ÄNNU INGEN DÖDSOLYCKA PÅ SKOTER
Ännu inget dödsfall i samband med årets skoterkörning
Statistiken visar att 6-7 snöskoteråkare omkommer i de nordligaste länen per säsong
Årets milda vinter har hittills hållit nere snöskoteråkandet på grund av bristen på snö. Mellan säsongerna 1973/74 och 2002/03 har 195 skoteråkare från de fyra nordligaste länen – BD, AC, Y och Z – omkommit. I snitt betyder det att 6-7 skoteråkare omkommit per säsong. Antalet dödade vid snöskoterkörning är den tredje största gruppen omkomna i fordonsrelaterade olyckor efter personbilsåkare och fotgängare.
Inom kort släpps en rapport om dödsfall i samband med snöskoterkörning. Rapporten omfattar undersökning av olyckor under perioden 1973-2003 i norra Sverige. Det är docent Mats Öström, vid institutionen för samhällsmedicin och rehabiliteringsmedicin, rättsmedicinska enheten, Umeå universitet som ansvarar för undersökningen.
Man kan bl a konstatera att större delen av skoterolyckorna inträffar i mörker och att hälften av olyckorna inträffar på isar/sjöar. Den vanligaste platsen för olycka var sjö och olyckan skedde då vanligen genom att snöskotern körde igenom isen eller ut på öppet vatten. Män dominerar bland dödsoffren och med en medelålder på ca 40 år.
68 % av skoterförarna var alkoholpåverkade (medelalkoholkoncentrationen i blodet var 1,7 promille och 90 procent var över gränsen för grovt rattfylleri dvs. 1,0 promille). Alkohol och hög fart har bedömts vara de stora faktorerna vad avser utgången.
Kartläggningen av dödsolyckorna är tänkt som underlag till olycks- och skadeförebyggande åtgärder.
Vägverket Region Norr uppmanar nu skoteråkarna att se upp för många osäkra isar och att man som skoteråkare har bästa möjliga säkerhetsutrustning med sig även på korta skoterfärder. En mobiltelefon (gärna vattentät) är ett bra räddningsinstrument om man behöver larma på hjälp. Flytoverall, hjälm och extra värmeplagg samt isdubbar är också säkerhetshöjande.
|