Navigera dig fram här   Måndagen den 21:e januari 2019
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14613  
  Antal nyheter: 5319  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 5545 st  
  Igår: 5534 st  
  Denna månad:
181993 st
 
  Föreg. månad:
195965 st
 
  Totalt: 70328402 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. scom851
2. lement
3. apexturbo
4. gaosuo1234
5. laiyongcai92
6. ylq
7. resgerty
8. titan
9. scom500
10. SM1_81
 
 
Här är du: I tidningen: 2018, nr 6
 
Välj nummer:

NR 6-2018

Årets innovationspris går till Arctic Cat och Alpha One. Allt detta plus Bosses tekniska djupdykning på nya Rotax 900 ACE Turbo. 10 aktuella tester på 2019.års modeller.
Yamaha Sidewinder B-TX 153 LE, Lynx Xterrain RE 3900 850 E-TEC, Renegade X-RS 900 ACE Turbo vs Switchback 850 XCR, Bearcat 7000 XT, Titan XC 155, Freeride 146,Norseman X 8000 ES 153, Commander 900 ACE och helt nya dragbilen Tiguan Allspace GT 2.0 TDI 4 Motion.
100 sidor snöskoter! Racing, teknik, nyheter och allt där emellan.

[ REPORTAGE ]
[1] Hästkraftsrace istället för viktrace
De senaste åren har flera märken presenterat nya motormodeller. Yamaha med sin potenta turboladdade motor var tidigt ute och får nu konkurrens av Rotax 900 ACE motor med turbo. Arctic Cat kommer med sin 800 CTEC 2 motor baserad på tekniska lösningar från deras egna framtagna 600 kubiks motor. Rotax har sin 850 kubiksmotor där Polaris nu, efter en längre tids väntan, till denna säsong kommer med sin nya 850 motor med fler hästkrafter än tidigare. För ett par år sedan var det vikten på maskinerna som var det stora och heta samtalsämnet. Alla skulle få ned vikten varje år med ett par kilo och det var en konstant tävling mellan märkena. Då hållfasthetens gräns tog över taktpinnen så fick samtliga märken tona ned detta race en aning, där man i vissa fall passerat hållfasthetsgränserna och fick ta ett steg tillbaka för att konstruktionerna skulle hålla.
[2] Vilken typ av bensin skall jag använda i min snöskoter?
Ni läsare som följt mina artiklar under åren har knappast undgått att se min rekommendation att om möjligt alltid tanka premiumbensin för att inte få onödiga och oönskade motorskador. Det finns dock säkert många som alltid tankat den mest vanliga 95-oktaniga bensinen och som inte har upplevt några problem, och som på så sätt sparat X-antal ören per liter redan dyr bensin. Skillnaden mellan dessa två bensintyper, (95 och 98), som vi normalt har tillgång till är tre oktanenheter. Men man kan och bör nog fråga sig vad som skiljer dessa åt rent praktiskt vid användning i den egna skotern? Frågan som rubriken ställer är klart berättigad och jag skall därför med denna artikel försöka att motivera min rekommendation och förklara vissa saker som har ett samband.
[3] Julklapps Special
Här har vi listat en rad trevliga förslag på julklappar eller presenter. Finns mycket smarta saker som är rätt bra att ha med sig på snöskotern och så hittar ni också saker som man kan ha nytta av även bredvid fyrhjulingen. Håll till godo och vi hoppas att ni där ute får en fantastisk SKOTER jul!
