Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Måndagen den 15:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5840  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 15778 st  
  Igår: 60659 st  
  Denna månad:
939461 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115719770 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Yamaha gasar på inför 2008
 

Yamaha gasar på inför 2008
Yamaha 2008!

Yamaha, som under de senaste åren överraskat marknaden med ständigt nya produkter, gör inte sin publik besviken inför 2008 heller.

Dessutom firar de med att ha funnits 40 år på marknaden, inte illa!

Till 2008:års modeller får vi se en 3-cylindgrig motor på hela 135 hk. Den finns i sportmaskinssektorn Nytro.

Förutom den här motorn kommer 2008:års modellutbud med bl.a. nya dämparlösningar och naturligtvis en mängd andra småförändringar på de välkända modellerna.

Välj motorstorlek
Nu kan man välja skoter efter motoralternativ på 80, 120, 135 eller 150 hk för den som tycker det är det mest intressanta.
Naturligtvis är den 150 hk stinna motorn kvar i RX-modellerna.
Så har vi den nya trecylindriga på 135 hk som sitter i Nytromodellerna.
Vector, Venture och ärevördiga Vikingen har 120 hk:s motor och Phazer samt vissa modeller av Venture ståtar med 80 hk.

Nytron – det nya
Genesis 130

Nytrons motor är en Genesis 130 FI. Den har 3 cylindrar, är på 1 050 cc (82 mm x 66,2 mm) och har direktinsprutning. Har en kompression på 11:1. Detta är den utpräglade sportmaskinen och går in i Vectorsegmentet, som vi haft sedan tidigare. Intressant är det också att det inte finns reduktionsväxel mellan motor och variator.
Den ger en effekt på 130+ hk, uppger man från Yamaha, men det finns mer krut i den. Då har den 14 hk mer än Vectormotorn. En mängd andra motordetaljer finns att peka på när det gäller detta potenta kraftpaket, men mer kommer du att få läsa om det i vår tidning.
Kylsystemet är försedd med en stor kylare med elfläkt och dessutom ett ordentligt kylpaket i den främre delen av boggietunneln. Att man förlagt det dit och inte i hela tunneln hänger samman med det nya tänkandet, att all viktmassan försöker man samla så mycket det går till en centralpunkt.
I bandtunneln har man gett ökat utrymme mellan mattan och bandtunnelns övre del.

Koncentrerad vikt

Alla tillverkare arbetar med att få motorn lågt placerade, så även här. Den stora viktmassan är koncentrerad och sitter här rakt nedanför styret. Material både till motor och andra väsentliga delar vill man ha så låg vikt på som det bara går. Därför finner vi många delar i maskinen som är gjorda av magnesium eller titan.
Utblåsningen med dämpare är inte som på tidigare modeller tvåpipigt utan nu är det ett maffigt enpipigt spjäll baktill.

”Anti-Bottoming” fjädring
Framvagnens fjädringssystem är också nytt och här talar Yamaha om ett dämpar- och fjädringssystem med ”Anti-Bottoming”. Piggyback-klicker för justering av kompressionen, justerbar fjäder och möjlighet att justera returen är några av nyheterna på fjädringsområdet i framvagnen. Även boggien har fått en uppgradering av fjädrings- och dämparsystemet.

Breda fotsteg med supergrepp för att kunna stå stadigt och köra, kommer på Nytron.
Krutpaketet kommer också i mountain-version. Några detaljer på den är en extra kylare i tunneln, drivhjulet och mattan med verkligt klös i.
Vill du stajla ytterligare finns den i en specialdesignad version inför 40-årsjubileet.
Nytro MTX

På den svenska marknaden finns det då att välja mellan FX Nytro, FX Nytro RTX och FX Nytro MTX.


Övriga maskiner:
RX-1 RTX kommer med en ”eldfängd” grafik, som ger ett mycket effektfullt intryck. Mountainmaskinen med den hästkraftsstinna motorn är i stort sett i samma utförande som föregående års.
RX-1GT kommer med den mycket läckra 40-års designen med en speciell grafik. Den har Öhlins dämpare i framvagnen och boggien, men för övrigt som tidigare års modell.

Phazer
Phazer RX har försetts med Foxdämpare fram och snöskydd mellan dynan och chassiet. För att spara vikt är tunneln öppen under dynan. Genom mellanrummet mellan dynan och chassiet har då snön virvlat ut och åkt ned över fotstegen som isat. Men nu, när man satt snöskydd däremellan, så förhindrar man det.

Karamellröd Viking
Så kommer vår trotjänare, Viking, i karamellröd färg. En färgklick av det positiva slaget, när det gäller den maskinen, som hittills fått ha murriga, tillbakadragna färger.

Det som vi vet i skrivande stund kommer till Sverige (här är bara försäsongsuppgifter, som kan kompletteras med ytterligare modeller längre fram) är;
RX-1 RTX 150 hk FX Nytro 135 hk
RX-1 GT 150 hk FX Nytro RTX 135 hk
RX-1 MTX 150 hk FX Nytro MTX 135 hk
Warrior GT 150 he Phazer RTX 80 hk
Vector LTX GT 120 hk Phazer MTX 80 hk
Venture GT 120 hk Venture Lite 80 hk
RS Viking Pro 120 hk



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se