Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Tisdagen den 16:e september 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15311  
  Antal nyheter: 5840  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 17638 st  
  Igår: 60074 st  
  Denna månad:
1001395 st
 
  Föreg. månad:
1826809 st
 
  Totalt: 115781704 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Nmservice
2. kent
3. micke666
4. sunnne
5. RHG
6. FrankJScott
7. TheOne
8. Swarte
9. Herbert
10. allimac32
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Resan till Tänndalsvallen
 

Resan till Tänndalsvallen

Nu är bästa tiden att åka på skotersafari.
Här får du läsa om en trevlig resa som gjordes med snöskoter.

Planeringen

"Tre av oss åker skoter härifrån Njurunda och ska ta vägen över Naggen mot Östavall och sedan vidare mot Vemdalen och till sist bör vi komma fram till Tänndalen.
Planen är som följer: avresa 07:00 och första stopp i Östavall kl 10:00 för kaffe om allt gått bra, styr vi mot Vemdalen för en sen lunch där i trakterna ca 13:30. Jag tänkte att vi skall vara framme kl 17:00 ungefär och det rör sig om ca 35-40 mil.
Jag är den optimistiska typen och tror att det hel går som planerat. Dock är jag väl lite nervös för snöläget inöver landet speciellt trakterna runt Naggen-Östavall.

Framme i Tänndalen så ansluter resterande 6 personer varav två inte har kört skoter förut, så det skall bli intressanta dagsutflykter under torsdag-lördag. Såg på vädret att vi kommer att få varmgrader under dagarna i Härjedalen, men meteorologerna brukar ju kunna ha fel och jag hoppas att så är fallet även denna gång. Jag hoppas även att det finns tillgång till modemanslutning så jag kan lägga upp info dag för dag.

Onsdag morgon kl 05:45
Morgondimman börjar lätta


Upp och hoppa, lite ägg och bacon till frukost så man klarar sig hela dagen. Vid kvart i sju var Henke och jag ute och packade det sista på skotrarna. Kl 07:00 skulle Henna dyka upp, 07:05 ingen Henna så vi åker bort till hans stuga. Skotern står och alstrar lite morgondimma så det är lugnt.

07:10 så kommer vi iväg, jag säger till att det blir ingen paus innan vi kommer fram till Östavall. Första delen av resan från Långsjön går utmärkt. När vi kommer mot Norrhassel så är det nysladdade leder, helt perfekt före. Vi passerar Ulvsjön i god takt och när vi kommer till Gässmyra så har jag fått höra av Reidar på Terrängmaskiner att man ska ta till höger på myren för att komma mot Naggen och det är inga problem. När vi börjar närma oss Naggen så kör vi över ett hygge med ledkryss, efter ett tag så är det inga mer ledkryss men spåren fortsätter. Vi kommer ut på en myr sedan ut på en skogsväg. Där blir första felkörningen av, jag har ett spår på GPS:en som går förbi ca 1 km norr om oss och vi försöker hitta det. Det är dock för tät terräng så det går inte. Vi kör tillbaka och fortsätter skogsvägen åt andra hållet och däer ser det ut som om leden fortsätter. Kl 09:00 så kommer vi in till Naggen. Vi styr vidare mot Östavall och lederna är någorlunda så det går att hålla en bra snittfart. Strax utanför Östavall så går leden en bit på en skogsväg som hade tinat upp en del så vi fick köra efter dikeskanten där.
Fikapaus i Östavall

Kl 10:08 kör vi in i Östavall precis som vi tänkt, visserligen 8 minuter sena men vi startade 10 minuter sent. Vi tankar både skotrarna och magen på macken i Östavall.
10:30 kör vi vidare mot Vemdalen bitvis är det dåligt med snö efter Östavall. Utanför Turingen så stannar vi en stund på en sjö för att dricka lite kaffe. Vi passerar en utflycktsstuga som heter Mullbergsstugan tror jag det var. Efter det så är lederna helt kanon mot Rätansbyn. Efter Rätansbyn så är det sisådär med lederna, efter ett tag så kommer vi upp på höjd och man märker att vi närmar oss fjällvärlden. 2 mil innan Vemdalsskalet bli det kalfjäll. Vi kommer ner i en dal och man ser ledkryss åt alla håll och det finns skyltar mot massor av ställen utom Vemdalsskalet, kollar runt lite och ser en skylt till 25m bort där det står Vemdalsskalet. Efter en stund på den leden så pekar en skylt mot Vemdalen så vi kör ditåt. Nu kommer den i särklass sämsta skoterleden på vägen ned mot Vemdalen, vi har aldrig sett så dålig led förut. Klockan är 13:32 tankning på Statoil och då märker Henna att packboxen är borta, han får panik och sätter av tillbaks efter den dåliga leden. Som tur är så hittar han igen packlådan.

