|
FINA SKOTERLEDER TAR FORM
Projektet Nordic Snowmobile Center övergår nu till Nordic Area, det officiella namnet och varumärket.
Nordic Area sträcker sig över tre länsgränser och där möts de tre genuina kulturlandskapen Härjedalen, Hälsingland och Dalarna.
Projektet Nordic Snowmobile Center övergår nu till Nordic Area, det officiella namnet och varumärket.
Nordic Area sträcker sig över tre länsgränser och där möts de tre genuina kulturlandskapen Härjedalen, Hälsingland och Dalarna.
Orterna Lillhärdal, Hamra, Los, Tandsjöborg, Noppikoski och Älvdalen ingår i destinationen och här ska snöskoterleden vara spjutspetsen i marknadsföringen men målet är att locka hit turister året om. Affärsidén är unik och ingen annanstans i Europa finns ett sådant här ledsystem.
Projektet heter nu Nordic area, det officiella namnet och varumärket.
- Vi ville ha ett namn som funkar både nationellt och internationellt, dessutom ville vi inte binda upp namnet vid någon årstid som Nordic Snowmobile Center, det är ju en året-runt-destination vi bygger, säger Anders Olsson, projektledare för Nordic area.
Nordic är redan idag ett väletablerat namn i övriga världen och area står för vårt område. Logotypen symboliserar vår destination men kan tolkas på olika vis.
- En jordglob med vägar in i vårt område, länsgränser och självklart skoterleder.
Destinationsnamnet och logotypen är framtaget av Jonas Sahlander på Flex Design i Mora. Det var ett svettigt uppdrag, men han lyckades riktigt bra och bakade in alla våra värden i ett varumärke som ska hålla i många, många år.
Tanken med Nordic area är att bygga upp en turistdestination som kompletterar fjällvärldens utbud.
- Vi har varken fjällanläggningar eller tillgång till havet, men vi har vildmark, natur och kultur som vi nu ska paketera till turistiska upplevelser, säger Anders.
I vinter är ledsystemet färdigbyggt och paketerade resor kommer att säljas. Redan i dag finns ett stort internationellt intresse för Nordic area och snöskoteråkning ska locka hit turister från hela världen.
- Bland mina kontakter med utländska agenter finns det intresse för just skoteråkning, så jag tror absolut på en internationell framgång för projektet, säger Torbjörn Wallin, VD för Orsa Grönklitt som också sitter med i projektets referensgrupp.
Det blir en intensiv sommar för projektet då lederna ska byggas färdigt och paketeringen ska göras. I höst börjar marknadsföringen av Nordic area och snart finns Europas största skotereldorado runt knuten.
www.nordicarea.com
|