[4] TEKNIK Rotax 900 ACE Turbo
Rotax förknippas ofta med enbart 2-taktsmotorer, men sedan många år är Rotax även en stor och respekterad tillverkare av 4-taktsmotorer för en mängd olika applikationer till bl.a. motorcyklar, flygplan, ATV, UTV, vattenskotrar och sportbåtar. I snöskotrarna dominerar dock fortfarande 2-taktsmotorerna där man med sin E-TEC teknik är världsledande. Men för att möta olika marknaders och kunders krav tillverkar Rotax sedan ca 15 år tillbaka även 4-taktsmotorer för snöskotrar. Jag gör därför här en kort historisk tillbakablick hur utvecklingsstegen sett ut. Om man bortser från Alpine IV 1990 med den luftkylda 508 motorn och Elite SE från 2004 med den 3-cylindriga 1503 motorn som tillverkades under bara ett år så började man med V-twin motorer i storlekarna 1000, 1300 och 800 cm3 som hade sitt ursprung från Can-Ams ATV motorer. De stora 1000- och 1300-kubikarna blev dock ingen större succé på grund av tyngd, vibrationer och ”dieselaktigt” temperament. Men 800 motorn som kom från en helt annan ATV-generation fungerade utmärkt, framförallt i arbets- och bruksmaskinerna där den var känd för att vara mycket bränslesnål (0,8 l/mil), sin tysta och vibrationsfria gång.
[5] 100 000 kronor till klubbar varje år
I Sveriges skoterklubbar görs merparten av allt arbete helt ideellt och många klubbar kämpar med ekonomin. Därför inrättade Svedea redan 2012 sin skoterfond, som nu för sjätte gången delar ut 100 000 kronor till klubbarnas arbete. Förhoppningen är att det ska bidra till att fler får njuta av härliga skoterturer och att det finns många säkra leder och fina utflyktsmål att besöka på skoter. I samband med Skoterns Dag startade ansökningsperioden för säsongens utdelning ur Skoterfonden. Ansökningstiden sträcker sig från den 27 oktober 2018 till den 11 januari 2019. För att söka till Skoterfonden måste klubben vara ansluten till Svedea. De klubbar som fick ta del av 2018 års fondutdelning är;
[6] MATTRACKS PÅ GUMMILARV
När man hör namnet Mattracks undrar man först vad det står för? Kan det vara ett produktnamn man förknippar det med? Just den här produkten har du säkert mött tidigare, men inte tänkt på att den kommer från en USA fabrik som ligger i Karlstad med ett invånarantal på 900 personer. Att staden bär det svenskklingande namnet Karlstad har att göra med den invandring som skett av svenskar till USA och just Minnesota. Barnteckning startar företaget Allt började med en teckning från ägarnas 11-åriga son. Han hade ritat två spår och undrade försynt ”pappa kan vi göra så här”? Naturlitvis snappade hans far, Mr. Brazier, upp idén och efter många års prototyper presenterade man 1994 en produkt för marknaden. Det var Mattracks bandsatser som nu säljs över hela världen i olika design och utformningar. Mattracks bandlösningar har under de senaste åren blivit populära i många branscher och visar sig gång på gång vara en kostnadseffektiv lösning för rörlighet över några av världens mest extrema terränger.
[7] ÅRETS INNOVATION Alpha One
Det är inte för intet som vi delar ut priset – Årets Innovation- till Arctic Cat för Alpha One systemet. När man ser på hur maskinen är att köra i snön och hur summan av alla delar blir en stor intressant innovation och fördel för föraren var det inget snack. Inte många kan ha undgått att höra om Arctic Cats nya Alpha One fjädringssystem. Idén är i grunden lika enkel som genialisk. Varför krångla till det. Mountainmaskiner idag är nästan hela tiden vinklad åt någon sida så varför ha två slides i boggien när man kan ha en och låta mattan böja sig. Vi på tidningen har nu hyllat den i två olika nummer och det med all rätt. Den nya tekniken innebär mycket för hur skotern beter sig i snön och det på ett mycket positivt sätt. Detta gör att vi på tidningen Snöskoter tilldelar Arctic Cat priset Årets Innovation för Alpha One.