Vi använder liter remmar för att säkra lådan ordentligt. Vi får tips om att lederna uppe på fjället är bättre så vi kör upp på fjället och sätter av mot Messlingen. Kanonleder är det breda och platta är de. Sen Lunch eller om det är en tidig middiag på Orren. Här blir det nästan 1 timmes stopp för mat. Sedan kör vi mot Messlingen igen. Efter Messlingen så är det nypreppade leder och vi sätter av mot Ljusnedal. Efter en fin tur över fjället så kommer vi ner mot Ljusnedal och kör vidare mot Funäsdalen där vi tankar upp skotrarna inför morgondagen och handlar lite käk. Sista 17 km kvar och även här är lederna bra, vi anländer kl 18:15 i Tänndalsvallen efter 38.5 mil.



In med packningen och fram med en wiskey, vilken kanondag det varit. Nu är det bara att vänta in resten av gänget som kommer med bil. De dyker upp vid halvtio tiden på kvällen och snacket inför morgondagen börjar. 01:30 dags att krypa till kojs eftersom vi ska upp 07:00.

Torsdag 07:00
Hej och hå

Kanonväder, -11 och strålande sol. Tog en kastrull och lock för att väcka resten av gänget i stugan. Fredrik L och Mats fixade frukosten, gröt, ägg och bacon. Idag skall vi över till Bruksvallarna och hämta 4 st hyrskotrar till de som inte har egna maskiner. 5 st drar iväg med bil och en skoter på släpvagn och vi övriga sticker iväg på skotrarna över till Bruksvallarna. Idag tog vi det lite lugnt och såg till att de som inte var så van med skoteråkning blev lite varma i kläderna.

Efter det att vi hämtat hyrmaskinerna så for vi upp på macken och köpte ledbevis för oss som hade egna maskiner. Därefter så for vi mot Ramundberget och friåkningsområdet bortanför så att de leksugna fick sin del. Mats vart först med att plantera skotern i snön, dock inte så djupt.

Vi for tillbaka mot Ramundberget och tog en lunch i en raststuga på fjället med servering. Efter en välförtjänt paus så drog vi tillbaks till friåkningsområdet. Fredrik L:s maskin går dåligt vid vissa varv så några försöker leta under huven efter lösningar.

När alla vara klara med ”nöjes” åkningen så styrde vi mot Fjällnäs och sedan tillbaka till stugan. Leden från friåkningsområdet mot Fjällnäs verkar inte ha sett en pistmaskin på flera veckor, synd med tanke på vad man får betala för att köra på lederna här. Det vart inte så många mil idag men det får duga. I morgon så ska det bli en längre åktur, mer om den imorgon.



Fredag 07:00
Populärt lunchställe


Väckning i vanlig ordning, frukost med gröt, ägg och bacon samt lite kaffe och plättar. Inte är vi hungriga i alla fall när vi sticker iväg på morgonen. Dagens färd gick till Orren, ett trevligt restaurang/fika ställe.

Färden dit startade med att vi drog mot Funäsdalen där vi tankade upp skotrarna. Fredrik L han även med att meka lite med Lynxen. Tankade och klara så satte vi av mot Ljusnedal. Hyfsade leder hela vägen, vidare mot Messlingen. Där vart det en kaffepaus och diverse justeringar på en av hyrskotrarna. Före Särvsjön kom vi in på Hede:s leder och visst är det skillnad på ledrena, dock var lederna klart bra även här fast de är inte lika breda och pistade.

Nysätern, nu är det snart dags för lunch. Bara en kort bit kvar till Orren. Vi kör upp för sluttningen och ser massor med skotrar parkerade utanför.

