Navigera dig fram här   Onsdagen den 17:e oktober 2018
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14565  
  Antal nyheter: 5241  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 1393 st  
  Igår: 5048 st  
  Denna månad:
248634 st
 
  Föreg. månad:
145194 st
 
  Totalt: 68581600 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. abinalerander
2. arahsther
3. CoralGaskell
4. scom851
5. 02wnna
6. Wolle
7. sunnne
8. Glotten
9. James
10. smrtsmith
 
 
Här är du: I tidningen: 2018, nr 4
 
Välj nummer:

NR 4-2018

Nu startar säsongen på riktigt! Första numret ute så det betyder att den nu är vinter. Så vart är snö?
Vi har testat några av det absolut största snackisarna denna säsong. Nya Alpha One från Arctic Cat och Polaris nya Patriot motor i två olika ekipage. Vi kan lova intressant läsning här!

Alla nyheter inför 2019 har vi också. 10 testade 2019 modeller. Lite racing. Lite äventyr till Kebnekaise, lite annat och det blir 100 sidor snöskoter.

http://www.skoter.se/pren
http://shop.skoter.se
http://www.skoter.se/digitalt

[ REPORTAGE ]
[1] Friåkning på snöskoter är ett nöje som lockar alltfler tjejer
I vintras gjorde skoterfrälsta Lisette Tillberg från Tärendö sitt unga livs drömresa när hon fick chansen att pudersurfa dagarna i ända borta i Kanada. -En fantastisk upplevelse som jag aldrig ska glömma, säger Lisette och strålar med hela ansiktet. Lisette åkte tillsammans med ett gäng andra skoterfrälsta tjejer till British Columbia i Kanada för att köra snöskoter under en vecka. Resan arrangerades av XX Freeriders och Lisette Tillberg, från Tärendö i Norrbotten, fick uppleva en resa som gör henne lyrisk.
[2] Enklare att lyfta upp snöskotrar på flaket
Nu finns det ett helt nytt företag som blommat upp med en ny idé på hur man skal lyfta upp och frakta utrustning såsom snöskotrar på ett flak. Det är företaget Piczitup, med Erik Häggström som grundare och innovatör, som tagit fram ett nytt och enklare sätt att lyfta upp utrustning på exempelvis ett pickup flak. Eriks förflutna kommer från Ålö, samt Komatsu Forest. Båda dessa företag hanterar och arbetar med tung utrustning där slutanvändaren många gånger har tung utrustning som man skall frakta på ett flak. Just detta problem, och önskan att lösa det, är bakgrunden till Eriks konstruktion med en hydraulisk lyft som monteras på ett pickupflak och som kan lyfta alltifrån skopor, snöskotrar, till fyrhjulingar upp på flaket
[3] 2019 Ski-Doo
Nytt i år är 900 ACE motorn med turbo som ger runt 150 hästkrafter. Med denna turbomatade motor kommer de modeller som har den att kännas som rejäla kombatanter för den som är ute efter en motorstinn fyrtaktare. Turbon är byggd av Rotax själva så man har kontroll på hela utvecklingskedjan där ett av fokusen har legat på att få så lite turbolagg som möjligt, vilket man har lyckats med. Grundmodellen av 900 ACE motorn har också uppdaterats med ytterligare 5 hästkrafter till 95 hk från fjolårets modell. De ytterligare hästkrafterna har man fått genom utveckling av insug- samt avgassystem. Båda motormodellerna kommer med en helt ny pDrive med ny kalibrering som skall passa bättre mot det högre vridmoment som turbomotorn ger. De som i övrigt får nya pDrive är förutom alla Summitar, Freerides och Backcountrys, även de flesta Renegades, MXZ och Expedition Sport.
[4] Arctic Cat 2019