[8] FÖRETAGET Northbike
Utvecklingen av vårt samhälle på affärssidan går mot större och större enheter. Dels för at kunna visa upp ett brett utbud av varor för kunder, hålla intressanta prisnivåer, en djup och bred service på de varor man levererar. Naturligtvis kan man också plocka in andra ekonomiska och lönsamhetsparameterar som driver på den utvecklingen. Startades 1965 Northbike En som jobbar efter det premisserna är Jonas Olert i Sundsvall, som är äger Olert Holding AB med 16 bolag som ingår i koncernen. Många av dem heter Northbike med efterföljande namntillägg beroende på vilka produkter de säljer eller förvaltar. För över 50 år sedan startades grundaffärerna till den numera vittomfattande koncernen, som Jonas bedriver. 1965 lades grunden till dagens företag i Sundsvall och hette då Moped och Motor. Efter det har det varit två ägarskiften innan Jonas Olert övertog verksamheten. Då är vi i en tidsepok där moped inte tilldrog sig den största uppmärksamheten bland företagsnamn. Jonas ville fånga upp kundens intresse och uppmärksamhet och tyckte att NORTHBIKE var ett tilldragande namn, som kunde användas i många sammahang där de skapade nya affärsområden.
[9] Över 100 års erfarenhet i vårt testteam
Under åren har vi vid flera tillfällen fått frågan hur vi samlar in allt det material vi har och skriver om i våra tester. Vi har också varit lite blygsamma med att visa vilka personerna är som faktiskt ligger bakom testerna. Erfarenheten av tester och skoterkörning skulle lätt bli över 100 år i vårt testteam. Så här kommer en presentation av vårt testteam, samt en liten beskrivning om hur vi arbetar och vad vi tar reda på för att leverera de kvalitativa tester vi har ut till er läsare. Vi arbetar alltid i nära kontakt med tillverkarna för att få bästa möjliga underlag att skriva om, samt att de är väl medvetna om och hur vi arbetar.
[ TESTER ]
[10] TEST Yamaha Sidewinder B-TX 153 LE
Om någon där ute har lyckats med bedriften att missa snacket om kraftpaketet Sidewinder, låt mig ta det en gång till. Pratar vi endast motorkapacitet är detta det sjukaste vidunder man kan få direkt från fabriken. Accelerationen är det första man kommer lägga märke till och troligtvis något föraren lär vara helt nöjd med. Vi kan dock inte endast haka upp oss på denna detalj, det är fler bitar som behöver falla på plats, häng med!
[11] TEST Lynx Xterrain RE 3900 850 E-TEC
I år kommer Lynx med en helt ny modellserie som skall klämma sig in i lössnösegmentet, men även har kvar en rejäl portion med ledegenskaper. En blandning av en Boondocker med lite delar från en Rave. Frågan är hur speciell den egentligen blir och börjar denna modell tassa in på andra modeller i Lynx program? Ursprung från Cain´s Quest Grunden i modellen kommer från ett bygge man gjorde ifjol åt två Lynxförare som skulle köra det extremt tuffa Cain´s Quest som körs över 3100 km i Kanada. I grunden använde man en Boondocker RE 3700 med Radien chassit för framkomlighet i lössnö. För att toppa av konstruktionen tog man en boggi från en RAVE, både för dämparna men även för att få styvare boggiskenor. Konceptet blev ett uppvaknande för Lynx där man kunde se ett nytt modellområde där man stärkte med en modell som hade mer utpräglade lössnöegenskaper än man kan hitta på exempelvis Xtrimen. En ny modell, Xterrain föddes.
[12] HEAD 2 HEAD SKI-DOO RENEGADE X-RS 900 ACE TURBO vs POLARIS 850 SWITCHBACK XCR
Här har vi ställt två otroligt kompetenta ledracers mot varandra. Två olika världar som möts i sin kärlek till att sträcka ut för fullt på ogästvänliga leder och lite bus bredvid. Tvåtaktarens nätthet möter fyrtaktarens kraftfulla motorkaraktär. Marcus Öberg och Mikael Ottosson kommer att kora en vinnare av dessa två.