Första tanken var att det blir problem att få plats där. När vi kom in så var det inte så farlig kö och ett bord var ledigt, dock var det reserverat för en skotersafarigrupp. Som tur var så hade de precis ringt och sagt att de blir sena så vi hinner få lunch innan de kommer. Alla 9 käkade älgfärsbiffar med potatis och lingonsylt.

Nästa etapp går mot Storsjö, fin led över fjället och ner mot Lövkläppen. En halvmil efter Lövkläppen dyker en rondell på en skoterled upp, vilken höjdare.

Vi sätter av i riktning mot Storsjö 1.2 mil kvar. Tankning för en del på macken/affären. Vi kollar på klockan och ser att det börjar bli dags att bege oss av mot Bruksvallarna eftersom de 4 hyrskotrar vi har ska lämnas igen och bytas mot andra maskiner.


Vädret har varit perfekt även idag, dock inte så mycket sol men temperaturen har legat på nån minusgrad hela dagen. Lite kraftigare moln börjar synas mot nordväst.

Färden mot Bruksvallarna går över Messlingen och sedan mot Mittådalen. Sträckan klaras av med hyfsat tempo, även de som inte hade så mycket skotervana har kommit igång ordentligt.

Tankning igen och sedan byte av hyrskotrarna. Ett besök på affären hinns med också för att komplettera upp skafferiet. Hemma igen vid 17:30 efter 21 mil efter lederna.

Dags för middag, idag vankas det fläskfilegryta. Kockarna har jobbat på för fulla muggar i köket en bra stund nu. Sedan lär det bli dags för en pokeromgång.


Lördag 06:47
Richard och Mats


Vaknar utan väckarklocka, kollar vädret. Plusgrader och och blåsigt, men det snöar en del i alla fall. Frukost som vanligt fast jag avrundar med en smörgås med lingonsylt, bacon och bananskivor. Nu är man laddad för dagen.

Idag har vi ingen speciell rutt, vi tänkte åka till Idre men eftersom Fredrik L. fortfarande har problem med Lynxen så ska han lämna in den för koll i Funäsdalen. Under tiden sticker vi andra utom Jagge som gett upp och vill vara hemma, vidare till Tännäs. De som kör 2-taktare behöver fylla upp tanken. Efter det så kör vi vidare ner på sjön Lossen. Vilket månlandskap, sjön är minst 15 meter under sin fulla nivå och när vi kör vidare på sjön så ser vi en gammal bro vid utloppet som en gång i tiden tjänat som allfartsväg, nu ser den ut som den är sprängd i något krig och ligger säker 5-6 meter under sjöns högsta nivå.

Vidare på betallederna som verkar vara en skam för Funäsdalens leder, guppigt och dåligt röjt. Jag hinner se en bäver i en å innan den dyker ner under en iskant. Synd att de andra inte hann med. Efter ett tag så kommer vi upp på höjd och vid en ledkorsning blir lederna bättre. Där tycker jag att det är dags för en kaffe paus vilket vissa tvekar inför eftersom det är uppe på kalfjället och blåser ca 15-18 m/s. Vänder man bara ryggen mot vinden så funkar det bra, vi behöver även koppla ur handtagsvärmarna på en av hyrskotrarna eftersom de verkar vara på hela tiden.

Vi fortsätter ner mot Ljusnedal och vid ett ställe efter en bro ser det ut som om någon har haft ont, blodspår och lite spyor i snön. Antigen var det ett hårt nedslag efter ett gupp eller så var det spår efter en hård fredagskväll. Vi passerar Ljusnedal och kör vidare mot Funäsdalen. På vägen ner mot Funäsdalssjön så får en av hyrskotrarna problem, varningslampan för motorfel blinkar. Vi provar med att kyla ner den först men det verkar inte vara problemet. Vi hankar oss fram över sjön, men den sista kilometerna så kopplar vi den till Bearcaten och drar den till Motor & Fritid i Funäsdalen. Vi lämnar den där och Ulrik som körde får lifta med mig. Väl framme är det skönt att höra att man kör en ”riktig” skoter, alltså Bearcat. Vi lämnar RS Venture:en där och åker tillbaks till Ljusnedal för en lunch på Gyllene Bocken. Korvstroganoff serveras och hela gänget som var ute åkte njöt av lunchen.

