vara först med något verkligen kan sätta en på prov.)
Sagt och gjort, en Freeride 146” beställdes från Fuel i Hemavan och vi fick även med dem på
den här idén och de bidrog med ett par skenor från en 2016s Freeride som då fanns i 137”,
men även ett slirdrev från en RS som förhoppningsvis ska bidra till att man slipper spränga
några kedjehus!
Även Blingfactory hoppade på tåget och ville sätta sina produkter på den här skotern.
De har bidragit med delar för förstärkningar till boggie och bromsoljebehållare, samt ett bromshandtag.
Missa inte alla nyheter och tester.
Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
|