Friåkning är det som Arctic Cat fortsätter fokusera på då de under ett par års tid haft säljsuccéer på sina modeller av Hardcore. En modell som gjort amerikanarna så pass avundsjuka att även de vill ha den. Modellprogrammet man släpper är komplett med allt från friåkning till arbetsmaskiner. En definitiv nyhet är den Alpha ONE modell man nu släpper i USA på Hay Days innehållande deras 600 motor. En mycket intressant nyhet och vi får se om de även tar hem den hit till Sverige.Med Textron i ryggen börjar man sakta men säkert se Arctic Cat utvecklas. Numera äger man själva distributionen i Sverige och kan styra försäljningen på ett annat sätt än tidigare.
[5] 2019 Polaris
Nu kom äntligen året då polarisfansen fick en ny motor. Den tidigare motorn har levererat under många år och man har på ett bra sätt kunnat matcha de något lägre hästkraftsantalen med en lättare maskin. Det ska bli spännanden att i år se vad deras nya motor kommer att ge för respons med fler hästkrafter. Enligt Polaris ligger man numera på runt 160 hästkrafter. Motorn har en helt ny ECU, vilken både är kraftfullare och har integrerad styrning av avgasportarna. ECU:n har också fler möjligheter att koppla in och övervaka olika sensorer. På motorn sitter det helt nya E-VES-II avgasportar och dessutom sitter det i insuget specialtillverkade VForce reed ventiler i kolfiber.
[6] Lynx 2019
I år ser Lynx till att bredda och utveckla sina modeller. En nyhet är att man får tillgång till den uppgraderade Rotax 600R, samt ACE 900 motorn som båda fått mer hästkrafter, förutom 600:ans förbättrade gasrespons. Easy Ride är en ny boggi som efterträder PPS-5900-A. Den är enkel att justera för lössnökörning utanför led och i skogen. Boggin är upptiltad längs bak, vilket hjälper till och förenklar backförmågan. Konstruktionen minskar även ljud och vibrationer. Själva viktreduceringen, mot tidigare boggi, på cirka 11 kg (om man väger dem utan dämpare) gör maskinen enklare att svänga.
[7] Yamaha 2019
Sidewinder är den stora och genomgående plattformen i år hos Yamaha. Är kanske inte så förvånande då både plattformen och motorn levererar. Det är trevligt att se att man även lyfter fram några SR Viper modeller som komplement till Sidewinder. Inom Utility/Touring-segmenten är det mesta sig likt, men det är ändå här vi hittar årets stora nyhet, Transporter 600.
[8] Långtur till Kebnekaise
Vi är ett gäng familjer som har husvagnsplatser vid skidbacken i Kåbdalis i Jokkmokks kommun, men vi satsar normalt sett inte på skidåkning utan istället på lössnökörning med skoter. Våra skotrar är då naturligtvis anpassade för det ändamålet och inte särskilt lämpade för längre ledturer. En typisk helg då vi är i ”Kåbban” så blir det en kortare ledsträcka för att komma ut till orörda snöytor där det ska surfas och klättras. Varje vinter sedan 2008 har vi varit ett gäng på 10-15 personer som åkt iväg 4-5 dagar till ett hemligt ställe för att riktigt få njuta av den fantastiska terräng som finns här uppe i Norrbotten, med vidsträckta snötäckta myrar och utmanande bergsområden. Vi har alltid chansat på att åka iväg i februari, fullt medvetna om att det kan vara svinkallt, men med riktigt stor chans till fantastiska snöförhållanden och det har alltid lyckats även om det ibland hunnit tina lite med sämre snö som resultat. En sådan här vecka brukar inte innebära så många mil per dag, även om det blir långa dagar, det blir kanske bara 8-10 mil men slut bensin i alla skotrar i alla fall, lössnökörning kräver bensin. Efter turen upp till fjällen 2017 så kände några av oss, som börjar bli lite äldre, att det skulle vara kul med andra typer av skoterturer också.
[9] VAD SÅLDES SÄSONGEN