Åter till stugan i Tänndalsvallen för att hämta upp hyrskotern som fått vila hela dagen. Vi måste byta rem på en av hyrskotrarna eftersom Richard Richthoff hållt stumt tidvis, det var bara fjun kvar av remmen. Trots det var det problem att få av den, en kniv löste det problemet. När vi skulle montera på den nya remmen så märkte vi vad tajt det va, vi hjälptes åt och fick dit den genom att först lyfta upp skotern och sedan putta den framtåt samtidigt som vi drog ner mattan i backen.

Några bangar inför turen till Bruksvallarna för att lämna tillbaka hyrskotrarna. Vi som känner för att åka drar iväg, upp mot Svansjön först söder om Tänndalsvallen och vidare mot Fjällnäs. Nu är det riktig kul eftersom det är ordentlig blåst och snörök vid marken.

Vi passerar Fjällnäs och drar vidare mot Ramundberget över fjället. Bara dårar och idioter drar över fjället med den här väderleken, och tro på tusan vi möter två sådana mitt på kalfjället. Vi kommer ner mot Ramundberget och den hårda vinden får vi i ryggen. Det blåste minst 20-25 m/s i byarna uppe på kalfjället och det var tidvis svårt att se nästa ledkryss i snöröken. Vi kör i med vind och konstaterar att jämn hastighet med vinden är ca 65 km/h så det drar ordentligt.

”Bagarn” Olsson har fått haveri på vänstra stötdämparen, så han får ta det lugnt ner mot Bruksvallarna. Vi tankar upp hyrskotrarna och åker vidare till uthyraren. Eftersom en av skotrarna skotrarna la av så fick vi rabatt på hyran. Schyst tyckte vi och tänkte att han ville säkert hyra ut skotrar till oss nästa säsong också.

På vägen tillbaka mot Tänndalsvallen så blir det bar Henna och jag kvar. Lederna är sisådär eftersom det är blåst och drivsnö. Vi blir omkörda av ett gäng med enduro maskiner, men vi tar det lugnt. På vägen ner mot Tänndalsjön ligger det två hyrskotrar på leden och de far över hela leden i sakta mak. Det går inte att köra om, till slut ser en av passagerarna att det är en skoter som vill köra om och knackar i ryggen på föraren. Nästa ekipage märker inget och inte förräns vi kommer ut på sjön går det att köra förbi, jag hör en tjej skrika till av rädsla när vi accelererar ut på sjön. De borde tala om för de som hyr skotrar hur man kör på led, man blir ju lite less på de som kryssar runt på leden i 10-15 km/h när de är lite distanser att tillryggalägga.

Tillbaks i stugan igen, nu blir det dags för en pokerrunda. Jag förlorar i finalen men känner mig ganska nöjd ändå eftersom jag inte spelat så mycket förut. Dags för middag, pytt i panna ägg och lite korv till det. De andra rynkar på ögonbrynen när jag tar lingonsylt till det hel, konstigt.

Nu börjar tankarna på hemfärden att dyka upp. Det har varit varmväder neröver och vi har inte koll på föret. Det såg dock hyfsat ut på vägen upp men vi vet inte hur mycket dagsmejan har gjort. Vi har fixat en reservplan med bilar och släp ifall det skulle bli problem, men vi kör så långt det går. Mer om den resan imorgon.



Söndag tidigt på morgonen
Dålig sikt!


Jag vaknar på natten och hör att vinden tilltagit, undrar om rutan sitter kvar på skoter eftersom den står parkerad i medvind. Somnar om och vaknar vid halv sju. Ute blåser det fortfarande ordentlig och det snöar tidvis. Idag blir det yogurt och mackor till frukost. Vi börjar att packa ihop våra saker och röjer lite i stugan.

Kl 07:40 så sätter vi av, först till Funäsdalen för att tanka upp. Solen glimtar fram och det ser inte så tokigt ut. Vi bestämmer oss för att åka mot Messlingen och vidare över Nysäter mot Vemdalen. När vi passerat Ljusnedal så börjar det gå uppför samtidigt som det börjar snöa igen Det måste blåsa 18-20 m/s eftersom det är svårt att stå upp. På leden mot Messlingen så kör vi fram till ledkrysset, kollar om det är spår i backen och riktningen på dem och kör en bit till och kollar om man kan se nästa ledkryss. Snacka om dålig sikt! Vi stod en och halv skoterlängd framför ett ledkryss men såg det inte förrän efter en liten stund.

