| 
        
          2019 Polaris 850 Patriot 
      
        
       
        
          Under ett flertal år har utvecklingen av den nya Polaris 850 Patriot motorn pågått. Motorn skall enligt uppgift ge just under 160 hästkrafter, vilket är i samma klass som de konkurrerande märkena för 2-takt. 
 
 
        
          I utvecklingsfasen har man tagit till en ny teknik för att få så effektiv kylning som möjligt. Både cylindern och toppen är utvecklad med hjälp av CFD (Computational Fluid Dynamics) för att man redan i förväg skall kunna beräkna effektivaste kylningen av motorn för att få ut mest effekt. För att ytterligare effektivisera kylningen har man sett till att sätta termostaten direkt i kylvätskebehållaren, en funktion som dessutom ser till att enkelt få ut luft ur systemet vilket annars brukar vara svår att få ut på andra sidan av termostaten då den är placerad i motorn.
 Motorn har en helt ny ECU, vilken både är kraftfullare och har integrerad styrning av avgasportarna. ECU:n har också fler möjligheter att koppla in och övervaka olika sensorer. På motorn sitter det helt nya E-VES-II avgasportar och dessutom sitter det i insuget specialtillverkade VForce reed ventiler i kolfiber.
 - Chefred. Pär Lidgren om Polaris nya patriot motor. Mer om Polaris 2018 finns att läsa i nummer 3-2018.
 
 Har de lyckats göra den bästa motorn. Vad tycker ni?
 
 http://www.skoter.se/pren
 http://shop.skoter.se
 http://www.skoter.se/digitalt
 |