|
Arctic Cat 2008, på bred front med bl.a Rosa “pantern”
Arctic Cat introducerar i år 19 grundmodeller varav 5 nya, som sedan går att få i olika versioner, vilket totalt ger runt 34 olika maskiner. Av dessa brukar runt hälften hitta till Sverige. Med förra säsongens introduktion av Arctics nya Twin Spar Chassi så behövde man inte vara någon Einstein för att förstå att det skulle breda ut sig på andra modeller under 2008.
Man har inte varit sparsam och fört in Twin Spar chassiet på en specifik motorstorlek, utan har fört in det på bred front i allt från fläktkylt till 4-takt. Syftet är inte bara att det är en nymodighet, utan man vill få in det vridstyvare Twin Spar chassiet i fler maskiner och därigenom få en bättre balans i maskinerna.
En del maskiner har inför 2008 fått sig en total ”makeover” till ny plattform, medan andra har fått sig mindre ansiktslyftningar. Enligt Arctic Cat så skall alla maskiner ha fått en genomgång med förbättrade detaljer i boggien för ökad komfort och som alltid har de även gjort förbättringar på utseende, köregenskaper samt bensinsnålare och vassare motorer. Givetvis har man även ändrat färg och dekalsättning på maskinerna. Man har till och med varit så djärv att en av F6 modellerna har fått rosa färgsättning. Kanske ett sätt att få en ”appeal” till de kvinnliga förarna?
 |
|
Rosa till färgen
|
F-serien samt Jaguar Z1
 |
|
F1000 SnoPro
|
Nyhet i F-serien är att F570 har kommit i det nya chassiet. Resten av serien är sedan tidigare baserad på Twin Spar Chassiet och det konceptet har man självklart valt att fortsätta med. Man har istället satsat på mindre teknikförbättringar.
Nytt på Jaguaren till i år är att den har fått samma utformning på boggien som F-serien.
M-serien samt Crossfire
 |
|
M-serien
|
Den som har sin favorit i det gamla AWS VI -chassit, som bygger upp M- samt Crossfire modellerna, kan lugna ned sig. Dessa finns kvar och har fått sig några ansiktslyft för att fortfarande vara i framkanten inom respektive segment.
Mountainsegmentet har fått sig en sedvanlig viktreduktion, där man karvat runt 4 kg från boggien genom att reducera bl.a. fjädrarna. Lite finurliga har man varit då man har döpt denna förändrade boggie till FLOAT.
Crossfiren har bl.a. fått nya fotsteg som man tagit från M-serien, samt förbättrat framvagnen vilket bl.a. har inneburit en ökad styrvinkel.
T-segment (Touring)
 |
|
TZ1
|
Touring är det segment som har fått de flesta nyheterna till 2008. Den största förändringen är självklart plattformsbytet på majoriteten av modellerna. Segmentet har dessutom fått ett tillskott genom modellerna TZ 1 och T570. Givetvis återfinns även i år den trogna Panthern.
 |
|
Panthern
|
Man kan direkt se att Arctic Cat menar allvar genom sitt aggressiva införande av det nya chassiet, och detta i det segment som är grundpelaren hos de flesta märken.
Utility
 |
|
Bearcat
|
Bearcat har i stort sett bibehållit sin utformning, med både 4-takt utan och med turbomatning. Givetvis återfinns även den 570cc fläktkylda varianten. Man har till i år piffat upp maskinen i en körsbärsröd färg. Otroligt vad lite färg gör.
Exakt vilka maskiner och bestyckningar som kommer till Sverige får vi vänta lite till på att kunna presentera. Men säkert är att de gamla paketen med SnoPro, LXR (LuXurytouring Riders) kommer att finnas kvar.
Sammanfattningsvis kan man säga att det kommer att bli ett intressant år med Arctic Cats maskiner och deras införande av det nya chassiet, samt alla övriga förbättringar som är gjorda till 2008 års modeller.
|