|
NU HAR DET HETTAT TILL KRING SKOTERLEDERNA I FUNÄSDALEN
 |
|
Bild från Funäsdalens fina ledsystem
|
Det samlade näringslivet i Funäsdalen reagerar nu kraftfullt på störningar från skoteråkare som inte följer områdets regler.
En färsk pressrelase från Funäsdalen så ryter näringsidkarna till:
Flera delar av skoterledsystemet är nu under granskning, där ändringar eller nedläggning kan bli aktuella på grund av att skoteråkare medvetet inte följer reglerna och visar hänsyn mot andra gäster.
Reagerar turistnäringen inte på de synpunkter som kommer in ökar risken för att skoteråkningen blir förbjuden, vilket drabbar både ortsbor och gästande skoteråkare som sköter sig.
”Vi har gemensamt arbetat fram en lösning som gör det möjligt för skoteråkaren att få en fin fjällupplevelse samtidigt som den egna skoteråkningen inte ska störa andra intressenter som naturvård, markägare och övriga gäster i området.
Målsättningen är att erbjuda Europas finaste skoterledssystem. Skoteråkningen är komplex; den är mycket viktig för delar av näringslivet, ortsbefolkningen och gäster – samtidigt som den orsakar stora ”kostnader” när man inte kan acceptera de regler som kompromissats fram för att kunna säkra ett fint skoterledsnät. Nu behöver vi tydligt säga ifrån att vi inte längre accepterar användning av trimpipor och olovlig körning utanför ledsystemet.
För att komma vidare behöver man hitta en kombination av mera kontroller och hårdare straff för de som bryter mot förbuden, kopplat till att erbjuda fler leder för skoteråkarna där störningarna är mindre” säger Anders Blomquist Destination funäsdalen.
Funäsdalen Skoterled AB ansvarar för drift och skötsel av det 45 mil långa skoterledsystemet.
”Vi välkomnar alla skoteråkare som följer regelverket. Det är grunden för att skoteråkningen kan fortsätta i detta intensivt nyttjade fjällområde. De som inte följer reglerna förstör för andra och är därför inte välkomna på våra leder. I grunden handlar det om varje skoteråkares attityd till sin egen körning och respekt för hur det påverkar omgivningen” säger Sven Erik Hammar, ordförande i Funäsdalen Skoterled AB.
Från turistnäringen i övrigt är man tydlig i att busåkningen måste upphöra. ”Våra gäster störs framförallt av ljudet från skotrarna. Trimpiporna är värst eftersom de hörs på väldigt långa avstånd. Olovlig körning utanför lederna och höga hastigheter leder också till problem” säger Anders Östring VD på Ramundbergets Alpina.
Även skoterhandlarna har numera tröttnat på användandet av trimpipor. ”Vi säljer inte skotrar med trimpipor och hädanefter kommer vi inte heller att utföra service eller reparationer på sådana” säger Björn Olsson på Motor och Fritid.
Pelle Norberg på Snökompaniet instämmer tillfullo.
Från markägarsidan vill man också se en uppstramning av efterlevnaden. ”Sen Polisen och Skoterbolaget förstärkte tillsynen har läget förbättrats. Vi efterlyser dock större insikt om problemet hos den lilla klick åkare som ännu inte förstått att deras uppträdande försvårar en utbyggnad av ledsystemet” säger Peter Wagenius, markägare på Flon.
Bakgrund
Som första område i Sverige har det i funäsdalen genomförts en lokalt förankrad lösning för att erbjuda skoteråkning i känslig natur. Lösningen innebär ett avgiftsfinansierat, naturanpassat skoterledssystem, kombinerat med reglering av åkningen vid sidan om lederna. Ledsystemet är planlagt så att störningen för flora och fauna, övriga näringar och skidåkande gäster i området skall bli så liten som möjligt. Skoterlederna är separerade från skidlederna överallt där det är möjligt. Härjedalens kommun har beslutat om ett kommunalt regleringsområde för skotertrafik i västra Härjedalen. Bestämmelserna innebär att all körning vid sidan av skoterleden är förbjuden. Undantagsbestämmelser finns, bl.a. för nyttotrafik. Dessutom finns två särskilda friåkningsområden där det är fritt att åka vid sidan av lederna.
För ytterligare information kontakta
Sven Erik Hammar ordf. Funäsdalen Skoterled AB tel. 070-691 14 52
Anders Blomquist VD Destination funäsdalen tel. 070-394 84 64
|