Navigera dig fram här   Tisdagen den 19:e juni 2018
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14546  
  Antal nyheter: 5215  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 609 st  
  Igår: 3378 st  
  Denna månad:
77208 st
 
  Föreg. månad:
156261 st
 
  Totalt: 67842960 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. crowek
2. rotax800
3. Micke61
4. MichaelSmith
5. joed8838
6. freeride850
7. hawrdstrack
8. VincentB
9. scom851
10. sunnne
 
 
Här är du: I tidningen: 2018, nr 3
 
Välj nummer:

NR 3-2018

Alla nyheter 2019! Eller vad sägs om Arctic Cats Alpha One!, Polaris nya 850-motor, Rotax nya 900 ACE Turbo och Yamahas intressanta Transporter 600 bara för att nämna några av godsakerna.
Här hittar du allt.
Vi har även bra tips inför sommarförvaringen och hur du justerar fjädringen på rätt sätt. Allt detta plus mycket mera! Missa inte.

[ REPORTAGE ]
[1] Arctic Cat 2019
Arctic Cat fortsätter att ha ett komplett modellprogram 2019 där tyngdpunkten av naturliga skäl ligger på friåkningssegmentet. De flesta modellerna känner vi igen men det finns några nya även kommande säsong. Inga nya motoralternativ kommande säsong men det finns ett antal intressanta tekniknyheter att presentera. Med nya muskler bakom ryggen via Textron börjar det hända intressanta saker. Ser vi början på någonting större?
[2] Polaris 2019
I år har Polaris slagit på stora trumman. Det som nog stått högt upp på många Polarisfans önskelista är säkerligen en ny motor och då en i samma klass som de konkurrerande fabrikaten. Hittills har Polaris klarat sig i konkurrensen genom att ha betydligt lättare maskiner i lössnösegmentet, samtidigt som man har en effektiv drivlina som bär ut kraften från den äldre Liberty motorn. Men till modellår 2019 går Polarisfansens önskan i uppfyllelse.
[3] Lynx 2019
I år ser Lynx till att bredda sig Även Lynx har fått tillgång till Rotax nya 600R motor. En motor man hämtat från racingsidan och som skall ge cirka 5 hk mer i jämförelsen med den E-TEC motortyp man hade innan. En del i motorns rappare gasrespons kommer från de två helt nya injektorerna som sitter i denna motor. Man har dessutom tagit bort en del roterande massa vilket ger egenskaperna av en piggare och snabbare motor både initialt och i mellanregistret. Motorn kommer bland annat på RAVE modellen.
[4] Ski-Doo 2019
Nu kommer det många hade hoppats på. En turbomatad fyrtaktare. Det är 900 ACE motorn som har fått turbon. 150 hästar kommer den med. Ski-Doo har redan från grunden uppdaterat kraftkällan 900 ACE. Den har fått 5 hästar mer mot förgående modellår och har nu 95 stycken. Detta har nåtts genom att man har utvecklat ett nytt insug och nytt avgassystem. Plus en ny pDrive med helt ny kalibrering.
[5] Yamaha 2019
YAMAHA 2019 STORSATSNING PÅ SIDEWINDER. Yamaha Motor i Europa satsar mycket på sina Sidewindermodeller även till 2019 och riktar in sig på fem modeller som skall täcka de viktigaste marknadssegmenten. Det är trevligt att se att man även lyfter fram några SR Viper modeller som komplement till Sidewinder. Inom Utility/Touring-segmenten är det mesta sig likt men det är här vi hittar årets stora nyhet, Transporter 600.
[6] STR Super Motion
Det finns idag en rad olika tillbehör och prestandakitt att välja emellan och eventuellt köpa till för dig som skoterägare. Målgruppen är ofta dem som vill ha ut lite extra av sin maskin, prestanda- eller utseendemässigt. I det här reportaget har vi tittat närmare på SwedTech Racings Super Motion saxlänkage till boogien på en Lynx Boondocker 3900DS -15.
[7] Några artiklar som ger råd om variatorremmen, fjädringsjusteringen och sommarförvaringen
Variatorremmens slitage och service Eftersom vi äntligen fick en riktig vinter av den ”gamla goda” typen har de s.k. mountainmaskinerna och deras egenskaper om möjligt hamnat ännu mera i fokus än någonsin tidigare. Knappast någon har väl undgått diskussionerna och funderingarna kring variatorremmarnas slitage och livslängd i dessa långa lössnöskotrar som nu står högst upp i försäljningsstatistiken hos samtliga fabrikat.
[8] Lavinutbildning, behövs det eller ej?
Under mer än 27 års tid har vi på Tidningen Snöskoter varje år rest över till USA och kört kommande års skotermodeller. Under en majoritet av dessa tillfällen har vi kört i terräng eller områden där det funnits lavinrisk i någon form. Under vintersäsongen kör vi en större mängd mil uppe i de svenska fjällen, där finns det också lavinterräng, det är bara utseendet som är lite annorlunda.
