Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Onsdagen den 22:e maj 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5820  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 40144 st  
  Igår: 91377 st  
  Denna månad:
1646552 st
 
  Föreg. månad:
1053573 st
 
  Totalt: 87810347 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > ROGER GASAR RAKT FRAM
 

ROGER GASAR RAKT FRAM

EN NY TREVLIG RAPPORT FRÅN DRAGRACING-NM SOM GICK I FINLAND. SETT UR EN SVENSK TÄVLINGSFÖRARE SIDA.

"Nordiskt mästerskap i dragracing hölls i finska Karigasniemi, orten ligger långt norrut i Finland,
precis på gränsen till Norge. Det svenska tappra som skulle försvara de blågula färgerna bestod av 11 personer.
Väl på plats besiktigades maskinerna in, därefter hade förarna gott om tid på sig att kolla in dragracingbanorna.
På varje bana fanns det två startmattor m.a.o. fanns det relativt stora valmöjligheter att göra för att få till en perfekt start. Det som vi svenskar också kunde konstatera var att dessa mattor inte höll svenskstandard, nåväl inte
så mycket att göra åt, åtminstone var det lika för alla.
Efter besiktningen stod det träning på programmet, ingen från Sverige är van vid någon träning på tävlingsdagen. Dessutom står det i reglementet att ingen träning får försigkomna på tävlingsbanorna, detta hade finnarna löst på ett finurligt sätt, de hade helt enkelt lagt ut en startmatta vid sidan om själva tävlingsbanorna. På så sätt kunde man prova på starter och få en känsla för föret. Alla svenskar verkade lite skeptiska inför denna träning men när väl träningsrundan kom igång tror jag att alla i laget gjorde minst en provstart. Inte så dum idé det där med träning när allting kom omkring.
När väl själva tävlingen kom igång började det duggregnet, typiskt...
I tre klasser skulle nordiska mästare utses stock 600, stock 800 och open modified 1000. Utöver det kördes en uppvisningsklass för maskiner med upptill 1500 cc, huvvaligen säger jag.
Tävlingen skulle genomföras enligt svenska regler, först två kval, sedan eliminering och bästa tid i kval eller i repan före får välja bana. Först ut med kvalkörningen var 600 sedan 800 och sist värstingmaskinerna.
Roger Jonsson körandes en Skidoo Rev 600 i stock 600 slog till med en kanontid i kvalen, endast 5 hundradelar från svenska rekordet. Christina Blomqvist Yamaha SRX 700 i stock 800 och Patrik Eriksson O.M 1000 med sin crank shop försedda maskin satte också fina tider, överlag hade alla svenskar bra tider. Men som det ska vara när nordiska eliten möts är konkurrensen stenhård.
Innan elimineringen startade fanns det tid för ytterligare justeringar av maskinerna. I elimineringen kördes samma ordningen som i kvalkörningen alltså 600 först osv.
När de första piloterna i 600:a hade åkt slogs allas pannor i djupa veck, tiderna var helt plötsligt mycket sämre än i kvalet. Allt ifrån en halv till en sekund, detta är som vi vet en evighet inom dragracing. Alla klasser hade mycket sämre tider.
Nu var goda råd dyra, skulle man justera om maskinen eller åka som förut? En annan nyhet för de blågula var att den som hade bäst tid inte fick välja bana utan blev hänvisad en bana, detta skapade stor irritation bland svenskarna. Finnarna förklarade detta med att deras datasystem inte klarade av att man valde banor hur som helst, helkonstigt tycker jag.

Efter halva tävlingen hade gått kom förklaringen till de konstiga tiderna, finnarna hade lagt ihop körtid med reaktionstid och pro start tiden. Pro start tiden är den tid det tar från att de gula lamporna tänds till att de gröna tänds, denna "fördröjning" är 0,4 sek. Helkorkat att redovisa tiden i kvalet på ett sätt och tiden i elimineringen på ett annat. De tider som hade varit dåliga var inte alls så tokiga i alla fall, men det var en klen tröst nu när flera förare hade blivit "bortdribblade" dels med konstig tidsredovisningen men även av nackdelen att inte få välja bana.
I 600:a klassen gick det bra för Ingegärd Åneskog, hon gick hela vägen till final men fick nöja sig med en silvermedalj efter en lite sämre start. Bäst i 800:a klassen blev Bjarne Hägglund med en 5:e plats.

Dagens dramatik utspelades i O.M 1000. Patrik Eriksson fick möta Tommy Junggren i final, helsvenskt med andra ord. Tommy fick till en bättre start och höll ledningen ända in i mål. Tommy Junggren nordisk mästare 2003 och silver till Patrik Eriksson i värstingklassen.
Efter prisutdelning och tillhörande fotografering väntade hemresan, en väldigt lång hemresa för vissa..."

Bakom pennan Roger Jonsson, som också gasade och såg till att hinna med kameran.



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se