Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Fredagen den 29:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15288  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 12246 st  
  Igår: 29109 st  
  Denna månad:
616760 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 85093986 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Tre storheter ställs mot varandra!
 

Tre storheter ställs mot varandra!

Tre aktuella Crossover/Utility modeller ställs mot varandra:
- Lynx Commander GT 900 ACE Turbo
- Polaris 800 Titan Adventure 155
- Ski-Doo Expedition Xtreme 850 E-TEC
Vilka för- och nackdelar har de och hur står dom sig mot varandra?

Extrem Crossover/Utility, ett segment som lägger tyngd på praktiska lösningar, maskiner där kravet ligger på att ha en mångsidighet med styrkor inom många områden. I följande sidor kommer vi att göra en djupdykning inom just detta ämne, en genomgång med tre olika maskiner som representerar sitt eget märke. Vår tanke är inte att rangordna dem, det kommer mellan raderna att bli upp till er läsare, vårt mål är att lyfta fram enskilda styrkor och svagheter. Häng med och kika hur det ser ut när vi ställer tre olika skotrar inom segmentet mot varandra.

Annons:



Lynx Commander GT 900 ACE Turbo
Innan vi kör igång med detaljerna så lite funfacts gällande Commander. Att modellen varit med ett tag vittnar inte minst om det faktum att det tillverkats mer än 19000 av modellen. Detta motsvarar en höjd av 16860 meter av staplade transportkollin som de levereras i. Det är dessutom 1860 meter högre än vad finska flygvapnets F/A-18 Hornet har som officiell, maximal flyghöjd. När man nu når nya höjder så är det även dags att förnya konceptet en del för att inte halka efter konkurrenterna både externt och inom den egna BRP koncernen.

Häftigt med 59kg lastkapacitet
Vid första anblicken ser man att Commandern är tillverkad för att kunna lasta mycket på. Vid andra anblicken inser man hur mycket, 59 kg skall bakänden tåla.

Bredden gör lite motstånd i lössnön
Svänger vi av leden kommer man att önska sig lite mer. Den viktfördelning på 50/50 som man tagit fram får inte samma genomslag som man önskat sig. Detta beror i stort på bredden på drivbandet och bredden mellan skidorna som gör att maskinen strävar mot backen.


Polaris 800 Titan Adventure 155
Titan har sin grund inom äventyr, genom olika tillbehör får man som ägare möjlighet att driva fram genom vinterlandskapet med sin egen personliga skepnad av maskinen. Ena dagen kanske man vill förlita sig på smidighet, följande morgon blir det en tur med dubbeldyna och sedan avslutar man med ett kvällspass i skogsarbetets anda. Möjligheterna är oändliga.

Som ledmaskin
Motorn känns pigg, det finns ett bra drag i början av accelerationen som sedan planar ut och det finns genom hela registret en stabil gång helt utan nervositet. Vi har sett 850 Patriot motorn i flertalet av Polaris modeller men Titan Adventure har 800 Cleanfire, något som räcker gott och väl för dess ändamål.

Som terrängmaskin
Den breda mattan ger direkt ett bättre flyt på snön men Titan har inte bara styrka i att glida fram i ospårad terräng, den kan även forcera sig fram med motorstyrka och teknisk körning. Visst, det är inte en RMK men det finns en viss känsla plockad ur djupsnömaskinerna.


Ski-Doo Expedition Xtreme 850 E-TEC
Inför det här året får äntligen Expedition modellerna utvecklas till det nya Gen4 widebody chassiet. På Xtreme modellen så får du också 850 motorn för att verkligen ge den här utility maskinen lite klipp under huven. Med de förändringen har den blivit snabbare, smalare och extremare än tidigare modeller. Med många nya uppdateringar på en gammal klassiker så finns det mycket att gå igenom så vi börjar direkt.

Ledkörning
Det här är en bred maskin med en argsint motor, variatorerna är dock inte lika aggressivt ställda som på en Summit eller Freeride. Den har ändå tillräckligt snabb utväxling, inom några sekunder susar träden snabbt förbi dig. En liten ruta och några handtagsskydd är det enda som skyddar mot den kylande vinden som viner förbi dig, men det räcker till för att hålla dig varm under längre turer. Den breda sitsen gör att du sitsen gör att du sitter bekvämt hela tiden men ger dig också möjlighet att ge bra input på maskinen med kroppen.

Läs hela artikeln i Tidningen Snöskoter 5-19, digitalt, efterbeställ eller köp i kiosk. Prenumerera för att få tidningen direkt i brevlådan till ett rövarbilligt pris.

Köp lösnummer i kiosk: KÖPSTÄLLEN FINNS HÄR!

Få tidningen direkt hem i brevlådan: PRENUMERERA!

Digitaltidning
För dig som gillar att läsa din tidning i telefonen eller surfplattan med våra mervärden

Läs mer om vad tidningen innehåller:Allt som finns i tidningen

Följs oss på Youtube: Tidningen Snöskoter

Följ oss på Facebook: @tidningensnoskoter
Följ oss på Instagram: tidningen_snoskoter










» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se