[13] Polaris Titan XC 155
Vid första anblicken går tankarna till en SKS eller RMK, sen märker man av en växelspak, samt en mycket bredare bandtunnel och snabbt inser åskådaren att detta är något helt annat. Polaris har tagit egenskaper från flertalet av sina modeller, sammanfogat dessa och skapat en väldigt mångsidig maskin, nämligen Titan. Allt i ett Ledkörning, pudersnö, äventyr, arbete, ja varför inte allt i ett. Titan är kanske inte bäst på enskilda ändamål men lägger man ihop hela användningsområdet blir den helt plötsligt svårslagen. Med sin bredare matta får den bättre förmåga att flyta på snön, vilket passar den som vill glida fram i ospårad terräng. Med sin hög och lågväxel ger den möjlighet till att dra tunga lass, enligt uppgiften ska den klara att släpa kring 540 kilo. Med komfort och prestanda ger den även ett bra intryck för den som vill åka efter leden. Som ni ser finns det förutsättningar för att tackla de flesta situationer. Låt oss kolla vidare på hur Polaris Titan uppför sig inom varje enskilt område.
[14] FIRST RIDE Arctic Cat Bearcat 7000 XT
Arctic Cat:s Bearcat-modeller, i ProUte WT-chassit som kom 2016, har gott rykte om sig att klara tunga, tuffa uppgifter. I år plockar man endast in den större Bearcat-modellen till Sverige och det är 7000 XT som är en stadig grundmodell med möjligheter att sätta personlig prägel på. Det betyder också att det är en trecylindrig Yamaha-motor under huven. Fyrtaktaren är i 135 hk klassen och det är kraft nog för arbete. I år har motorns ECM fått ny kalibrering som förbättrar prestandan något. Fokus på ergonomin Man sitter högt på Bearcat vilket ger en bra körställning, dock med benen brett isär men med knäna vilande mot panelerna. Maskinens sittdyna är lång nog för två personer med ett ”rodeoband” för passageraren att hålla sig i, men det står ”Do not sit here” allra längst bak på dynan vilket ger dubbla budskap. Nyheterna för året handlar i huvudsak om ergonomi. Arctic Cat har generellt sett över sina reglage på styret som nu är enklare att använda och man kan styra informationen på den lilla displayen framför föraren genom knapptryckningar. För första gången på länge är nödstoppslinan tillbaka i standardutrustningen hos Arctic Cat som ett komplement till tändningsnyckeln. Även huvudbromscylindern på styret har ny utformning och är nu mer skyddad. Stadigt chassi ProUte WT-chassiet är byggt för tuffa tag och grenslar det 50 cm breda drivbandet. Det har breda fotsteg med gott grepp men endast en rad med smala skåror för att trampa igenom snön. Fotholkarna har dock stora öppningar längst in. Chassiet är förstärkt baktill för att klara av att bära tunga laster. Längst fram sitter en stadig skyddsbåge runt nosen. Huven går att fälla upp på gammeldags vis och sidorna går att fälla ner vilket ger en förträfflig åtkomst till den lågt placerade motorn och transmissionen. Detta saknar man på merparten av dagens snöskotrar.
[15] Yamaha Sidewinder L-TX 137 SE
Den kommentaren från en av våra testförare summerar en hel del av de egenskaper som denna maskin ger. I grunden är denna maskin tänkt att komma till Sverige och bli den ledracer som alltid varit en stomme i Yamahas modellutbud. Men går den egentligen att tämja eller blir LTX:en bara för mycket? Det finns nog ingen som kört en Sidewinder som inte känner att det finns maxat med tryck i motorn. Redan då vi körde den första gången så var det något speciellt med turbon då den slog till redan på relativt låga varv i turbosammanhang mätt. Att det finns rejält med driv i motorn går heller inte att ta miste på. Då man kommer upp i 160 km/h och motorn inte har varvat ut vet man att det är en fin motor. Att det sedan står ett prydligt Yamaha på motorn känns extra tryggt att veta då de har erkänt bra kvalitet på sina grejor.