[9] Västanfjällets skoterklubb inte där du tror
Västanfjällets skoterklubb låter attraherande och fantasin drar i väg mot fjällkedjan. Men Västanfjället är på betydligt avstånd från fjällregioner. Det ligger inom Bjurholms kommun. Sveriges minsta kommun men med ett gott gry inom skoterverksamheten för de 2 451 innevånare som bor där. Bjurholms kommun ligger i södra Västerbotten, sex mil från Umeå i västlig riktning. Ett stenkast för oss Norrlänningar när vi beskriver avstånd. Skoterentusiasmen har genom åren varit väldigt stor och med oförminskat engagemang ser man resultat av det. Främst när det gälle leder. Inte överdrivet måste Bjurholm vara den kommun som har de flesta ledmil inom sitt område. När man tar en snabbtitt på kartan över lednätet blir man som skoteråkare förtjust. Ett nära nog virrvarr av leder är inritade där. Kommer man utifrån gäller det verkligen att hålla reda på alla avtagsvägar man väljer för att hitta tillbaka.
[10] Fjällräddningsutryckningar ökar
Allt fler utryckningar har våra fjällräddare varit involverade i. Under fjolåret hade man 448 utryckningar. Av dessa skedde 387 i fjällområden. Men fjällräddarnas insatser har nu också utsträckts till att kunna omfatta annan terräng och där hade de 61 uppdrag. Det här är mer än tidigare år då det 2016 gjordes 310 insatser och året dessförinnan 290. Ökningen tillskrivs att det blivit fler besökare i fjällområdet. Besökarna har skiftande bakgrund och erfarenhet av fjällvistelse. Snabba väderförändringar, kondition och utrustning kan vara bristfällig och är en del av orsakerna till de ökade utryckningarna.
[11] Christer Karlsson startar upp Europas största Skotermuseum
Många år har passerat sedan den första snöskotern tillverkades. Här och var i bygderna och i USA dyker det upp nya ”fynd” där man säger sig ha tillverkat den första snöskotern. Men exakt var och med vilken maskin det startade har det passerat en mängd år och det kanske man inte kan peka på. Men intresset för äldre maskiner är stort och bara växer. Många söker efter de gamla klenoderna för att få hem dem till garaget och fräscha upp dem så de strålar, som när de var nytillverkade.
[12] Sinus tillväxtprojekt snöskoter
Svemo beslöt under hösten 2017, att tillsammans med Distriktsidrottsförbunden (DF/SISU) i Norr- och Västerbotten starta ett tillväxtprojekt för att öka antalet klubbar, förare och medlemmar i snöskotersporten. Distriktsförbunden /SISU och i Norr- och Västerbotten är centrala i detta arbete. I vart och ett av de distrikten har det anställts projektledare som ska utveckla nya tränings- och tävlingsformer med inriktning på bredd och motion. I tillägg ska projektledaren med DF/SISU-resurser också jobba mer aktivt med föreningsutveckling för Svemos klubbar. Arbetet för projektledarna ska inte heller vara begränsat till de distriktenen. De ska kunna göra insatser på annat håll, bara det gäller snöskoter.
[ TESTER ]
[13] Ski-Doo MXZ X-RS 600R E-TEC
Mitt under säsongen presenterar Ski-doo en ny version av sin MXZ. De kommer med en helt ny motor som bygger på den tävlingsmotor som man haft sedan tidigare, en klar prestandaförbättring och en maskin vi lyckades få tag på för en First ride. Modellen baseras givetvis på det numera beprövade GEN4 chassit. Just på detta exemplar hade man monterat något bredare skidor som man annars hittar på Lynx modeller. En fördel då man kommer ut i lössnön, men de ger även känslan av bättre grepp i styrningen som skall motsvara det dubbade drivbandet. Drivbandet, ICE Ripper XT, skall man rättvist säga, ger ett fantastiskt bra grepp mot hårt och isigt underlag. Den enda gången man känner att bettet blir för bra är då man vill leka omkring och svänga runt i lösare snö. Drivbandet trycker då på mer och greppet i skidorna räcker inte riktigt till och den blir något understyrd.
[14] Snöslunga Yamaha YT 660
Med ett snöläge som inte funnits på många år så har både begagnat marknaden, samt nyförsäljningen av snöslungor slagit nya rekord. Själva har vi genom åren haft ett antal snöslungor, allt från Yamaha till Husqvarna. Skillnaden är stora och utvecklingen har fört reglage mm framåt rejält.
[15] STORTEST EXTREMCROSSOVERS
