|
SVERIGES RADIO/P1 TAR UPP SNÖSKOTER
"HUR STÅR DET TILL MED SNÖSKOTERKULTUREN I SVERIGE?"
FJÄLLSÄKERHETSRÅDETS UTSPEL OM ATT FÖRBJUDA VISSA SNÖSKOTRAR ÄR EN SAK SOM SKA TAS UPP.
P 1, STUDIO ETT - MISSA INTE!
Sveriges Radio har ett program som ska pejla stämningar i Sverige. SR:s Umeå-redaktion tycks ha uppmärksammat Fjällsäkerhets pressrelease, som väckt starka stämmor inom skotervärlden.
Så här har man påannonserat sitt program:
”Fjällsäkerhetsrådet vill förbjuda dom nya starka värstingskotrarna. Snofed - snöskoterägarnas egen riksorganisation vill inte se något förbud. De tror på den fria åkningen. Hur står det egentligen till med snöskoterkulturen i Sverige? Kl 16.00”
SR:s redaktion har varit i kontakt med oss på skoter och vi har förhoppningsvis kunnat ge tips om rätta personer och rätt bakgrund.
Hur som. Missa inte programmet!
Skulle du inte hitta av det kan du gå in på SR:s webbsida och hitta programmet där.
Här kan du läsa "rådets" release:
Racerskotrar – farliga och onödiga i fjällen
Det finns inget behov av så kallade racerskotrar för allmän eller yrkesmässig snöskoterkörning i fjällen. De bör hänvisas till racerbanor eller särskilda områden, på samma sätt som tävlingsbilar är förbjudna på allmänna vägar. Det skriver Fjällsäkerhetsrådet till regeringen.
Fjällsäkerhetsrådet är en samarbetsorganisation för 18 myndigheter och organisationer, däribland Rikspolisstyrelsen, Naturvårdsverket och Snöskoterägarnas Riksorganisation.
– Vi har alla med stigande oro följt den tekniska utvecklingen av snöskotrar som säljs och används för allmän skotertrafik i svensk terräng. Ansvariga myndigheter måste nu agera och sätta regler för vilken motorstyrka och vilka drivmattor som kan tillåtas i gemensam terräng, säger Ingvar Bingman, ordförande i Fjällsäkerhetsrådet.
Racerskotrarna har starka motorer och drivs av så kallade högkamsmattor.. Därför kan de ta sig fram i områden som tidigare inte var möjliga att färdas i. Polis och naturbevakare har sett skoterspår i branta fjällsluttningar och högalpin terräng där det är uppenbara olycksrisker och risk för att utlösa laviner. Ett antal olyckor och incidenter har inträffat.
– Racerskotrarna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl förarna som andra trafikanter, säger Ingvar Bingman.
Snöskoterleder körs sönder och farliga gupp bildas i spåren när racerskotern accelererar. Det ökar olycksrisken för vanliga skoteråkare. Det blir även markskador när drivmattan vid kraftig acceleration får kontakt med barmarkstäcket. De körs också över delvis öppet vatten.
Fjällsäkerhetsrådets slutsats är att racerskotrarna varken behövs för allmänhetens skoterkörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken. Om någon grupp behöver sådana skotrar i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet.
Fakta: Fjällsäkerhetsrådet består av representanter för Försvarsmakten, Lantmäteriverket, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, SMHI, länsstyrelserna i fjällänen, Civila Fjällräddarna, Friluftsfrämjandet, SLAO, Skidsäkerhetsrådet, SNOFED (Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation), Svenska Turistföreningen, Svenska Samernas Riksförbund, Svenska Bergsguideorganisationen och Svenska Klätterförbundet.
|