Totala försäljningen (tabell 1) Trots att vintern först lät vänta på sig under den senaste skotersäsongen, så kom den igång tillslut och det blev en rekordförsäljning av maskiner. Det blev hela 10 879 maskiner sålda under säsongen. Som syns i tabell 1 dominerar BRP-koncernen, med Lynx och Ski-Doo, försäljningen med 3 228 sålda Lynxmaskiner och 2 933 Ski-Doo maskiner. Alla de tre övriga, Polaris, Yamaha och Arctic Cat förbättrade fjolårsförsäljningen väsentligt. Där gjorde Polaris en ökning med 365 fler sålda maskiner i jämförelse med året innan, överraskande tätt följda av Arctic Cat med 336 fler sålda än föregående år. Tar vi samman alla märken har det blivit 1 726 flera sålda maskiner denna säsong i jämförelse med föregående. I den hårdnande konkurrensen kan vi se att Polaris, Yamaha och Arctic Cat ökade på sin marknadsandel mer (Polaris + 0,6%, Yamaha + 0,3 % och Arctic Cat + 1,5 %) än vad Lynx och Ski-Doo gjorde. Nordligaste länen toppar (tabell 2) I de nordligaste länen säljs det föga förvånande mest skotrar, men man skall också ta en titt på Stockholmsområdet som visar upp intressanta siffror. Där såldes det 352 maskiner den gångna säsongen. Högst rankad blir naturligtvis Kiruna där nyförsäljningen blev 596 maskiner. Därefter är det ytterligare kraftigt intresse i Norrbotten, där Luleå, Piteå och Boden är stora konsumentområden. Vi ser att bland de 10 största försäljningsområdena (totalt omkring 82) står dessa nära nog för halva försäljningen (42,5 %). Populära modeller (tabell 3) När vi tittar närmare på registreringar är det mountainmodellerna som toppar i nästan varje märke. Den som annars sticker ut är Yamahas Viking III, som genom årens lopp alltid varit en storsäljare. Efterfrågade märken (tabell 4) Tittar vi på vilka märken som är populärast inom respektive kommun ser vi att i Kiruna är det Yamaha och Lynx som köparen vill ha. Bland Arctic Cat ägarna är det Luleå som toppar den ligan och på andra plats kommer Storuman som haft en och samma trogna handlare genom alla år. Dessutom är Arctic populär i Dalaområdet. Umeå har blivit ett starkt fäste för Yamaha, Ski-Doo och Polaris. Efter en sådan toppsäsong som det varit är det med spänning vi ser fram emot innevarande säsongs köpintresse. Det finns faktiskt en hel del nya intressanta modeller som presenteras i 2019 års kollektion. carlivar.lidgren@skoter.se
[10] Dundersuccé i Naggen
Lördagen den 3 mars 2018 var det åter livat i den medelpadska skogsbyn Naggen. Stor-Naggens Skoterklubb anordnade för femte året sitt skoterevent och även i år hade man tur med vädrets makter, efter en längre tid med snöfall och riktigt kalla dagar bjöd lördagen besökarna på uppehåll, vindstilla och 5-6 minusgrader.
[ TESTER ]
[11] TEST Yamaha Sidewinder L-TX LE 137"
Yamahas Sidewinderserie har knappast lämnat någon oberörd och till 2019 så breddas crossoversegmentet med en helt ny modell - Sidewinder L-TX LE 137”. Den har ett brett användningsområde med motoregenskaper och upphängning som blir mest framträdande på leden, men som även fungerar fint i lössnö. Det här är en maskin som utstrålar karaktär, extrem motorstyrka och en färgsättning som verkligen sticker ut och är lika snygg som iögonfallande.
[12] TEST Polaris 850 Indy XC 129
Öster om Klippiga bergen, i det stora landet i väster, finns mycket land som lämpar sig väl för ledkörning och det är också därför som utbudet av ledmodeller hos de amerikanska tillverkarna fortfarande är relativt stort. Runt Polarisfabriken i norra Minnesota är det plattland och det är många anställda som kör snöskoter till jobbet vintertid. Långa raksträckor och diken att passera ställer stora krav på prestanda och fjädringssystemen. Man kan säga att man har de verkliga testmöjligheterna utanför fabriksfönstret när det gäller ledmaskiner.
