|
YAMAHAS VIKING BLIR FYRTAKTARE!
 |
|
Yamaha Viking får nu fyrtaktsmotor.
Vi har provkört.
Foto: Tidningen Snöskoter
|
YAMAHAS MEST SÅLDA MASKIN - VIKINGEN - NU MED FYRTAKTSMOTOR.
Nu har alla Vikingfans fått en verklig fyrtakts-arbetshäst. Det är en helt igenom ny maskin. Motorupphängningen är från RX-RS-serien, som finns för Yamahas andra fyrtaktare. Kraftkällan är en Genesis 120 motor på tre cylindrar. Här finns det då 120 hkr at ta dig ut på arbetsuppdrag eller för fritidsaktiviteter. Motorn är faktiskt häftig och ger en mycket god acceleration med tanke på de många kilon den har att skrämma iväg.
Grundkonceptet i design och konstruktion har grunddrag från gamla Vikingen, stor, robuste men också en tung skoter.
Ny framvagn med A-armar. En RIP SAW matta för att ge allra bästa framkomlighet. Den är 396 cm lång och har den bastanta bredden på 51 cm med 32 mm höga kammar. Den har som sin föregångare ett öppet stor stuvningsutrymme där bak. Dessutom finns ett mindre utrymme under förarplatsen. På var sin sida på huvpanelen strax ovanför fotholkarna finns en liten stugningsväska. Likaså på handtaget finns det ett litet förvaringsutrymme. Styret har också mountainhandtag så man har något att greppa i när man kör skrå. Utblåsningen är nu dragen längst bak och mynnar ut över mattan. Med den här motorn säger man från tillverkarhåll att den har en låg bränsleförbrukning så den skall vara plånboksvänlig på det området.
I NÄSTA NUMMER AV TIDNINGEN SNÖSKOTER KAN DU LÄSA MER OM 2006-MODELLERNA!
|