[16] Ski-Doo Freeride 146 850 E-TEC FIRST RIDE
Freeride har ju blivit synonymt med en hardcore hopp och lekskoter. Framför allt i de kortare modellerna. Denna 146 tummare har RS-fotstegen som är bredare och flatare för bättre fotstöd i hård körning. Förstärkta skenor i boggin, något kortare kamhöjd på mattan och bredare spårvidd. Än mer gjord för hopp och lek än de större syskonen i modellserien. 154.an kommer i en S-38 version som har samma spårvidd som denna 146:a, 975 eller 1020 mm. Vanliga 154:an och 165:an kommer med 910 och 950 mm spårvidd och har också förstärkta skenor och fotsteg, men fotstegen är av smalare mountain typ.
[17] TEST Arctic Cat Norseman X 8000 ES 153
Arctic Cat lanserade till 2018 nya Norsemanserien och till i år så kommer man med en vidareutveckling av tidigare modeller, specifikt nya Norseman X 8000. Det här är en snöskoter som vi har lite svårt att klassificera som ren arbetsmaskin, då dess manöveregenskaper och följsamhet gör att den tidvis passar in i mountainklassen. Helt klart är att Arctic Cat har gått all-in på en modell som kommer att passa en mycket bred publik och det är med stor förväntan och förhoppning om något unikt som vi tar ut maskinen för ett test.
[18] TEST Lynx Commander 59 900 ACE
En rejäl dragare med uppdaterad motor, så kan man sammanfatta denna Lynx. Ordet 59 kommer från den klassiska ikonen Lynx 5900. Föregångaren var den oerhört populära Lynx Finlandia som kom i början av 1980-talet. Lynx 5900 GLX som den hette först var en förlängd version på Finlandian. Så denna skoter bär ett ärbart namn. Mest intressant är nog uppdateringarna i 900 ACE-motorn. 5 hästar mer ryms nu under motornhuven. Dessa nu 95 hästkrafter kommer att användas bäst i situationer som att dra en tung kälke eller frakta släkt och vänner till en härlig fiskesjö. Till detta passar den utomordentligt bra.
[19] Vision X VL-Series
Nu när hösten bitit tag rejält i tillvaron och mörkret sänker sig allt tidigare på dagen, så är behovet av tillfört ljus större när man är ute efter lederna. Ljuset som finns idag på en snöskoter varierar starkt där man i grunden har en eller två strålkastare framåt med allt från vanlig halogen till LED lampor. Men just detta är inte så intressant att resonera om i de fall man är ute efter bra extra- eller arbetsbelysning till sin snöskoter. För även om man i grunden har bra lampor på sin snöskoter så är det sällan bra ljus ut åt sidorna, men framförallt inte bakåt och då särskilt när man drar något efter snöskotern som man behöver ha uppsikt över, till exempel en sladd. Vid dessa tillfällen önskar man ha extra belysning
[20] TEST Volkswagen Tiguan Allspace GT 2.0 TDI 4Motion
En intressant modell med plats för sju! Tiguan modellen föddes 2006 och mycket har hänt sedan dess. En rad uppdateringar på modellserien har skett periodvis, senast 2016 men nu till i år har Tiguan växt på längden med denna Allspace. Den är nu 4,7 meter lång jämfört med den vanliga Tiguan som är 4,5 m lång. Med ett längre axelavstånd vilket i sin tur ger både mer plats och utrymme. Vår testbil är utrustad med den senaste TDI-motorn på 190 hästkrafter och 4-motion.