[13] TEST Lynx 49 Ranger Pro 600R E-TEC 153
Ranger 49 är en modell som funnits i många år. Huvudfokus med modellen har varit att få en smidig maskin som går bra ute i terrängen. Med sitt nya chassi har man tagit 49:an till en helt ny nivå.
[14] TEST Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 165
Skidoo fortsätter sina satsningar på det mera hårdnackade mountainsegmentet. Freeride, ja eller ”friåkningsserien” – lever den upp till namnet? I det här repotaget tittar vi närmare på den längsta i familjen, Freeride 165” 850 E-TEC.
[15] Arctic Cat M8000 Hardcore 153 FIRST RIDE
Arctic Cats M 8000 Hardcore är en snöskoter som omedelbart utstrålar en stor mängd karaktär och körglädje. Namnet antyder att detta kanske inte är en maskin för nybörjare och det stämmer också mycket väl med verkligheten! M 8000 Hardcore 153 erbjuder föraren otroligt mycket, men för att bemästra körtekniken krävs lite träning för att lära sig dess egenskaper och förstå dess urkraft. När man väl låst upp ”koden” för hur maskinen skall framföras så är detta en av marknadens mest potenta lössnömaskiner som kommer att ge dess förare många härliga timmar i snön!
[16] FIRST RIDE Lynx Boondocker DS 3900 850 E-TEC
Till i år har Lynx gjort några uppdateringar på en annars bra maskin. På fjolårets modell introducerades Radien chassiet och vi blev överraskade över hur enkel den var att köra. Den var nästan för enkel och skapade en viss frustration över att den gick upp på bakrullen lite för enkelt.
[17] Ski-Doo MXZ X-RS 600R E-TEC FIRST RIDE
Otroligt bra finish på maskinen som gör att den känns mycket välbyggd och nya motorn gör den snabb! Detta är en helt ny fantastisk motor som Ski-Doo lyckats utmärkt med. Den sitter i Ski-Doos Gen4 narrowbody chassi för nu i turboerans tidevarv har Ski-Doo gjort två olika chassityper. Bred för turbomaskiner och smalt för tvåtaktare som denna. Nya motorn Motorn är helt ny och jämfört med föregångaren har effekten ökat med 5 hästkrafter, men det som man upplever mest är att ingenjörerna på Rotax har lyckats öka responsen med 30 %. Motorn svarar på samma sätt som på 850-motorn. Snabbt och med ett enormt bett och den passar riktigt bra i chassit. Den är suveränt kul att piska led med, samt att söka upp pucklar och hopp. Fjädringen är i topp och justeringen väldigt enkel. Förtroendet som maskinen ger föraren är väldigt berikande, den uppmuntrar en att pusha det maximala ur den på leden. Hastighetsbegränsningarna ligger risigt till kan jag säga.
[18] TEST Minifinder Zepto GPS tracker
Nu börjar det komma mindre larmsystem som man snabbt och enkelt installerar i sitt fordon. MiniFinder Zepto GPS Tracker är en sådan produkt som vi skall kika närmare på. Med en storlek på cirka 4x2,5x3 cm så är denna enhet riktigt liten och enkel att gömma bort. Ifrån början utvecklades denna produkt för att enkelt kunna övervaka och ge information för fleetmanagement hos transportföretag. Produkten används också av dem som enkelt skall föra körjournaler som man kan visa för skatteverket. Förutom dessa vardagliga områden så passar produkten givetvis in som ett fordonslarm, vilket gör att den får ett bredare användningsområde för de som ställer bort sina rekreationsfordon i stugor eller andra oövervakade platser.
[19] TEST Arctic Cat M8000 154" Hardcore Alpha One
