|
Arctic Cat 2019
Vi börjar med den mest iögonfallande nyheten. Här snackar vi stort steg i utvecklingen i boggin.
Känns nästan som de suttit och tänkt så här. Varför skall man ha två slides i boogin när man ändå bara vill vinkla upp skotern hela tiden? Sagt och gjort. Här har vi den Alpha one!
Snacka om intressant maskin! Frågorna kommer direkt, hur är den att köra? Går det att hoppa med den? Hur är ledkörningen och så vidare. För att klara av detta ser vi en helt ny Power Claw matta som gör det möjligt att låta den flexa ungefär som vi sett på Brps mountainmaskiner. Resultatet skall vara förutom det mest påtagliga är att den även ger bättre fäste.
 |
|
Alpha One!
|
Hela mountain och High Country segmentet får nya G2 ProClimb-7 skidor för bättre flyt i snön och balans. Nya handkontroller som skall vara enklare att använda under körning plus en ny startknapp för de modeller med elstart.
Mer nytt är en ny minimalistisk bromscylinder med reservoaren mer skyddad vid rullningar eller dyligt. Skall även förbättra bromskänslan genom det även det nya bromsreglaget.
Nu kommer de även med nödstoppslina. Magnetiskt sådan så komplimenterar startmöjligheten. Bra ur säkerhetssynpunkt.
Nytt styrskydd och förbättrad vajerdragning för bättre finish. Sedan när man tittar i boggin ser man nytt bakre vändhjul som skall göra att mattan rör sig enklare där med öka skotrarnas upplevelse. Mer input har också lagts för att öka effekten genom att gå igenom ECM:en och kalibrera om denna.
På 600-modellerna ser vi en ny ljuddämpare i keramiskt material för bättre jämnhet i motorns karaktär.
På de turbomatade maskinerna ser vi också att Arctic Cat har förbättrat presstekniken i hjulen i boogin dör att förhindra att boggirailsen kan tryckas igenom hålen i mattan i extrema körförhållanden.
På ZR ser vi också många av dessa nyheter som nödstoppsladd, nya kontroller på styret, nya bromslösningen för att nämna några saker. Mest intressant är nog iACT som vi hittar på toppmodellerna som ZR 9000 Thundercat iACT 137.
Smart fjädring som ger föraren direkt och interaktivt on-the-fly kontroll av de nya FOX Zero iQS gasdämparna. Du styr inställningen via en knapp på vänster sida av styret där du enkelt väljer mellan mjuk, mellan eller hård inställning på dämparen.
Intressant att se på de kortare prestandamodellerna är att du nu har ett nytt trehjuligt axelsystem i boggin. Plus uppdaterad fäste i boggin för den bakre dämparen.
Norse eller Explorer som de heter här i Sverige kommer i X utförande i år. Mer ultimat allroundkompatibilitet utlovas.
Intressanta nyheter som Arctic Cat kommer med. Alpha One är den som sticker ut mest och vi kommer med ett expertutlåtande av hur den upplevs redan efter vi kommer hem från vår testkörning i USA som sker i början av mars.
Håll koll på vår youtubekanal också för lite smakbitar. Sök efter Tidningen Snöskoter bara på Youtube.
Mikael Ottosson
|