Vad betyder den nya E10 bensinen i min snöskoter?
I senaste numret av tidningen Snöskoter har vår tekniska expert Bosse Strandberg tittat på vad E10 bensinen gör för skotern.
Knappast någon har kunnat missa att vi sedan den 1:a augusti i år fått en modifierad kvalitet av den 95 oktaniga ”regularbensinen”.
Det som nu skett är att man från politiskt håll, med miljön som motivering, har beslutat att öka inblandningen av biodrivmedlet Etanol från 5 % till 10 %.
Men eftersom energiinnehållet i E10 är ca. 1,4 % lägre än i E5 kommer skotern troligen att dra något mera bensin (vad blir då den uttalade miljönyttan kan man kanske undra över ?).
En annan negativ effekt är att etanolen verkar ha större förmåga att dra till sig fukt som medför större risk för korrosion speciellt under sommarförvaringsperioden vilket betyder att ”konserveringen” blir om möjligt ännu viktigare än tidigare.
En annan negativ effekt är en högre aggressivitet mot gummidetaljer och aluminium vilket kräver större uppmärksamhet och kontroll av dessa detaljer än tidigare.
Så behöver man då vara orolig över vad den nya E10 bensinen kan ställa till med i min skoter?
Som jag tidigare skrev så har snöskotrarna med insprutningsmotorer avancerade kontrollsystem som ser till att kompensera för det lägre energiinnehållet. Det man möjligen kommer att märka på grund av det lägre energiinnehållet är en viss uppgång av bränsleförbrukningen.
Läs mer i tidningen.
Missa inte alla nyheter och tester.
Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
|