[ RACING ]
[21] MIRANDA Bli sjökapten
Ofta får jag frågan om tips på vad som krävs för att köra på vattnet. Självklart finns det många tillvägagångssätt för dig som är villig att gasa ut över öppet vatten, här får du mina enkla tips. VIKTIGT! Först och främst vill jag säga att alla ska ha respekt för vattnet, jag rekommenderar alltid att man ska testa under sommaren och absolut inte under vintertid över öppna vakar eller då isarna smälter. Jag vill dessutom rekommendera att inte vira nödstoppslinan runt handleden, utifall skotern sjunker så är det lätt hänt att fastna. En flytväst och kniv kan vara bra att ha på sig ifall oyckan är framme. Se även till att kolla upp sjödjup och förvarna eventuella som bor i närheten för att inte behöva förarga någon i onödan. Täta Så steg ett, ta en skoter som du är beredd att "offra" det vill säga att sänka. Se till att täta eventuella hål och framför allt ordentligt mellan bukplast och chassiet på variatorsidan. Var inte rädd för att gå lös med silikonet. Är du osäker så kan du se till att lysa med en lampa utifrån och kika in under plasten så ser du lättast vars du missat. Se till att kåporna sitter som det ska och tejpa för glepen du ser. Jag rekommenderar starkt Gorillas tejp då den sitter bäst med tanke på att den utsätts för hårt tryck samt olja och bränsle. Variator Steg två är att se till att ha variatorskyddet på plats då värmen som uppstår från motorn och avgassystemet inte lika lätt tar sig ut nu då du tejpat och tätat kåporna ordentligt. Risken för remsprängning är inte allt för ovanlig om du är ute på vattnet länge. Många som tävlar har därför monterat enkomma fläktar som sitter anslutna till variatorerna, det finns vattentåliga fläktar att få tag i så man slipper byta varje gång man sänkt.
[22] Börje Arvdal
Kanske ett okänt namn för många, men som skoterentusiast och skotercrossförare finns det nog ingen som inte vet vem Börje Arvdal är. Han är i mångas ögon, utan tvekan en av Sveriges pionjärer inom skotersporten. En av få som vunnit Arctic Cat Cup tre år i rad, ett äkta “hat trick” alltså. Börje Arvdal är uppvuxen och bor fortfarande i Edsbyn. Han har sedan barnsben alltid varit fascinerad av motorsport och motorer. Som många andra så började han med att köra och tävla i motocross. I motocrossen blev det dock inga höjdarplaceringar förklarar Börje. Han började med en ålder på 24 år, väldigt sent inom skotercrossen, men lyckade rätt bra ändå med många fina pallplatser. Trots att Börje älskade att köra skoter så hade han som 24 åring också ett eget företag att driva, en gummiverkstad, Edsbyns Däckservice, där han senare började sälja snöskotrar. Många timmar måste läggas på arbetet, så den träning han hoppades på blev det inte särskilt mycket av. - Jag hann väl med ca 20 - 30 mil innan säsongen var igång, berättar Börje. Idag har åkarna närmare 200 mil innan säsongsstart, jag kom upp i kanske 120 mil på en hel säsong, fortsätter Börje.
[23] Alexander Berglund
Bollnäs pojken Alexander Berglund är i staterna och styr en Arctic Cat i Pro Lite serien. Förra säsongen visade att han har farten och nu siktar han på en bättre position än den 12:e som han slutade i totalen ifjol. Förklara lite vem du är för läsarna? Jag heter Alexander Berglund född och uppvuxen i Bollnäs och jag tävlar skotercross och har kör Arctic Cat så länge jag minns. Gillar att spendera tid med vänner och göra roliga saker. Hur länge har du kört skotercross? Oj! Började tävla när jag va 12 år och fyller 26 nu. Bästa resultat/minne här hemma? Jag har ett antal segrar i SM serien, någon SM medalj och några medaljer i Arctic Cat Cup som är rätt sköna att ha med sig men det va lite speciellt att ta medalj på Clash of Nations måste jag säga.
[24] 2019 Lynx Rave RS 600
Det som sticker ut mest på RAVE RS 600 är bakre delen av bandtunneln. Istället för aluminium är det polyethylene i den nu avkortade bandtunneln. Anledningen till detta är att vid vissa kollisioner så böjer sig aluminiumet men polyethylene plasten flexar bara. Skulle den dock behöva bytas så är det enklare, snabbare och billigare att göra. Bra och intressant!
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se