Kanonkul, nu börjar det bli spännande. Vi möter ingen på leden förrän vi kommer fram till Nysätern sedan är det tomt på leden ända fram till Vemdalen. Skulle tro att de flesta höll sig hemma p.g.a. vädret.

Kl 11:00 är vi framme i Vemdalen och det blir tankning och lite kaffe och macka. Ringer de övriga som åkte bil från Tänndalsvallen och de är precis på väg in i Vemdalen så de stannar till vid macken och snackar en stund. Vi fick tips av en kille på skoter att man kunde ta en annan väg upp mot Vemdalsskalet, men det lät krångligt så vi tar motvilligt den guppiga led som vi kom hit på. Efter en liten stund på guppleden vid en korsning är det någon vänlig själ som dragit en ledsladd ner från Vemdalsskalet, leden är inte bra men mycket bättre än i onsdags. Vi kommer upp på fjället och sätter av mot Sveg som det är skyltat. Efter ett tag på den leden så viker vi av till vänster mot Rätansbyn. Vi gör ett kort stopp på sjön där, Hennas maskin har börjat låta lite annorlunda. Vi fortsätter och tänker stanna och fika vid Mullbergsstugan. Där märker vi att grenröret har lossnat på Hennas maskin och bultarna är borta. Vi ringer Mats som har kommit fram till Ånge med en skoter på släpet. Vi bestämmer att vi skall få ner den trasiga maskinen till Överturingen och att Mats möter upp med släpet där för att lasta på.

Vi åker sakta de 13 km ner till Överturingen och kör fram till macken där. Henrik och jag lämnar kvar Henna där och far vidare mot Östavall. Än så länge så har lederna var ok, lite dåligt med snö fläckvis bara. När vi börjar närma oss Bysjön en bit väster om Östavall så börjar vi inse att det kommer att bli problem. Snön på sjöarna har tinat i varmvädret och frusit på, det är bara ren blankis. Vi vågar inte köra över de stora sjöarna eftersom det skulle bli problem med kylningen. Nu börjar letande efter ställen som har tillräckligt med snö att köra på. Vi hittar en skogsväg med lite snö på som går över en halvö i Holmsjön. Vi ser att det är fler som kört här så det bådar gott. Vi kommer fram till Östavall vid 15:15. Vi kör in på macken och tankar och käkar lite.

Det står 3 st skoteråkare till där som kört från Vemdalen och vi hinner snacka med dem. De skall köra vidare mot Hassela. En av dem hade glidit in i räcket på en bro innan Östavall och fått höger bärarm till framvagnen tillknycklad. De drar ivag mot Hassela och vi käkar färdigt.



Kl 15:30 åker vi vidare mot Naggen, vi kör över Utsikten och ner på en ”led” som är skyltatd Ånge. Ingen höjdare kan man säga eftersom man får navigera i tät skog, fast det är någon som kört där innan. Vi kommer ner på en bättre led och inser att det fanns en annan dragning som vi missat. Bra led fram till en kraftledning där vi hade tänkt ta av norrut, här står det en skylt åt sydöst som det står Naggen på så vi beslutar oss för att följa den. Leden verkar vara ny och går mot Stor Grundsjön.

Vi stannar uppe på en rastplats med utsiktstorn ovanför Naggen och tar 5 minuters paus. Kör vidare igen och nu är det på leder där vi kört förut så det är inga problem. Ute på Stor Gissjön så möter vi Reidar som är ute och sladdar leden. Ny preppad led hela vägen ner mot Norrhassel, tackar. Sista biten går bra förutom att det börjar kännas som kramp i högra handen. Kl 19:05 är vi tillbaks efter totalt 126 mil sedan vi startade i onsdags"
TEXT: Fredrik Körner


HAR DU NÅGOT SPÄNNANDE ATT BERÄTTA FÖR OSS SKOTERÄLSKARE - SÅ SKICKA IN DET TILL OSS!TEXT OCH BILDER ÄR VÄLKOMMET!




» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se