|
YTTERLIGARE EN DÖDSOLYCKA MED SNÖSKOTER
Under årets tre första månader har minst åtta personer dödats och 52 skadats i skoterolyckor, att jämföra med 14 omkomna och 100 skadade under hela förra året, enligt siffror som har tagits fram av Sveriges snöskoterägares riksförbund. Idag omkom en person utanför Malung.
På söndagen omkom ytterligare en person i skoterolycka, denna gång på en sjö utanför Malung. Höga farter, ofta i kombination med sprit, är de vanligaste orsakerna till att något går snett.
Vid söndagsmorgonens olycka på sjön Nissingen väster om Malung omkom en 60-årig man. En 57-årig kvinna fördes till sjukhus med allvarliga skador. Polisen misstänker att olyckan orsakades av att snöskotern körde på en sten på isen och välte.
Under årets tre första månader har minst åtta personer dödats och 52 skadats i skoterolyckor, att jämföra med 14 omkomna och 100 skadade under hela förra året, enligt siffror som har tagits fram av Sveriges snöskoterägares riksförbund (Snofed).
Försök med alkolås
-Det är svårt att säga varför det har skett så många olyckor i år, säger Snofeds ansvarige Karl-Erik Björkén till TT.
Vid de flesta olyckor är sprit, höga farter och dåligt omdöme inblandat.
-Den genomsnittlige personen som omkommer i en skoterolycka är en 40-årig man med 1,71 promille alkohol i blodet. Han kör för fort på en isbelagd sjö, kör omkull och skadar sig så svårt att han avlider, berättar Björkén.
Just nu genomförs ett försök med alkolås på snöskotrar. Det är Nationella Snöskoterrådet, med Vägverket och polisen i spetsen, som har tagit initiativet. Fyra organisationer med anknytning till skoteråkning ska testa alkolås på skotrar för att se hur alkolåset klarar den tuffa miljön på en snöskoter. Bland annat har fem skotrar i Sälen utrustats med alkolås.
Stående i skogen
Det största problemet är att alkolås tar ström från batteriet. Ju kallare det är, desto mer ström går det åt.
-Uppe i norr, när det blir kallare än 15-20 minusgrader, kräver skotern fullt batteri för att starta. Risken är då stor att man blir stående ute i skogen för att alkometern har tagit ström och det kan leda till att förare fryser ihjäl, säger Karl-Erik Björkén.
TT: Varför kör så många skoter alkoholpåverkade?
-Det verkar som om många har inställningen att det inte är så farligt att köra skoter full. Det är bättre att ta skotern än bilen. Och så är det en minimal risk att åka fast för polisen, säger Karl-Erik Björkén.
Källa: TT
|