Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Tisdagen den 20:e maj 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15309  
  Antal nyheter: 5838  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 19801 st  
  Igår: 52530 st  
  Denna månad:
1074736 st
 
  Föreg. månad:
1671726 st
 
  Totalt: 108921317 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. kent
2. micke666
3. sunnne
4. RHG
5. FrankJScott
6. TheOne
7. Swarte
8. Herbert
9. allimac32
10. Alpinemadness
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > NUMMER 2-2005 UTE NU!
 

NUMMER 2-2005 UTE NU!
Helt enkelt den BÄSTA skotertidningen
UTE NU!

Kila iväg till kiosken nu och skaffa det senaste nummret som innehåller mycket skoj som en ingående test på Polaris RMK 900 50th och en First ride av Lynx 6900.

Plus mycket mera!

Prenumerera så kommer tidningen till dig!
260:-/6 nummer. Enkelt, billigt och bra!



YAMAHA 2006 FÖRSTA BILDERNA!
Yamaha 2006

Se fler bilder i tidningen!

Modellöversikt
Modellfloran på den svenska skotermarknaden är bred. Du kan välja på inte mindre än 89 modeller. Från minstingen, på 120 kubik, upp till rejäla arbetsmaskiner med stabila drivmattor i snön. Det finns en skoter för alla önskemål.

25 år med snöskoter i söder!
Företaget H E-Motor i Frövi AB startades hösten 1979 av Hans Eriksson. Hasse är väl lika känd som ”Foppa” Forsberg, fast i skoterkretsar och då i södra delarna av skoter-Sverige. Vi har hälsat på hos HE Motor i Frövi.

SKI-DOO I TOPP FÖR FÖRSTA GÅNGEN SEDAN 1970-TALET
Det har tagit över 25 år (!). Men nu är äntligen Ski-Doo det mest sålda snöskotermärket. När den senaste registreringsstatistiken blev klar, dvs. till och med januari månad så tar det kanadensiska märket en klar ledning och har nästan 25 procent av marknaden. Trots strul med snö på många håll så är den totala siffran för hela branschen fem procent bättre än förra året.

FULL FART PÅ FÖRARBEVISUTBILDNING
Förarbevisutbildningen pågår med stor intensivitet runt om i landet hos klubbar, i utbildningsorganisationers regi, på skolar och i bilskolors regi.

RÖR INTE SKOTERTRAFIKEN –ENIGA LÄNSSTYRELSER!
Regeringen har gett Länsstyrelserna i fjällänen i uppdrag att redovisa ytterligare skoterregleringsområden. Vid vår undersökning kan vi berätta att alla län tycks ha samma uppfattning. Det räcker med det som nu finns, är svaret till Regeringen. Det är i Västerbotten som det mest har hettat till(se artikel här invid)..

Som en Iller far Illern fram
Ja, faktiskt för i Bygdsiljums skoterklubb har man skaffat sig en pistmaskin som just bär modellnamnet Illern. Klubben som har dryga 7 mil leder har som så många andra klubbar preparerat de med hjälp av skoter med sladd.

DEN DRIVANDE KRAFTEN
Att överföra motorns vridmoment till drivbandet är den tuffa uppgiften som snöskoterns drivhjul skall klara av. Monterade på drivaxeln skall de greppa tag i drivbandet på något vis och driva snöskotern framåt eller bakåt. Tekniskt sett har egentligen ingenting hänt sedan den första snöskotern tillverkades 1924 utan bara nyanser av samma teknik.

MINITEST: VIBRATIONERNA MINSKADE MED ISO VIBE
Grip N Rip Racing, i den lilla amerikanska staten Maine, bygger intressanta produkter till bland annat snöskotrar och ATV-maskiner.

[ TESTER ]

TEST: SKI-DOO SUMMIT 550

Så har då hela Ski-Doo Summit-programmet krupit i REV-kläderna. För den lilla Summit 550 blev det ett lyft. Liten, lätt och med ett modernt utseende samt en körställning som känns rätt för lössnökörning gör den till ett förnuftigt val för den som behöver göra egna spår ibland. Att den sedan har ett ekonomisk tilltalande pris gör inte saken sämre. Ändå har modellen haft svårt att nå ut till kunderna då de lätt tittar och drömmer sig bort på de motorstarkare Summit-modellerna. Ta gärna en extra titt på Summit 550 nästa gång. Ni kommer att upptäcka en pigg liten klättrare.

TEST: LYNX RANGER 550
Lynx Ranger 550 är enligt Lynx själva en bruksmaskin, men jag sticker fram hakan och kallar den för en touring med stora bruksambitioner. Den upplevs som robust och oöm utan att för den delen mista allt för mycket när det gäller bekvämlighet.

TEST: ARCTIC CAT SABERCAT 700 EFI EXT
Vissa skoterentusiaster önskar en snabb, sportig och lättkörd skoter, andra vill ha en kraftfull motor men med mattlängd så det går ta sig fram över vidderna utanför preparerade leder. Där slits många skoterköpare i valet mellan den ena eller den andra typen. Nu har Arctic Cat löst problemet med sin Sabercat 700 EFI EXT. Här får du både en sportmotor i ett chassie med långmatta. Tuta och kör både på och utanför leden med glädje och iver. Du är mer än överraskad över dess egenskaper.

TEST: POLARIS RMK 900 IQ 50TH
Grymt bett!

Nu har Polaris tagit ett stort steg i rätt riktning. Med sitt nya chassi, som idag finns på två modeller, spår jag att Polaris kommer att gå en trevlig framtid till mötes. De har lyckats skapa en modell som har fler nyheter och finesser än en victorinox fällkniv och allt är fokuserat kring föraren, samt hans köregenskaper.

