Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Lördagen den 20:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5818  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 26454 st  
  Igår: 35578 st  
  Denna månad:
498964 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85609186 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > CRILLE SALEMARK TESTKÖR HÄFTIG RALLYCROSSBIL
 

CRILLE SALEMARK TESTKÖR HÄFTIG RALLYCROSSBIL
Thomas Rådström t.v. tillsammans med Crille Salemark.

Thomas Rådström, som tävlat som fabriksförare i rallycross-VM med framgång, har numera varvat in sig på rallycross.
Nu har skoteresset Crille Salemark testkört "skoter-Rådis" tävlingsbil.
Det kan bli ett internationellt tvåmannastall i framtiden med Salemark och Rådström bakom var sin ratt.
Skoter.se var med när duon testkörde en 550 hästars rallycrossmaskin.

Tycke tycks ha uppstått mellan rally- och rallycrosstjärnan Thomas Rådström och skoterföraren Crille Salemark.
Thomas som varit en av världens främsta rallyförare har numera fokuserat sina tävlingsambitioner på att styra med sin rallycrossbil.
Rådström, bosatt i Umeå, jobbar intensivt just nu på att hitta en lösning med att bygga upp ett tvåbilstall för att köra i EM-serien 2010. En kostsam och omfattande satsning. Där budgeten ligger på ca fem miljoner per år och ska sträcka sig över tre år.
Det är inga billiga saker som sitter i en rallycrossbil, "bara" en växellåda kostar dryga 250 000 kronor och det behövs några stycken.
-Det var inte helt fel det här, säger Crille Salemark.

Och det är här som Crille Salemark, USA proffs på snöskoter, kommer in i bilden.
Salemark, har kört folkrace vid sidan av sin framgångsrika karriär på skoter, men också smakat på rallycross och givetvis är han taggad att styra en bil i den här dimensionen.
Vi på skoter.se fick vara med, som enda media, när de både möttes i Thomas rallycrossbil, som styrdes på en isbana.
Rådström gjorde i vintras ett plötsligt inhopp i SM i isracing med sin Hyundai-rallycrossbil, med ca 550 hästar, och vann det första SM- heatet överlägset, medan han i det andra fick se sin turbo lämna in.
- Det var ett fruktansvärd drag tack vare långnabben i däcken och motorn fick mata fullt och en slang sprack helt enkelt sönder i andra heatet, menade Thomas, som säger att detta med långnabb på is och fyrhjulsdrift och massor med hästar är det häftigaste i motorväg man kan tänka sig.Det biter bettdligt bättre än när man kör på asfalt.
- En Formel 1 bil skulle inte hänga med i axet de första 100 metrarna, menar Thomas.
Rådström har under en tid sneglat på att köra en full EM-serie. Vilket kräver mycket resurser, men med sina goda internationella kontaker, sedan åren i topp som rallystjärna, så är det givetvis lättare att öppna dörrar.
Thomas har gjort seriösa inhopp i rallycrossens värstingklass och fått blodad tand efgter fina insatser.

Tanken är att driva ett två bilstall och det är här som Salemark Jr kommer in i bilden. Rådström är skoterfans i kubik och har följt Salemarks framfart med respekt.
Rådström har ju också kallats för Skoter-Rådis, och lagt många skotermil bakom sig. Så de här fratglada trivs bra tillsammans.
Salemark Jr tävlar ju som bekant i den amerikanska ISOC-serien, men sommartid har han stort utrymme att tävla med andra fordon, Det här med att styra bil är inget nytt för Salemark, han provade som rekordung(jo, man fick tävla som tonåring) i folkrace, men även känt på rallycross och andra potenta bilar. Trots sina unga år har det faktiskt blivit tre år med rallycrossbil också.
Dock har han aldrig provat divison 1-maskinerna, som är en helt annan kraftfull sak.
Skoter.se fick vara med(och också provåka) när de här fartglada grabbarna smakade på att styra en test med maskinen.
-Det där var kul och spännande, menade Salemark efter den första teststyrningen. Vilket drag och vilken kraft.
-I den här unge skotertalangen finns det möjligheter, kvitterar rutinerade Rådström.
EM i rallycross är lite av en svenskgren där Kenneth Hansen med sin Citroën har varit, och är, mycket framgångsrik, tävlingarna startar upp i Portugal i mars och körs över hela Europa, en kalender som skulle stämma bra för Salemark, då hans racingsäsong slutar i mars.
- Vi får se vad allt detta landar, det är många pusselbitar innan allt faller på plats, säger Thomas. Men helt klart är Salemark en talang som skulle klara sig mycket väl i den internationella rallycrosscirkusen.
Att vara med i topp krävs åtskilliga miljoner för att driva ett stall på högsta nivå. Två bilar med heltidsanställd personal osv.
EM i rallycross har växt kraftfull den senaste tiden och är TV-mässigt en stor sak i många länder.
Vi kan tillägga att det blir ett helt nytt bilmärke, vilket och hur uppläggetr blir kommer att släppas inom kort.
Vi på skoter.se kommer givetvis följa vad som komma skall kring Rådströms satsning framledes.

Tekniska data på den nuvarande rallycrossbilen:
Engine
No. cyl: 4 in line (16 valve)
1998 CC (turbocharged)
Bore/stroke: 84.0 / 90
Power: 550 bhp / 720 Nm
0-100 km/h = 2.5 sek
Transmission
4WD Xtrac 5 speed semi-auto
Threee fully active diff.
Clutch (AP racing)
Suspension / Shock absorbers
McPherson / Öhlins

Brakes
Front: 368 x 32 mm (6 piston)
Rear: 304 x 25 mm (4 piston)
Dimensions
Length: 4200 mm Width: 1770 mm
Wheelbase: 2440 mm Weight: 1150 kg









» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se