|
HYGGLIGA FÖRSÄLJNINGSSIFFROR FÖR SNÖSKOTER I EUROPA
SNÖSKOTERFÖRSÄLJNINGEN ÖKAR I DE FLESTA LÄNDER SOM SÄLJER SNÖSKOTRAR. DOCK INTE SVERIGE,DÄR MAN NOTERAR EN SVAG TILLBAKAGÅNG.LYNX FORTSÄTTER ATT VARA EUROPAS MEST SÅLDA MÄRKE, MEN SKI-DOO OCH POLARIS LIGGER I BAKEN.
Antalet registrerade snöskotrar ökar totalt i Europa. Under mätperioden 1 juli, 2004 till 31 juni, 2005, så såldes närmare 19 000 maskiner, en ökning på 3,2 procent. Skandinavien har givetvis den största delen av detta med 17 400 maskiner.
Finland ökar sin försäljning med 3,6 % fram till 31 juni detta år och den finska marknaden säljer enbart 1700 maskiner färre än vad man gör i Sverige. Tidigare var skillnaden större. Norge ökar med hela 5,4 procent. Sverige då, nja, här backar vi på försäljningen under samma mätperiod med minus 0,7 procent.
Notabelt är att i både Norge och Finland råder betydligt kraftigare restriktioner för att framföra snöskoter, men Finland har ett bra drag på försäljningen. Givetvis tar uthyrning av snöskoter en rejäl del i registreringen.
Skillnaden mellan märkena i respektive land kan skifta.
I Finland är givetvis Lynx störst, men har under denna period haft en stenhård fight med Polaris. Lynx fick 28,2 procent av markanden mot Polaris 27,9. Övriga märken är kraftigt efter, exempelvis har Arctic Cat 8,9 procent.
I Sverige är Ski-Doo mest sålda märke följd av Lynx, Yamaha, Polaris och Arctic Cat.
Europas mest sålda märke är Lynx även denna säsong, men har tappat distansen främst till Ski-Doo och Polaris, som ligger precis i baken på det finska skotermärket.
När vi nämner Europa, så är det den centrala delen. Som finns i var statistisk. Lägger vi in östra Europa, främst då Ryssland, så ökar antalet sålda snöskotrar med åtskilliga tusenmaskiner. Centrala Europa är ingen stor marknad, men har dock ökat sin försäljning under den mätperiod vi visar här.
|