|
Pressrelease från Ski-Doo: Om drivremsslitage på Ski-Doo Freeride 800R E-TEC
 |
|
Klicka för större bild
|
BRP har mottagit rapporter från återförsäljare och slutkunder angående det snabba slitaget av
drivremmar på vissa Ski-Doo Freeride 800R E-TEC-maskiner.
Om drivremsslitage på Ski-Doo Freeride 800R E-TEC
Med den nya Rotax 800R E-TEC-motorn är denna modell den mest effektfulla och bränsleeffektiva
snöskoter i mountain-segmentet.
För den skandinaviska marknaden har Freeride-modellen dock en annan variatorkalibrering jämfört med modellerna i Nordamerika. Detta har två orsaker: de nordamerikanska modellerna är kalibrerade för användning på hög höjd vilket vid körning på havsnivå (0-1200 m.ö.h.) kan orsaka övervarvning och motorskador med denna inställning.
Förutom en huvudsaklig användning på havsnivå, använder dessutom den skandinaviska kunden
ofta sin Freeride som en all-round-snöskoter vilket bl.a. innebär mycket ledkörning. Med hänsyn till
detta är den europeiska variatorkalibreringen anpassad för mer all-round-körning jämfört med den
nordamerikanska Freeride-modellen som enbart är kalibrerad för djupsnö och hill climbing.
För kunder som huvudsakligen kör sin Freeride i djupsnö och hill climbing rekommenderar vi att de
kontaktar sin återförsäljare för att anpassa kalibreringen till deras specifika användning och körstil.
Återförsäljaren kan i sin tur kontakta BRP vid behov för nödvändig teknisk support för korrekt
variatorinställning och utväxling.
Generellt har mountainmaskiner med höga kammar som körs i djupsnö svårt att uppnå samma
livslängd på drivremmen som sportmaskiner med ledinställningar som körs på led.
BRP jobbar kontinuerligt med att optimera våra produkter och kalibreringar inom alla områden varför
feedback från våra återförsäljare och slutkunder är extra viktigt för oss. Vi kan försäkra er alla om att
varje rapporterat problem tas på största allvar och att alla inblandade jobbar hårt för att göra de bästa
snöskotrarna på marknaden. Och för att ge våra kunder den bästa åkupplevelsen.
Med vänliga hälsningar,
Geir Kristensen
BRP Sweden AB
Teknisk chef, Norden
|