Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 29:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 119767 st  
  Igår: 101559 st  
  Denna månad:
986381 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 86096603 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > YAMAHA 2005 - ALLA MED 4-TAKT!
 

YAMAHA 2005 - ALLA MED 4-TAKT!
NU LADDAR YAMAHA!
Yamahas nya 4-takts RS Rage!

YAMAHAS HELA PROGRAM (UTOM VIKINGEN)NU MED FYRTAKT!
FLERA NYA SPÄNNADE SPORTMASKINER SLÄPPS. LÄS HÄR OM YAMAHAS ALLA 2005 MODELLER.

Nu tar Yamaha steget fullt ut till 4-taktare
Häromåret när RX-1:n pressvisades var det säkert ingen som hade trott på att en fyrtaktsskoter skulle vara i faggorna.
Att man till i år upprepar detta med fyrtaktare och med en helt ny motor överraskar lika mycket. Nu en trecylindrig på 973 cm3.
RX-1 i aktion

Två olika 4-takts grundmodeller
Nu står där två fyrtaktsmotorer på Yamahas visningspodie.
Först är det RX-1: ans som fått många nya förbättringar. Främst är det på viktområdet där man bantat dryga 13,5 kilo på totalvikten. Maskinen har också försetts med en helt ny boggie som bara finns i den maskinen och helt anpassats till att svara mot vad en avancerad åkare önskar sig i ett sånt chassie. Den nya supereffektiva boggien är bara den 6,5 kg lättare än sin föregångare.

Bara 4-taktare numera
Yamaha väljer att förse hela sin modellflotta med 4-taktsmotorer redan till 2005:års modell. Ja, vi säger hela flottan men en återstår med tvåtaktsmotor än så länge och det är Vikingen. Med siktet inställt på framtiden där myndighetskraven på mindre utsläpp m.m. blir skarpare vare år som går, väljer Yamaha att redan nu övergå helt till 4-taktare.
Den ger lägre emission, luktar mindre, ger mindre rök från sig, har lägre ljud, låg oljeförbrukning och framförallt lägre bränsleförbrukning.
973 kubik

Ny 3-cylindrig motor
Nu har man tagit fram en helt ny trecylindrig DOCH motor på 973 cm3. Genom att maxvarven stannar upp vid omkring 8 600 behöver man inte någon reduceringsväxel för anslutning av variator utan den kan sättas fast direkt på utgående axel. Det här spara också vikt, som alla tillverkare är ute efter år efter år. Motorn har man också försett med balansaxel för att få en vibrationsfri gång.
För att få så låg tyngdpunkt som möjligt har motorn tippas ytterligare 7 0 i jämförelse med RX-1: an och ligger nu i 37 0:s vinkel.
Den här trecylindriga motorn finns i samtliga modeller som fått beteckningen RS före sitt modellmärke. Det gäller då alla utom RX-1: an som har kvar sin fyrcylindriga.

Här är Yamahas modellprogram
RS Mountain i djupsnön

RS Mountain

Fin lättbalanserad, härlig motorrespons kort sagt ruggigt bra mountainmaskin.
Den har en 384 cm matta med 51 mm höga ripsaw-kammar.

RS Vector ER
Mycket rolig ledracer med fina, följsamma egenskaper.
Enligt Yamaha själva väger den lika mycket som SXViper i fjol



Vector ER

RS Rage
Yamahas crossovermaskin med den trecylindriga motorn är en verkligt hit från Yamaha. Den har fått en 346 cm ny matta

RS Venture
Äntligen har Venturen uppdaterats till 4-takt och summan blir en mycket trevlig ledmaskin, som vi fastnade för.



RS Venture TF
En Venture för den verkliga turåkaren. Den har egenskaper för att vara en bra ledmaskin men även än bra snömaskin. Genom flipup-konstruktionen kan du backa nära nog ”hur långt som helst”.

Venture TF

RX 1
I år har den blivit än vassare och mer bekväm med ”Remote adjuster” som gör att du ställer in boggifjädringen där du sitter och åker. Med ett litet vred som sitter vid vänster fot på bandtunneln gör du justeringen, som vi lovar att den ger verklig utslagskraft på den nya monofjädringsboggien
Den här skotern har man lyckats att göra hela 13, 5 kilo lättare till 2005: års modell genom att använda sig av magnesium eller titanium i flera detaljer i ställer för som tidigare aluminium..

Viking
Var inte med i presentationen.

Mer om maskinerna kan du läsa i kommande nummer av SKOTER

RS Venture



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se