|
SKI-DOO:S LÄTTA FLOTTA
 |
|
Ski-Doo Freestyle i aktion.En av av många 2006-modeller som kommer till Sverige till nästa år.
Foto: Tidningen Snöskoter.
|
Här kommer Ski-doo med två lätta intressanta maskiner. Det är Freestyle och Tundra. Dessa två bygger på den redan nu berömda chassiedesignen REV.
Här kommer Ski-doo med två lätta intressanta maskiner. Det är Freestyle och Tundra. Dessa två bygger på den redan nu berömda chassiedesignen REV.
Båda maskinerna har en motor på 300 cc. Sedan skiljer en del vad gäller dämparval och fjädringsväg dessa två små emellan. Mattan är det största skillnaden mellan de två. Freestylen har en mattlängd på 307 cm medan Tundrans matta är på 345 cm. Mattbredden är i båda fallen 38 cm.
 |
|
Ski-Doo:s nya Tundra.
Foto: Tidningen Snöskoter
|
Toppfarten på ekipagen kan man räkna ligger bortåt 70 – 80 km. De är ena hejare på att ta sig fram i trånga utrymmen. Snabba att svänga och smidiga att köra. Det går med lätthet att vinkla, vrida, bända de dit man vill. Lågt marktryck har de också. När vi drog fram med de på packat underlag var det just så pass man kunde skönja mattribbornas avtryck i snön. Ena rackare att klättra med. Helt imponerande där de brummande tog sig uppför stora tvära 45 gradiga långa motlut utan att svikta. Där var det större maskiner som fick arbeta ordentligt för att bestå samma prov. Men med dess flytförmåga och utväxling drar den segt och envist som en mulåsna sig uppåt och uppåt. Det här som kommer att vara en prisbillig maskin borde man kunna titta in i framtiden med att säga att det bör finnas flera intressanta kundgrupper som faller för dessa maskiner. Här har vi fritidsfolket som vill ha ytterligare en maskin som är lätt, enkel och smidigt att ta sig ner till fiskesjön med, de som vill ha den i sitt arbete på grund av dess lätthet och smidighet och varför inte de som vill ha ytterligare en prisbillig maskin till familjeflottan. Det ar faktiskt så att ju mer man körde den ju mer trivsam blev maskinen.
LÄS MER I KOMMANDE NUMMER AV TIDNINGEN SNÖSKOTER!
|