Årets största nyhet om du frågar mig och många andra. När Arctic Cat presenterade förhandsinformationen till oss journalister i våras, blev jag först förvånad och sedan riktigt nyfiken. Själva fördelarna med en skena i boggin förstod jag rätt fort. Jag menar när galningar som en själv kör mountainmaskiner så är aldrig mattan horisontellt med snön, utan man kör med vinkel nära nog hela tiden. Så med en skena följer mattan underlaget bättre.
[20] Polaris 850 Switchback Assault 144" FIRST RIDE
Det som tidigare var bra har fått en uppdatering. Med lite extra krut i pipan från Patriot motorn klättrar Polaris ytterligare ett snäpp upp på skalan över hur roligt man kan ha i snön. Under rätta förhållanden har Polaris Assault inga gränser i sin leverans av körglädje. Enligt mitt tycke ligger denna maskin väldigt högt upp på listan över bästa snöskoter inom crossover segmentet. Låt oss börja med den stora nyheten. Nu kliver även Polaris in på marknaden med sin 850 kubikare som bär namnet Patriot. Den stora frågan man ställer sig är om den ger märkbart mycket mer effekt, visst känner man skillnad även om man vid gaspådraget kanske hade förväntat sig mer. Om vi gör en jämförelse så har denna motor spridit ut styrkan i ett längre register än BRPs motorer, som har mer klipp i början av accelerationen. Polaris säger att de nått en ny nivå av hållbarhet, fokus ligger alltså inte bara på ren kraft. Om detta stämmer har vi i dagsläget svårt att sätta ett betyg på. Låt oss hålla tummarna att Patriot kan leverera över tid.
[21] Yamaha Sidewinder X-TX SE 141 FIRST RIDE
Börjar naturligtvis med det mest imponerande med årets Yamaha Sidewinder X-TX SE 141 och det är den enorma kraften från den turbomatade motorn. En upplevelse som varje snöskoterförare borde få någon gång i livet. Turbo, som för övrigt står skrivet på huven, är hemligheten bakom den grymma prestandan i detta muskelpaket. Yamaha har också stoppat in mycket annat godis i den här modellen så klart. Ursprungligen var modellen tänkt som en halvlång ledracer som även skulle klara enklare friåkning. Men innan Yamaha Motor i Europa släpper ut modellen här har man anpassat den mer för vår typ av körning. Stjärna i kanten!
[22] TEST VW Touareg TDI V6 3.0 4Motion
Vi på Tidningen Snöskoter har under våra år med dragbilstester fått prova några muskelbilar inom detta segment. Alltifrån Dodge RAM till Audi Q7 och däremellan några mindre fordon som är funktionella dragbilar som även fungerar som familjebilar. Nu tar vi klivet upp ett steg igen och sätter tänderna i Volkswagens SUV Touareg V6 TDI med 3 liters motorn.
[ RACING ]
[23] Johan Lidman siktar än högre
Vi tog oss tiden och slog en signal till Johan Lidman, bara för att se hur läget var inför säsongsstarten. Undertecknad har ju blivit biten av mountainbike flugan under sommaren och har nördat in mig i olika tävlingar runt om i Sverige, när jag en dag såg att en viss Johan Lidman blivit trea i en stor mountainbiketävling här i min hemstad Umeå. Jag visste ju att Johan Lidman cyklade mycket när han tränade förr och jag undrade om det var skoteråkaren Johan Lidman som blivit trea. Mycket riktigt var det så.
[24] 2019 MXZx 600RS E-TEC
Ski-Doos nya racer ser onekligen snabb ut. Med dessa uppdateringar kommer den nog vara det också i händerna på bland annat Adam Renheim. Kommer bli intressant att följa med i första racet som går av stapeln den 23-25 nov i Duluth.
[25] 2019 Arctic Cat ZR 6000 R SX Snocross
Ny 600 C-TEC2 EFI motor med Duel-Stage Injection med nytt avgassystem. Reviderad ECM programmering för bättre kraft på låga varv och respons. Plus mer hästar.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se