Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Onsdagen den 30:e april 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15308  
  Antal nyheter: 5836  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 40828 st  
  Igår: 58454 st  
  Denna månad:
1652049 st
 
  Föreg. månad:
1310171 st
 
  Totalt: 107826904 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. kent
2. micke666
3. sunnne
4. RHG
5. FrankJScott
6. TheOne
7. Swarte
8. Herbert
9. allimac32
10. Alpinemadness
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > SNOFED VILL HA SVAR AV MINISTRAR
 

SNOFED VILL HA SVAR AV MINISTRAR

I DESSA HETA VALTIDER SÅ HAR SNOFED JAGAT POLITIKER PÅ ALLA NIVÅER. NU STÄLLER SKOTERÄGARNAS RIKSORGANISATION EN RAD FRÅGOR TILL TVÅ KVINNLIGA MINISTRAR:
-EFFEKTPIPOR BORT
-HÖGKAMSMATTOR BEGRÄNSAS
-HÖJ ÅLDERSGRÄNSEN FÖR SNABBA MASKINER
NÅGRA FRÅGOR MAN VILL HA SVAR PÅ.

Det är valtider och våra politiker ska hållas varma och det har SNOFED, vår riksorganisation tagit fasta på. Nu går man fram med ett brev där man i vissa stycken sticker ut hakan.
Så här skriver SNOFED till regeringen. Läs och begrunda.

Till
Statsrådet Ulrica Messing, Näringsdepartementet
Statsrådet Lena Sommestad, Miljödepartementet



SNÖSKOTERFRÅGOR.

Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation, SNOFED har under mycket lång tid verkat för att snöskotertrafiken i Sverige skall bedrivas så att största möjliga säkerhet uppnås för skoterförarna.
SNOFED verkar även för att minsta möjliga störningar och negativa effekter uppstår på miljön i alla avseenden.
SNOFED arbetar även för att vi skall få snöskotrar med minskade utsläpp av avgaser, mindre buller samt att förarna skall ha respekt för gällande regler och lagstiftning och att dessa skall efterlevas.

SNOFED har ställt krav på regeringen om att vi måste få ett säkrare nätverk av snöskoterleder och att finansieringsfrågan för snöskoterleder bör utredas. Därför ser vi med stor tillfredsställelse, regeringens transportpolitiska proposition ”Modernare transporter” och Riksdagens beslut med anledning av propositionen.

SNOFED hoppas nu att regeringen snarast tillsätter en utredning i finansieringsfrågan, med mera, enligt det förslag som SNOFED lämnade till regeringen hösten 2004.
SNOFED kräver en plats i en sådan utredning.

SNOFED vill till Er och Era departement aktualisera tre frågor där vi anser att ni bör ta initiativ till, överläggningar med snöfordonleverantörernas organisation, SNÖFO samt med företag som tillverkar eller säljer tillbehör för snöskotrar.

Tillverkarna av de flesta snöskotermärkena har snöskotrar på marknaden där man sänkt bullernivån och avgasutsläppen samt minskat förbrukningen av drivmedel radikalt. Tillverkarna har ambitionen och arbetar aktivt för att ytterligare förbättra snöskotern som färdmedel för såväl förarna samt ur miljö- och säkerhetssynpunkter, vilket SNOFED anser positivt och nödvändigt.

Problem nummer ett gäller bullernivån och de tillbehörstillverkare och återförsäljare som säljer så kallade ”effektpipor”.
Piporna monteras på snöskotrarnas avgas- och ljuddämparsystem och effekten är bedrövlig och bedövande och mycket störande, både för medtrafikanter men framförallt för boende i närheten av snöskoterlederna och i områden där snöskotertrafiken bedrivs.
Enligt uppgift från polis samt kunniga i besiktningsfrågor, så bryter dessa förare både mot bullerlagen och maskinbesiktningsreglerna. Ombyggnad har genomförts på snöskotern utan godkännande av besiktningsmyndigheten.
Problem nummer två som SNOFED vill uppmärksamma Er på är problemet med högkamsmattorna för snöskotrar med 50 till 70 millimeter höga kammar.

Högkamsmattor är ett problem på grund av följande skäl, dessa mattor river sönder de preparerade snöskoterlederna vilket innebär ökade kostnader och ökad arbetsbelastning för de som gör jobbet med att preparera och säkra snöskoterlederna.
Merparten av de tusental kilometer snöskoterleder som finns i Snöskotersverige underhålls och prepareras av lokala snöskoterklubbar och föreningar, med frivilliginsatser, oftast utan några som helst ekonomiska bidrag.
Högkamsmattorna stimulerar även till ”buskörning” i fjällområden upp efter fjällsidorna vilket har förorsakat många olyckor och även dödsfall, genom bland annat utlösande laviner.

Problem nummer tre är den kraftigt ökade motorstyrkan hos nutida snöskotermotorer. Problemet bör ses mot bakgrunden av att oavsett motorstyrka så har de som tar förarbevis vid 16 års ålder rätt att framföra dessa fartpaket.
Det handlar även om en motorstyrka som knappast är behövlig för framförande i våra snöskoterområden där som bekant hastighetsgränsen är 70 km/h.
Motorstyrkan i hästkrafter räknat har nästan fördubblats under en tjugoårsperiod.

Kanske kan man införa samma regler för snöskoterförare som gäller för motorcyklar, där åldersgräns för förande av tunga motorcyklar gäller.
SNOFED vill diskutera denna fråga mot bakgrund av att olycksfallsrisken ökar vid större motorstyrka, så även brott mot hastighetsbestämmelserna.

SNOFED aktualiserar dessa frågor därför att vi vill verka för en mycket säkrare snöskotertrafik samt en snöskotertrafik som respekterar gällande lagstiftning och är hänsynsfull mot miljön i alla avseenden.
Det behöver väl inte sägas, men vi vill understryka att naturligtvis så måste undantag göras för tävlingssnöskotrar i vissa avseenden.

SNOFED ser farm mot en kontakt från Er sida med oss i dessa frågor som detta brev aktualiserar.

SNOFED
Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation
Björn Pettersson
Ordförande



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se