TEST: POLARIS 800 EDGE TOURING
Touringmaskiner är egentligen den ultimata maskinen för den genomsnittlige brukaren av skotrar. Att kunna åka ut med den efter led, att köra i ospårad terräng., att kunna ha en dragare när man vill ta packninge med i kälken, att ta pulka med familjen ut till något trevlig ställe, ja då är det en touringskoter som gäller. Vill man dessutom köra snabbt med den ges den möjligheten också med tanke på de motorstyrkor maskinerna kan prestera i dag.

FIRST RIDE: LYNX 6900
Lynx 6900 är ensam i sitt marknadssegment och den enda konkurrenten finns faktiskt inom BRP-familjen och då i systermodellen Ski-Doo Alpine IV. Alpine säljs inte i Sverige så här kan Lynx härja fritt. Nu är inte marknaden så stor för den här typen av maskin utan målgruppen för den här modellen är de som vill dra fram virke ur skogen, sportklubbar eller slalomanläggningar som vill ha ett riktigt arbetsfordon vintertid.

FIRST RIDE: POLARIS 700 RMK 151”
Polaris RMK-serie har fått mycket god kritik i USA genom åren. De duktigt klättrande maskinerna är mycket omtyckta hos dem som försöker besegra branterna och den djupa snön i Klippiga bergen. Det gamla RMK-chassit, som länge ansetts som ett av de bästa bergsklättrarchassierna, sjunger nu på sista versen och blir med stor säkerhet ersatt av det nya IQ RMK chassit. Att modellen nu nått slutet av sin produktcykel innebär att alla barnsjukdomar är borta vilket gör RMK 700 till ett pålitligt och prestandamässigt bra köp.



[ RACING ]

FRANK ANDERSSON KÖR BACK-SM MED YAMAHA

Brottaren Frank Andersson blir sannerligen ett friskt affischnamn för skotersporten. Den stadige världsmästaren kommer att åka backe med en Yamaha och bakom ligger Yamaha Center i Östersund. - Ska bli kul och är fin PR, säger Frank till Snöskotertidningen. Men jag ska sikta på finalen.

Ingen 4-takt
NEJ, DET BLEV NOBBEN FRÅN FIM. DET INTERNATIONELLA FÖRBUNDET SÄTTER STOPP FÖR YAMAHA OCH DERAS FYRTAKTARE. DET BETYDER ATT FREDRIK GRANBERG INTE FÅR STARTA I VM I SKOTERCROSS.

EAGLE RIVER - EN HET AMERIKANSK STOLT SKOTERTÄVLING
Tidigare var Eagle River det absolut hetaste man kan tänka sig inom skotervärlden. Rundbanetävlingarna på den klassiska banan har vissa år dragit kring 50 000 tittare. I år var det dags igen och tidningen Snöskoters amerikanske korrespondent J.S Decker fanns på plats och berättar om denna klassiska skotertävling.

DE ETABLERADE ÅKARNA DOMINERAR PRO-SM
Upptakten av årets PRO-klasser, dvs. de snabba maskinerna i 800 och 440 blev hyfsad. Älvsbyn startade upp serien på sin nya bana. De etablerade fortåkarna håller stilen och dominerar eftertryckligt PRO 800-klassen.

KIRUNA FÖRST UTE!
DET KOM KRING 80-TALET FÖRARE OCH KÖRDE SM-KVALET, DET FÖRSTA, FÖR NORRA GRUPPEN. ARRANGÖRSKLUBBEN VAR KIRUNA MK . MATTIAS JOHANSSON, ÄLVSBYN VINNER UNGDOM 380 OCH MARTIN NORLUND, GARGNÄS TOPPAR SPORT 600.

Fort i E-son backe
Bra backtävling och mycket folk när Skellefteå MS körde uppför Vitberget och E-SON BACKCUP! Mikael Nordvall Lynx Infjärdens Racing segrade i en spännande final mot favoriten Johan Westerlund.

Sveriges sydligaste skotercrossbana!
Tuffa race och höga hopp i Hunflen Snow-X. Det kom cirka 100 förare till start på den enda snöfläcken i hela Mellansverige…. Med snökanoner och lastbil byggdes en bana av hög kvalité. ”Lenkosnowcup” blev mot alla odds en lyckad tävling, med många bra heat att beskåda. Mycket publik och en enorm naturlig läktare så att alla kunde se banan!

”IQ test” gav blodsmak i munnen!
Vår Ted Honkola, duktigt på att styra snabba quadmaskiner, gav sig på en hisnade första resa med Johan Eriksson snabba Polaris IQ. Testa sin IQ är något man kanske borde gjort innan man testade IQ 440 från Polaris. Vi fick följa med Polarishandlarna från södra Sverige för testkörning av Polaris alla skotrar 2005 hos Gyllenebockens skoterhotell i Funäsdalen.

NYTT REKORD AV GRANBERG
Kent Halvarsson i Åkersjön är en skoterentusiast i kubik. Snöskoters Julafton är något av en institution för alla skotervänner. I år var det dessutom klassat som SM i Dragracing. Kring 1000 glada tittade på och ett startfält på ca 75 dragracingförare (vem som sa att sporten var död?). Christer Granberg från Vindeln i Västerbotten tryckte till med sin busvassa lustgasladdade Yamaha RX 1 och satte nytt rekord. Givetvis i värstingklassen Open Fuel 1000!

Prenumerera här



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se