|
ALLT OM LYNX NYA 2006:OR – EN MYCKET LYCKAD SATSNING!
När vi från skoter.se och tidningen Snöskoter satte oss i bilen mot Rovaniemi hade vi inte hört några som helst rykten som kunde avslöja den enorma satsning som Lynx har gjort inför 2006. Enligt Lynx själva är detta det mest omfattande modellprogrammet någonsin.
Många nya modeller bygger på R-evo chassiet.
Här nedan följer en liten sammanfattning på de största nyheterna. En mycket lyckad satsning är det!
X-trim - Crossover
Crossover är ett segment som ständigt tar större och större marknadsandelar och i år har Lynx ett brett stall inom den kategorin, X-trim. 365 cm matta som har 32 mm höga luggar. Man fann sig snabbt tillrätta hos X-trim. Mycket fin balans, bra förarposition och genomtänkta motoralternativ. X-trim finns som en fläktkyld 550, 600 SDI och som toppmodellen hittar vi 800 PowerTek motorn. Lysande!
 |
|
Lynx Yeti V-800
|
Wide Track
Här har de större förändringarna skett i familjen Yeti. Flaggskeppet har blivit större och har numera en 1300 kubik stor 4-taktare. Andra storlekar på Yetin är en mindre 4-taktare. 800 cc och en 600 SDI. 1300: an har marknadens största och mest vridstarka motor. Det härliga mullret skvallrar om effekten som ligger på 102 hästar. Man glider utan problem fram på leden. Tyst och kraftfullt.
Den mindre 800:an är mer den givna arbetsmaskinen i serien. Den nya 4-tec motorn levererar 65 hästar. Mjuk och tyst, kan man bäst förklara känslan man får när man sitter på den.
Den upplevs som lättare än sin storebror. Den mindre motorn känns inte för liten utan kanske mera naturlig om man vill ha en något smidigare maskin i skogen. Men jag uppmanar alla att någon gång prova storebror Yeti bara för att få uppleva den härliga kraft som 1300:an har.
En 600 SDI version finns numera också. Mer sport, nästan som en renodlad Touring.
Intressant var att det var minus 30 grader på morgonen, och 4-taktarna startade utan problem!
Sport
 |
|
Rave 550
|
Sportsidan är Ravesidan. Här har dom förädlat R-evo chassiet och har vinklat in chassiet så att bandtunneln blir smalare upptill och på så sätt blir maskinerna enklare att köras aktivt genom att sidoförflyttningarna går fortare.
Sittdynan har blivit smalare och högre och är numera justerbar 5 cm i längdled.
Bränsletanken kommer från RAVE 440 och är därmed smalare och mera burkvänlig.
Styret har höjts, instrumenteringen har utökats med en elektrisk bränslemätare. Rave 800 RC PowerTek och Rave 600 RC 600 SDI har racingstötdämpare med clickerfunktion på samtliga positioner.
Dom har en fin finish och grafiskt är dom en hit. De ser brutala ut! Dom utstrålar självsäkerhet och potens, man vill helt enkelt ha, för dom levererar också körglädje och kvalitetskänsla.
 |
|
Adventure
|
Touring = Adventure.
Även dessa är uppbyggda runt R-evo chassiet med framflyttade positioner för både förare och passagerare. Sätet är av modulartyp och det betyder att man kan variera dynan genom att alternativt ta bort eller lägga till. Om man vill ha en tredje sittplats eller om man vill ha mer lastutrymme kan man ta bort den bakre delen av sätet. Adventure finns att få i tre motoralternativ, 600 SDI, 600 och 550F. (600:an är i det klassiska chassiet).
Toppmodellen med 600 SDI motorn har också fått den utökade instrumenteringen som visar bränslemängd, yttertemperatur, tid, tidtagning och kalender.
Även här måste man ta av hatten för Lynx ingenjörer, de har lyckats mycket bra! Man sitter bra som förare och som passagerare. Chassiet fungerar bra och förmedlar allt som skall till föraren på ett bra sätt.
Slutligen vill jag säga att Lynx satsning är mycket lyckad och nu ligger de finska i topp!
Vi kommer att skriva djupgående tester i tidningen Snöskoter till hösten.
Mikael Ottoson
 |
|
X-Trim 800 PowerTek
|
Lynx model program 2006:
Sport
Rave 800 RC PowerTek
Rave 600 SDI
Rave 440
Rave 550
X-trim 800 PowerTek
X-trim 600 SDI
X-trim 550
Touring
Adventure 600 SDI
Adventure 600
Adventure 550
Ranger 600
Safari 400
Widetrack
Yeti V-1300
Yeti V-800
Yeti 600 SDI
ST 600
ST 550
6900
Light Utility
Ranger 550
Forest Fox
 
|