LUGNT RÅDSLAG KRING DRAGRACING
DET VAR ETT STÄDAT RÅDSLAG FÖR DRAGRACINGFOLKET SOM HÖLLS I HELGEN. ALLT FÖR FÅ KOM TILL TRÄFFEN FÖR ATT SNACKA IGENOM FRAMTIDEN, KUNDE NÅGOT BESVIKNA LEDARE KONSTATERA.
RÅDSLAG I LUNGNETS TECKEN
Årets rådslag, som hölls på Hotell Högakusten, kan nog kännetecknas som ett av de lugnaste. Några livligare diskussioner blev det aldrig tal om.
Kanske inte så konstigt när deltagarantalet blev betydligt lägre än vi hoppats på, runt 20 stycken, säger Björn Hedman, ansvarig för dragracing här i landet.
- Jag är faktiskt lite överraskad att det inte var fler Open Mod förare representerade, eftersom just frågan om deras klasser med viktindex är av så stor betydelse för deras framtid.
- Något definitivt beslut i denna fråga blev aldrig fattat på mötet utan deltagarna gav sektionen uppdraget att arbeta fram ett nytt mer komplett förslag, menade också Hedman.
I övrigt bifölls de flesta förslagen som sektionen framförde. De största nyheterna är att det ska köras med nya elimineringsstegar ( Pro-stegar ) samma typ som norrmännen kommer att införa, och att det införs ett nytt poängberäkningssystem som används speciellt inom Dragracing.
Nytt är också, att istället för som tidigare använda dubbla poäng i sista kvaltävlingen, kommer man istället dela ut en bonuspoäng till de förare som deltagit vid alla kvaltävlingar.
Anmälningsavgiften beslutades höjas till 400:- och att arrangören behåller hälften av denna som tidigare.
Ett förtydligande vad det beträffar arrangören att ett deadline för avgiften kommer att införas. Avslutningsvis delade rekordbevis ut till de nya rekordinnehavarna på gräsunderlag som fanns på plats, och det var i klasserna:
PRO STOCK Johan Björklund Matfors SK 5,39 sek 152 km/h
STOCK 800 Tony Uhlin Matfors SK 5,78 sek 135 km/h
OPEN FUEL 1000 Tomas Pettersson Gudmundrå SK 177 km/h
|