|
TUMMEN NER FÖR SKOTERTRAFIK INOM PITEÅ KOMMUN
ALLT FLER KOMMUNER SÄJER JA TILL ATT KANALISERA SNÖSKOTERTRAFIKEN INOM TÄTORTEN. FRÅN BOSTAD TILL NÄRMASTE SKOTERLED.
MEN I PITEÅ GÅR MAN MOT STRÖMMEN OCH SÄTTER TUMMEN NED.
På de flesta håll i Norrbotten har kommunerna ställts sig mycket positiva till att på rätt vis kanalisera skotetrafiken i större orter. Men i Piteå tycks det vara tvärstopp.
Förslaget får tummen ner av både gatukontoret, trafikutskottet och polismyndigheten som alla hänvisar till att skotertrafik längs gator redan i dag är ett problem.
Karl-Erik Björken(jodå, det har som jobbar inom SNOFED också) i Rosvik har i ett medborgarförslag föreslagit att skoterkörning på allmän väg från egna bostadäder till närmaste skoterled ska göras tillåtet på försök. Precis som de flesta andra kommuner nu redan genomförts.
Kommunstyrelsen har ännu inte tagit ställning till förslaget men begärt in yttrande från teknik- och gatukontoret som i sin tur remitterat frågan till bland annat polisen, vägverket, räddningstjänsten och Piteå Skoterklubb. Även trafikutskottets synpunkter har efterfrågats.
Flera olika instanser i kommunen är dock kritiska.
Polismyndigheten konstaterar att polisen får många anmälningar från allmänheten om skoterförare som kör på vägar och inom förbudsområden och eftersom många medborgare anser att detta är ett problem så vore det fel att tillåta skoterkörning på vägarna inom tätorterna.
Roland Dahlquist, ordförande i Piteå Skoterklubb, tycker det är synd att kommunen är så negativ och säger nej direkt.
- Jag kan begripa om man inte är positiv till att rakt av tillåta skoterkörning på allmänna vägar, men man måste kunna titta på konkreta förslag och specifika platser, var det kan vara relevant och var det inte passar, säger han till PT.
Överhuvudtaget efterlyser Roland Dahlquist en attitydsändring hos kommunen vad gäller skotertrafiken.
- Man verkar inte insatt i vilken potential snöskotern har, de styrande måste inse att skotern kommit för att stanna och det är dags att ha med skotertrafiken i samhällsplaneringen, säger Roland Dahlquist.
Man kan tycka att Piteå kommun skulel ta lärdom av de goda erfarenheter man har från andra kommuner, som kanaliserat skotertrafiken i tätområden.
|