Fler och fler inom snöskoter ägnar sig åt utmanande friåkning. Alla är inte fullfjädrade friåkare på en gång utan många ledåkare har börjat prova i liten skala med sin crossovermaskin. I gränslandet mellan sportiga crossovermaskiner och renodlade klättermaskiner finns nu ett antal modeller som plockar lite av varje. Tidningen Snöskoter har tagit pulsen på fyra korta friåkarmaskiner. Det är snart 25 år sedan den första renodlade klättermodellen presenterades på marknaden. Sedan dess har vi sett en imponerande teknikutveckling som gjort det möjligt att forcera branter som förr var omöjlig med snöskoter. Som sagt, i gränslandet mellan de renodlade, långa klättermaskinerna och de sportiga ledhybriderna finns ett antal korta modeller som aspirerar på att vara riktiga ”bus-skotrar”. I denna testduell möts fyra populära modeller sida vid sida. Gemensamt för maskinerna är att de har respektive fabrikats motorstarkaste motor och en drivbandslängd runt 358-370 cm (141-146 tum). Denna gång är det följande modeller:
[16] LÅNGTEST Yamaha Sidewinder X-TX 141 LE
Äntligen har vi fått lite turbokänsla i kroppen! Första gänget mil är passerade och det blev en riktigt intensiv start för att få en känsla på maskinen. Visst är det intressant att sätta tänderna i denna maskin. Det finns en trend att fler och fler köper kortare maskiner inom crossover segmentet. Tänker man på årets snöutveckling vid kusten, samt att många handlare står tomma med begagnat, så känns trenden ännu mer intressant. För flera år sedan var ofta vår långtestflotta crossover maskiner, under senare år har det dock mer övergått till långa djupsnömaskiner eftersom intresset för dessa modeller varit större. I år har vi sett till att göra en rejäl svängning och åter satsat på en crossovermodell, dessutom har vi valt den som med de hetaste hästkrafterna och med massiv turbokraft ser till att få pudret att flyga ut bakom maskinen.
[17] LÅNGTEST Lynx Boondocker DS 4100 850 E-TEC
Efter ytterligare några mil har jag haft tid att fundera på hur vi ska ta denna följetong vidare. Vi har kikat på hur maskinen skiljer sig från tidigare upplaga samt hur den uppför sig på leden och ute i djupsnön. Det som finns kvar att kika på är detaljerna, små saker som ger plus eller minus i anteckningsblocket. Vi avslutar även med en sammanfattning om hur jag upplevt Lynx Boondocker. Sadla upp, nu kör vi!
[18] LÅNGTEST Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC
Ännu ett nummer och ännu en uppdatering från hur vår vinter med den nya Freeriden fortlöper. Äntligen är vår maskin inkörd, ingen mer meskörning utan dags att verkligen pusha skotern till sitt yttersta, eller möjligen kommer skotern att pusha mig till mitt yttersta, vi får väl se hur det går. Snön fortsätter att falla ner i extrema takter vilket vi alltid tycker om.
[19] PIEPS JETFORCE TOUR RIDER
Idag ser man artiklar om laviner och tillbehör för att minska riskerna och i filmerna ser man ens idoler som Chris Burant leka bekymmerslöst i djupsnön med den gemensamma nämnaren att alla har lavinsäckar på ryggen. Detta gör att många inklusive mig själv tittar och funderar på en.
[20] TEST Audi A6 Avant 2.0 TDI Quattro
Mycket har hänt sedan Audi 100 utvecklades bytte namn till A6 1994. Denna senaste Audi A6:an som är den fjärde generationen byggs i Neckarsulm i Tyskland. Den kom redan 2011 och man kan gissa att det inte är länge innan den femte generationen lanseras.
[ RACING ]
[21] John Stenberg #259
Från Strådalen/Lofsdalen kommer denne gasglade kille, som nu siktar mot sitt fjärde SM guld. Efter 3 raka vinster i de senaste SM-deltävlingarna och som regerande SM-mästare är han givetvis en av favoriterna inför stundande SM-final. Men först en sista kvaltävling, och då på “hemma banan” i Bruksvallarna.
[22] Uppdatering från Adam & Marica Renheim
Adam: Dagarna rullar på här borta i staterna och nu har vi endast två tävlingshelger kvar i serien och näst på tur är Iowa, som var en ny bana förra året och sen är det säsongsavslutning som tidigare år i Lake Geneva. I detta nu sitter vi i bilen på väg hem från Michigan och Soaring Eagle där vi tävlade i helgen. Även i år bjöds det på regn och rusk, lerigt och varmt väder. Däremot var det en mycket fin bana, något tight men med mycket snö på, så det var roligt att de lyckades få till den banan trots väder och vind.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se